Annons

Sony över axeln

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljusdans

Aktiv medlem
(Detta är en skamlös rip-off av tråden "Pentax över axeln" - en kul tråd som jag hoppas fler än jag gillar)



Sony har fler vädertätade hus och objektiv än någonsin. Dessutom en uppsjö av kameror som är designade för att "hänga med överallt". Med Wifi för att snabbt tanka ur och dela, dessutom.



Alltså finns inga anledningar att inte ha kameran över axeln eller i handen på väg till och från jobbet varje dag. Dela din process här!



Trådregler

  • Alla Sonykameror oavsett de heter Alpha, Cybershot, NEX, RX, QX etc välkomna.
  • Bearbetade bilder, manipulerade bilder eller rakt ur kameran via wifi spelar ingen roll.
  • Du måste inte beskriva bilden, men postar du bilden här är du också underförstått beredd att svara på hur den är tagen och bearbetad. I den här tråden hjälps vi åt att bli bättre bildmakare!
  • Vi pratar BILDER, kortare utvikningar om specifika inställningar som krävdes för att skapa bilden tillåtna - men allmänna kameradiskussioner tar vi i andra trådar.
  • Högt i tak! Ingen bild är för ful eller fin. Bara den blev tagen för att kameran var med istället för att ligga hemma och damma!



Jag inleder med gårdagens promenad till jobbet.



(Prickarna i bollarna på första bilden är regndroppar på frontlinsen - skönt att slippa vara bekymrad över lite duggregn!)
 

Bilagor

Senast ändrad:

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
(Detta är en skamlös rip-off av tråden "Pentax över axeln" - en kul tråd som jag hoppas fler än jag gillar)



Sony har fler vädertätade hus och objektiv än någonsin. Dessutom en uppsjö av kameror som är designade för att "hänga med överallt". Med Wifi för att snabbt tanka ur och dela, dessutom.



Alltså finns inga anledningar att inte ha kameran över axeln eller i handen på väg till och från jobbet varje dag. Dela din process här!



Trådregler

  • Alla Sonykameror oavsett de heter Alpha, Cybershot, NEX, RX, QX etc välkomna.
  • Bearbetade bilder, manipulerade bilder eller rakt ur kameran via wifi spelar ingen roll.
  • Du måste inte beskriva bilden, men postar du bilden här är du också underförstått beredd att svara på hur den är tagen och bearbetad. I den här tråden hjälps vi åt att bli bättre bildmakare!
  • Vi pratar BILDER, kortare utvikningar om specifika inställningar som krävdes för att skapa bilden tillåtna - men allmänna kameradiskussioner tar vi i andra trådar.
  • Högt i tak! Ingen bild är för ful eller fin. Bara den blev tagen för att kameran var med istället för att ligga hemma och damma!



Jag inleder med gårdagens promenad till jobbet.



(Prickarna i bollarna på första bilden är regndroppar på frontlinsen - skönt att slippa vara bekymrad över lite duggregn!)
Bra jobbat att starta en sån här "tråd" för SONY folket :).
 

freddan_6

Aktiv medlem
På väg hem mellan regnskurarna. Jag har inte förmånen att ha regntät kamera, men jag sparar till en. Detta taget med Sony SLT-A35 och Dörr (Samyang) 8mm f:3.5 och Anna Linds plats i Malmö.
”Spectral Self Container” av Matti Kallioinen, samt ankare utanför kockums huvudkontor.
Den första post-processad i DXO.
 

Bilagor

hw-tph

Aktiv medlem
Sådan där bild tagen ensam och lite packad på väg hem mitt i natten och mitt i veckan...

NEX-5N och Vivitar 24mm f/2.0. In-camera B/W och ingen efterbehandling över huvud taget. Det är mest så jag fotar numera. Mer utmaning så! :D
 

Bilagor

  • 43.1 KB Visningar: 498

LGNLGN

Aktiv medlem
Dagliga promenixen

Har för det mesta med mig Nex7 och något av mina 40 år gamla Pentax objektiv. Denna gång Pentax 100mm makro. Lätt att bära. Solen lyser lågt i smala korridorer i skogen den här tiden på året. Lingonriset som växer på en klippa hamnar mitt i ljuset.
 

Bilagor

Ljusdans

Aktiv medlem
Vilken respons och vilka bilder! Kul!

Syftet med tråden är kanske framförallt att hjälpa fler Alphor ut ur skåp och hyllor, men så här i början tycker jag vi tar det lugnt med att sätta regler för vilka bilder som inte får vara med. Det lär bli en naturlig förskjutning mot nytagna bilder efter ett tag ändå :)

Alpha i handen på väg till jobbet i dag också (det är väl mest "större" märken som måste ha axelrem ;-)

Dagens informella tema verkar av outgrundlig anledning ha blivit busskurer.

Cykeln som väntar på bussen var dagens första bild.

På väg hem var jag på god väg att stoppa ner kameran när jag skulle gå sista åttahundra meterna hem. Ni vet, den där sträckan man gått sju miljoner gånger - och det händer aldrig något av fotovärde. Behöll den i handen och belönades med dagens sista bild - flickan i rött, grönt och blått.
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
Jag ämnar försöka promenera mer till jobbet, och då blir det förhoppningsvis lite bilder också. I längden kanske det blir svårt att variera dock :)
 

Makten

Aktiv medlem
Jag har kameran med mig varje dag, men det är sällan det blir några bilder i veckorna. Är helt enkelt för trött efter arbetstid. Det trevliga är att kameran är såpass liten att det inte gör något att den får åka med fram och tillbaka till jobbet utan att användas:) Man vet ju aldrig när andan faller på liksom.

I söndags gick jag en liten promenad (alldeles för sent) på eftermiddagen och hamnade nere vid Ängbybadet (i Stockholm). FE 55/1,8 gjorde som vanligt precis vad den skulle. Här vid f/2,2 om jag minns rätt.

_DSC0535.jpg


Det framgår förstås inte av bilder i såhär fjuttigt format, men FE 55/1,8 är ett vansinnigt bra objektiv. Helt klart det bästa normalobjektiv jag någonsin provat för småbildsformatet. Då jag gärna beskär i sidled är dock brännvidden en aning för lång, men det får funka ändå. Rekommenderas!
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Alpha över axeln

Saga på Kungsgatan i Sthlm, på väg till jobbet.

Urtankat med wifi & redigerat med Snapseed på vägen hem.

 

Barkismats

Aktiv medlem
Snart är jag ikapp. Här kommer en bild från en mörk decemberförmiddag 2013.

En butik som är inne på de sista veckorna av ett 102-årigt "liv".
Jag har rätat upp och försökt återskapa intrycket av de lysande bokstäverna i skylten i LR.
Skärpt en sista gång i PS.
 

Bilagor

ANNONS