Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

FlyerOne

Aktiv medlem
Bara för att det jag skrev inte ska missförstås - jag indikerade inte på något sätt att jag tror att Sonys spegellösa kameror ska komma med IBIS framöver - jag har ingen aning.

De kör ju objektivstabiliseringsspåret där. Jag sa bara att det inte är omöjligt att lägga till IBIS-funktionen i det systemet också, men för att detta ska ske måste nog en massa folk hojta rätt högt under tämligen lång tid...

Det är förnuftigt att se vad systemet man är intresserad av kan ge nu, och hur det rimligtvis kan komma att utvecklas under de närmast överskådliga åren. Det är ju inget högrisktagande att våga påstå t.ex. att det kommer att finnas ca 15 olika FE-objektiv vid slutet av år 2015...
 

PMD

Aktiv medlem
Dessa nya Sony-kameror med E-mount kanske är en annan femma.
Först trodde ju en del att det inte skulle gå och vissa "experter" lade t.o.m. fram sina bevis för att det var helt omöjligt för att sensorn är större än hålet i fattningen.

Eftersom storleken på hålet är på håret kan det kanske vara knepigt att få till IBIS också om sensorm måste flytta på sig. Det måste ju finnas ett visst extra spelrum där så att bildcirkeln täcker hela sensorn även när den rört sig till en ytterlighet.
Men är det verkligen rimligt att Sony inte hade längre framförhållning? Dvs att de vid konstruktionen av E-fattningen bara såg till att den var tillräcklig för APS-C? Är det inte rimligare att tro att Sony redan från början avsåg att göra småbildskameror med den objektivfattningen?

Om det i så fall beror på för litet hål att det inte går att ha IBIS så var det snarare ett medvetet konstruktionsbeslut från början.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Till skillnad från vid objektivstabilisering så flaxar inte sensorn runt hela tiden utan ligger som bekant låst tills det är dags att exponera.
Det gäller för Super Steady Shot, men inte för Olympus IS som är aktiv så fort man trycker ner avtryckaren halvvägs. Man får alltså stabiliserad sökarbild. Drömmen vore en A7 med sådan IBIS.
 

PMD

Aktiv medlem
De har också 35 och 80 mm tilt/shift-objektiv för alla vanliga "tjockkameror". De är förhållandevis billiga, så de lär väl knappast uppvisa topprestanda....
Arax T/S-objektiv lär vara helt OK. Nej, knappast toppklass, men tämligen dugliga. Låglönetillverkning gör susen.
 

Sabud

Aktiv medlem
Vilken problematik är det som du syftar på?

Vet att Gunnar redan svarat och det stämmer ju att Sony haft IBIS på FF sedan Hedenhös när de första FF DSLR-kamerorna kom. Så att det fungerar har det som sagt gjort problemfritt länge, men det kanske är något annat du menar?
/Mats

Jag känner till att det funnits länge men bara i så kallade tjockkameror.
Jag menar problemet att implementera FF-IBIS i ett kompakt kamerahus och som Sony inte fixade denna gång. Gissar att det inte är helt enkelt.

/Stephan
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Men är det verkligen rimligt att Sony inte hade längre framförhållning? Dvs att de vid konstruktionen av E-fattningen bara såg till att den var tillräcklig för APS-C? Är det inte rimligare att tro att Sony redan från början avsåg att göra småbildskameror med den objektivfattningen?

Om det i så fall beror på för litet hål att det inte går att ha IBIS så var det snarare ett medvetet konstruktionsbeslut från början.
Nä, självklart har Sony själva koll på vad de har för planer osv., men vi och alla andra utanför den innersta kretsen kan ju bara spekulera.

Som du så tidigare så har de haft flera år på sig med NEXarna utan att göra nåt och med aps-c finns såklart inga tekniska hinder och de har istället gjort än det ena, än det andra objektivet med stabilisering och t.o.m. fått Zeiss att ta fram OSS-objektiv, så jag tror inte heller att det nånsin blir nån E-mount med IBIS vare sig för små eller stora sensorer.

Det är inte heller någon vits med att vänta på kommande modeller.

De här kamerorna är ju hur läckra som helst och för min personliga del har de ställt allting på huvudet. Jag har varit helt inriktad på Nikon D800, men nu kan jag inte motstå de här.

Lär bli en A7 och sen en Nikon D7100 tror jag, så finns det en snabb DSLR för telefoto, action osv. och dessutom en smidig FF för riktigt bra bildkvalitet på närmare håll som enkelt kan tas med och för filmning och med adaptrar så jag kan utnyttja hela min hög med Konica Hexanon-objektiv och troligen några Nikon-gluggar, samt en bra normalzoom med FE-mount, antingen 24-70/4 ZA OSS, eller så inväntar jag vad Sigma kommer att komma med. Deras splitter nya 24-70/4 OS HSM Art kan mycket väl komma i originalfattning för de här nya Sony-kamerorna.

Måste bara skrapa ihop lite kulor först. De här går helt enkelt inte att motstå, oavsett brist på IBIS! :)

Man måste kunna vara nöjd med det som är också och inte bara klaga på det som skulle vara ännu en aning bättre. Eoshd.com skiver t.ex. "The full frame Sony A7 and A7R are disappointing for lacking 4K and a high bitrate codec".

Jag säger som Sten-Åke, man kan inte få allt för 50 spänn.
Men det man får för under 15 000 från Sony nu är alldeles makalöst!


/Mats
 

PMD

Aktiv medlem
De här kamerorna är ju hur läckra som helst och för min personliga del har de ställt allting på huvudet. Jag har varit helt inriktad på Nikon D800, men nu kan jag inte motstå de här.
[...]
Måste bara skrapa ihop lite kulor först. De här går helt enkelt inte att motstå, oavsett brist på IBIS! :)
Jag håller med. Förmodligen får vi vänta väldigt länge innan det kommer en liten och lätt spegelfri kamera med IBIS. Under tiden kan man ta många fina bilder med en A7 ...

Jag säger som Sten-Åke, man kan inte få allt för 50 spänn.
Men det man får för under 15 000 från Sony nu är alldeles makalöst!
Nikon D600 kostar under 14000 nu. Nackdelar jämfört med A7 är storlek och vikt. Fördelar är C-AF och serietagning med AF.
 

Znutt

Aktiv medlem
Det gäller för Super Steady Shot, men inte för Olympus IS som är aktiv så fort man trycker ner avtryckaren halvvägs. Man får alltså stabiliserad sökarbild. Drömmen vore en A7 med sådan IBIS.
Kanske är det lösning till Sonys framgång med stabiliserad FF sensor att inte helatiden försöka stabilisera och t.ex. glida i sidled.

Vad man läst innan i många komentarer är inte IBIS lika bra som optisk. Kanske man inte sett meningen då man nu har ny fattning (inte behöver bry sig om gamla objektiv) att lägga krutet på IBIS när optisk kan funka lika bra???
 

PMD

Aktiv medlem
Vad man läst innan i många komentarer är inte IBIS lika bra som optisk.
Jag har inte hittat något test som ger en avgörande fördel till den ena eller den andra metoden.

Jag känner till diverse teoretiska resonemang som ger en fördel till optisk bildstabilisering för långa brännvidder. De stämmer kanske. Kanske inte.

Vad man utan tveka kan hävda är dock att med IBIS så får man bildstabilisering med precis vartenda objektiv som man lyckas montera på kameran.

Kanske man inte sett meningen då man nu har ny fattning (inte behöver bry sig om gamla objektiv) att lägga krutet på IBIS när optisk kan funka lika bra???
Ja, vem vet? Jag blev åtminstone lite förvånad när Sony presenterade NEX och kamerorna inte hade IBIS. Med tanke på bolagets stora erfarenhet av sensorbaserad bildstabilisering så tyckte jag att det var lite konstigt.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Sony har ju själva sagt att huvudorsaken till att de valde objektivstabilisering för NEX-systemet var att OSS kunde vara inkopplad även vid videofilmning. Gäller kanske fortfarande.

Själv skulle jag vilja ha tillgång till båda metoderna i samma system. :)

Detta går ju delvis med vissa system. Det finns nåt halvdussin stabiliserade Sigma-objektiv som passar Sony Alpha (fast jag tror att de numera levererar dessa utan stabilisering) och nåt Tamron också har jag för mig.

Till m4/3 går det ju också att "blanda och ge", eftersom Oly och Panny har valt olika där.

Dock gäller att dessa båda stabiliseringsmetoder fungerar som parallellkopplade servosystem, dvs man kan köra enbart ett system i taget annars kan det bli värre än utan antiskaket...

Det finns i och för sig andra stabiliseringssystem som kan köras ihop med dessa, dvs de fungerar som seriekopplade servosystem, och då blir stabiliseringen bättre och bättre för varje steg. Det finns ju redan lite grand sådant i Alpha- och NEX-systemen, men man kan förmoda att dessa metoder kommer att utvecklas i framtiden.
.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Man måste kunna vara nöjd med det som är också och inte bara klaga på det som skulle vara ännu en aning bättre. Eoshd.com skiver t.ex. "The full frame Sony A7 and A7R are disappointing for lacking 4K and a high bitrate codec".

Jag säger som Sten-Åke, man kan inte få allt för 50 spänn.
Men det man får för under 15 000 från Sony nu är alldeles makalöst!


/Mats
Precis.

4K är hur som helst helt meningslöst än så länge. Däremot är bitrate ett faktiskt problem för den som vill jobba med produktions- eller sändande bolag. Men det går lätt att komma runt med en extern recorder.

Ett annat spår, satt just och läste det här:
http://www.photoreview.com.au/reviews/advanced-compact-cameras/interchangeable-lens/first-look-sony-ilc-a7#Full_Review

Funderar över två saker, dels anges blixtsynk för A7 till 1/160s medan A7r sägs ha 1/250s - det låter knepigt, skrivfel? Vad skulle vara anledningen till differensen annars?

Det här låter ju å andra sidan väldigt bra:
"Autofocusing was very fast and remained accurate at quite low light levels, including after dark. Hunting was never detected with the fast prime lens so it will be interesting to test this function with slower zoom lenses when they become available."

Men det behöver inte betyda så mycket. Det är inte förrän man ställt barn eller djur framför kameran man får svar på hur bra AF är i praktiken ;-)
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Precis.

4K är hur som helst helt meningslöst än så länge. Däremot är bitrate ett faktiskt problem för den som vill jobba med produktions- eller sändande bolag. Men det går lätt att komma runt med en extern recorder.

Ett annat spår, satt just och läste det här:
http://www.photoreview.com.au/reviews/advanced-compact-cameras/interchangeable-lens/first-look-sony-ilc-a7#Full_Review

Funderar över två saker, dels anges blixtsynk för A7 till 1/160s medan A7r sägs ha 1/250s - det låter knepigt, skrivfel? Vad skulle vara anledningen till differensen annars?

Det här låter ju å andra sidan väldigt bra:
"Autofocusing was very fast and remained accurate at quite low light levels, including after dark. Hunting was never detected with the fast prime lens so it will be interesting to test this function with slower zoom lenses when they become available."

Men det behöver inte betyda så mycket. Det är inte förrän man ställt barn eller djur framför kameran man får svar på hur bra AF är i praktiken ;-)
De har vänt specarna fel i tabellen. Det är A7 som har 1/250s och A7r som har 1/160s synktid. Det är också fel på Elektronic front cuirtain shutter. Det är A7 som har electronic first curtain shutter, medan A7r inte har det.

Att det är skillnader beror väl på att de har gjort så bra de kunnat. Det är ju olika sensorer och det är dessa som används för ljusmätning och 24-megapixlaren är lite snabbare i utläsningen.

Lite onödigt gnäll om filmegenskaperna på Eoshd.com.
Det är ju trots allt de enda (tillsammans med A99) som har FF och 50/60 fps. Kamerorna har också ljudnivåjustering, möjlighet att koppla till xlr-docka (är väl samma svindyra som till A99 tyvärr), både mic och hörlursuttag osv., samt focus Peking och nu också zebra-kontroll för exponering. Helt enkelt att de tagit filmning på allvar och jag gissar att de jobbat en del med att få bort aliasing och rolling shutter-effekten också.

Det där att kameror sålda här får 25p/50p, medan de i USA har 24p/30p/60p stör mig. Fattar inte vitsen med en sådan differentiering. Jag vill också ha 60p!

Så är det ju på alla Sonys kameror. Nyligen i nån annan tråd, eller den här, skrev någon att det åtm. för RX100 skulle gå att ladda ned programvara som ger 60p även i europeiska modeller. Hittar inte det inlägget igen, men stämmer det? Jag skulle verkligen vilja ha det, men slippa importera en kamera från USA med allt vad det innebär i form av garantier, menyspråk osv.

Att Sony fortsätter med AVCHD får man nog leva med. Det är visserligen bra kvalitet och lågförstörande komprimering, men oerhört trögjobbat i redigering och det saknas stöd för det i en del program. Vet att min son har först konverterat filerna till okomprimerade jättefiler som sen är hur smidigt som helst att jobba med i Premiere Pro eller Final Cut Pro som han nu kör på Mac.

Jag har varit lite kluven för att jag har befarat att AF skulle vara ganska dåligt. Har en NEX-5N och den är verkligen inte kul i det avseendet. Kräver inte absolut superprestanda i AF, men det måste ju fungera i vanliga situationer. Jag blev positivt överraskad av det här videoklippet.
http://www.youtube.com/watch?v=QBVNVxVrtCk

Det är ju långtifrån någon Test eller definitivt besked, men ger en fingervisning åt rätt håll. Jag vill absolut inte lägga massor av pengar på en kamera som jag skulle reta mig på, men det här duger. Sedan kan man komplettera med en aps-dslr för andra tillfällen.

Videofunktioner, videokvalitet och AF mm. gör att jag känner mig trygg att välja en A7. Det blir inte r-modellen. NEX-5N får stanna parallellt med den här för att till den har jag ett undervattenshus.

Tyvärr så kan jag nog inte stå i första ledet och få en i de första leveranserna i november, men så snart det är möjligt lär det bli en A7. Kameran är ju bara en liten del av ett helt system.


/Mats
 

Photocon

Aktiv medlem
Intressanta men inte lockande

Kul med nya konstruktioner. Har läst tråden i nästan sin helhet. Finns mycket som verkar bra, men något inom mig säger att denna konstruktion är ett mellansteg.

I flera år har jag önskat mig en FF kamera med 36 mp och slog till när D800 kom och avvecklade hela Sonysystemet sånär som min NEX-7.

Igår var jag ute och plåtade höstbilder och hade behov av lite bättre objektiv på min NEX. Använde mitt Nikon 24-70/2.8 med adapter på lugna motiv. Bra bildresultat enl displayen, men efter en stund kändes det lite fel med 1 kg glugg på det lilla kamerahuset.

Gick tillbaks och hämtade D800 och monterade samma glugg. Och det är här som största tveksamheten till Sonys nya skapelser uppstod, D800+24-70 kändes mer balanserade ihop och lättare att fotografera med även via LV på samma motiv.

Ska man montera gluggar som 24-70/2.8, 14-24/2.8 och tyngre/längre tycker jag att miniatyriseringen gått för långt här. Nu är A7-serien lite större än en NEX, men fortfarande en liten kamera vad gäller att bära upp befintliga ljusstarka FF-objektiv.

Ska A7-serien även ha LA-EA adapter till befintliga Sonygluggar med A-fattning blir det för krångligt enl min mening.

Med dedicerade nya FF-gluggar till A7 blir det säkert bra, men dyrt att skifta system. Har jag en gång tagit mig ur Sonyträsket vad gäller FF återvänder jag inte.

Däremot är jag fortfarande glad över min NEX. Gick senare ut med en 19/2.8 Sigma på NEX-7 och allt kändes helrätt, men det är ju ingen FF men "good enough" även för större printar.

Att använda gamla E-gluggar på en A7 känns inte kul. Jag kan dock se många fördelar med A7, men jag kommer inte att skaffa en sådan.

Fast det är kul att Sony gör ett försök med denna typ av kamera. Tror dock inte att man kommer att hota Leica (som vissa befarar i en annan tråd). Personligen tror jag att ljuset i det här segmentet kommer från Fuji inom en viss framtid, d v s om de satsar på en FF. Å andra sidan blir sensorerna i mindre storlek allt effektivare.

Så jag sitter på mina tjockkameror i FF-segmenter och har kul med min NEX under en lång tid framöver.

//Lennart
 

afe

Aktiv medlem
Så är det ju på alla Sonys kameror. Nyligen i nån annan tråd, eller den här, skrev någon att det åtm. för RX100 skulle gå att ladda ned programvara som ger 60p även i europeiska modeller. Hittar inte det inlägget igen, men stämmer det? Jag skulle verkligen vilja ha det, men slippa importera en kamera från USA med allt vad det innebär i form av garantier, menyspråk osv.
På de RX100 II som säljs i Europa går det att välja mellan NTSC och PAL, och alltså få tillgång till samma videolägen som i USA. Vet inte om det är så på A7 också (och jag bryr mig inte ett skvatt eftersom jag tycker det är aptråkigt att filma och redigera).
 

afe

Aktiv medlem
En sak som oroar mig är hur det kommer att bli med FW-uppdateringar för att lösa de egenheter kameran garanterat kommer att ha. Till NEX har de inte varit så frikostiga med sådant, utan i stället löst det mesta genom att släppa nya modeller ....
 

afe

Aktiv medlem
Ska man montera gluggar som 24-70/2.8, 14-24/2.8 och tyngre/längre tycker jag att miniatyriseringen gått för långt här. Nu är A7-serien lite större än en NEX, men fortfarande en liten kamera vad gäller att bära upp befintliga ljusstarka FF-objektiv.
Med batterigreppet (som jag tycker att för ovanlighetens skull gör kameran snyggare) borde A7 fungera rätt bra också med tyngre objektiv :)
 

Ljusdans

Aktiv medlem
De har vänt specarna fel i tabellen. Det är A7 som har 1/250s och A7r som har 1/160s synktid. Det är också fel på Elektronic front cuirtain shutter. Det är A7 som har electronic first curtain shutter, medan A7r inte har det.

Att det är skillnader beror väl på att de har gjort så bra de kunnat. Det är ju olika sensorer och det är dessa som används för ljusmätning och 24-megapixlaren är lite snabbare i utläsningen.
Halleljuja i så fall. Har förhandsbokat en A7. Min NEX-6 har officiellt "bara" 1/160s, men då det bara är den bakre ridån som är mekanisk hamnar det osynkade området uppe i himlen vid horisontell bild när man kliver över 1/160. Vilket betyder att det kvittar. Dröjer till 1/320s innan osynken börjar krypa in i underkant bild. Har varit väldigt användbart :)

Absolut tänkbart att det går att pressa A7/A7r ytterligare om man ställer dom i APS-C-läge, då man croppar bort ytterkanterna. Spännande!

Lite onödigt gnäll om filmegenskaperna på Eoshd.com.
Det är ju trots allt de enda (tillsammans med A99) som har FF och 50/60 fps. Kamerorna har också ljudnivåjustering, möjlighet att koppla till xlr-docka (är väl samma svindyra som till A99 tyvärr), både mic och hörlursuttag osv., samt focus Peking och nu också zebra-kontroll för exponering. Helt enkelt att de tagit filmning på allvar och jag gissar att de jobbat en del med att få bort aliasing och rolling shutter-effekten också.

Det där att kameror sålda här får 25p/50p, medan de i USA har 24p/30p/60p stör mig. Fattar inte vitsen med en sådan differentiering. Jag vill också ha 60p!
Hela videodiskussionen förs tyvärr lite på fel premisser. Framerate är inte valbar vid leverans till produktionsbolag, det är 24p, 25p, 50i eller 50p som gäller, beroende på utkälla. Och det är inte ett fritt val. Du får framerate utlagt på dig som ett leveranskrav. End of story.

AVCHD och XDCAM EX är trevliga codecar för konsument-HD, men ganska odugliga om du också ska kunna skala ned materialet till SD, vilket ofta är ett krav vid leverans till reklam/produktionsbolag/sändande bolag.

Då duger bara codecar som är biffigare, ex XDCAM HD 50Mb/s, DVCPRO HD mm.

Dessa lyser tyvärr med sin frånvaro i DSLR/ILC-sammanhang. Vill man leka med de stora grabbarna blir det till att hänga på en AtomOS Ninja eller annan lös recorder.

Inget jätteproblem, men jag tycker det är trist att den delen av diskussionen inte får någon uppmärksamhet. Det är überfokus på 60p. Vi borde prata bitrate och codec istället.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
En sak som oroar mig är hur det kommer att bli med FW-uppdateringar för att lösa de egenheter kameran garanterat kommer att ha. Till NEX har de inte varit så frikostiga med sådant, utan i stället löst det mesta genom att släppa nya modeller ....
Det där är väl ändå en tämligen skev verklighetsbeskrivning?

Till NEX-3 och NEX-5 är man uppe i FW-version 05. De har ju faktiskt lyssnat på (en del av) kritiken, och fixat detta, t.ex. blev det mycket bättre konfigurerbarhet. Och att de sedan la in Focus Peaking även i de gamla "ur-NEX:arna" efter att de hade utvecklat denna funktion senare och inte bara i de nya modellerna, tycker jag är suveränt. De manuellfokuseringshjälpmedel som man har tillgång till via NEX-systemet (OLED/EVF/SLT-kamerorna) är suveräna, och klart bättre än de (senkomna) kopior av detta som jag sett i några andra system (och där agerade Sony ju tvärtemot vad du tycker). F.ö. så finns det ingen kameratillverkare som tillverkar en basmodell och sedan nöjer sig med FW-uppdateringar för resten av dess livslängd, eller hur?

Vad de har gjort när det gäller NEX-7 vet jag inte (har ingen), och där är man väl "bara" uppe i FW 03 om jag minns rätt. Men den var ju inte så pjåkig från början... Och de fixade väl en låsning för movie-knappen, som många klagade på?

Men det är klart att alla vill ha mer uppdateringar hela tiden, jag också. Vissa andra tillverkare kan förvisso ibland komma ut med ett större antal FW-uppgraderingar än Sony, men granskar man dessa närmare så finner man att åtskilligt handlar om att fixa buggar och sådant som inte funkade så bra, eller installering av sådant som Sony hade där redan från början. Om man undantar strulet med de tidigare FW-versionerna till A77 så kan jag på rak arm inte erinra mig att Sony har behövt göra någon enda FW-uppgradering baserad på "error reports" (vare sig till Alpha- eller NEX-kamerorna). Uppgraderingarna har väsentligen varit svar på "enhancement requests".

Dock vet jag inte ifall fördröjningen vid trådlös blixtstyrning på A77 har fixats med FW 1.07 (det har sagts så), eftersom jag aldrig använder detta. FW 1.04 funkar i alla fall klockrent vid användning av studioblixtar, och några andra problem har jag inte råkat ut för med min typ av fotograferande (har det varit så har jag kommit underfund med hur jag ska gå runt dessa, och därefter ligger de inte kvar där i minnet och gnager särskilt länge sedan).
.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS