Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A6000 + 16-50

Produkter
(logga in för att koppla)

Dtoomy

Aktiv medlem
Hej, såg att Elgiganten hade A6000+ 16-50 kitet för 4490kr denna helg. Spontant ser det ut som ett väldigt bra köp för dom pengarna istället för entums kompakterna i samma prisklass. Den är 5 år gammal som modell men kollar jag på nätet så ser bilderna tagna med denna kombination väldigt bra ut. kompletterat med sigmas 30 1.4 eller Sonys 35 1.8 så blir det en bra resekombo.

Vad tycker ni?

A6000 är en otrolig liten kamera. Min fru har den och jag har t om lånat den ibland med kitobjektivet.
För 4500 är det en no brainer i mitt tycke. Kolla Youtube. Finns många rätt vassa fotografer som fortfarande fotar med A6000an.

Hej, såg att Elgiganten hade A6000+ 16-50 kitet för 4490kr denna helg. Spontant ser det ut som ett väldigt bra köp för dom pengarna istället för entums kompakterna i samma prisklass. Den är 5 år gammal som modell men kollar jag på nätet så ser bilderna tagna med denna kombination väldigt bra ut. kompletterat med sigmas 30 1.4 eller Sonys 35 1.8 så blir det en bra resekombo.

Vad tycker ni?

Jag tror t.o.m. att den är sju år då de första recensionerna är från sommaren 2014, men det är absolut inget fel på den för det. Den har i många år varit Sonys verkliga storsäljare.

Den gamla 16-50mm motorzoomen har många lustmördat men rätt använd är den en liten juvel som är förvånansvärt vass och mycket lätt. Jag tycker det är en ingenjörsmässig bragd att denna lilla pannkaka har både AF, OSS-stabilisering och en inbyggd motorzoom.

Visst okorrigerad på en gammal NEX 3 eller 5 är distorsion och vignettering så galen att man nästan måste peta i sig åksjukepiller för att kunna sitta kvar på stolen men om man spar i RAW och kör bilderna genom DXO Photolab 4 eller PureRAW som har utmärkta profiler som används vid automatkonverteringen, så är risken istället överhängande att man kommer bli förvånad över hur bra bildkvaliteten faktiskt blir. Jag tror att denna lilla juvel är Sonys mest underskattade objektiv.

..... det har dock sina svagheter och den värsta är dess långa uppstartstid. Sony åtgärdade det värsta i en ny FW för något år sedan men det är verkligen inte något för snabba motiv. Innan uppdateringen kunde det lätt ta 3-3,5 sek innan kameran var redo för skott.

Senast ändrad:
Tack för era input. Slog till på den, har dock inte hämtat ut den utan har nån vecka på mig. Funderar på om jag ska sälja av min 6D i samma veva eller behålla den och ha A6000 som resekamera. Såg att man kan köpa till ett automatiskt linslock till pannkakszoomen och då är den plötsligt jättesmidig. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto