Annons

Sony A6000 - hur länge ska den leva?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tja, hade det varit en Sonykamera hade jag behövt köpa åtminstone två nya kameror för att få lika mycket ny funktionalitet (som det varit tills nu alltså) :)
Det mesta av allt det där finns ju i min A6300 som kom för tre år sedan. Jag kan matcha den mot din FW-länks lista med dessa fem FW om du inte tror mig) Att jag köpte en A7 III senare berodde nog mer på att jag behöver en kamera med riktigt bra mörkeregenskaper (A6000-serien är inte riktigt i par där med de senare FF-modellerna och det hade ingen FW kunnat ändra på) och FF för att jag gillar småbild av historiska skäl då jag är uppvuxen med det. APS-C var aldrig något annat än en fattigmans kompromiss för mig för drygt 10 år sedan och i bästa fall ett bra sätt att få extra "räckvidd" med telezoomar. Det är kanske enklare med Fuji för de har ju inga FF.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
KR gillar att tjäna pengar genom att provocera, vilket han gör ofta och mycket. Jag har inget till övers för hans tester (eller för all del paret Northrup som ofta citeras i detta forum).
Ja vad tror du driver nätet Anders? Det är samma strävan att tjäna pengar vare sig det är regelrätt porr eller teknikporr eller hur och även Fotosidan lever under precis samma lagar och ekonomiska marknadsmekanismer som alla andra lever under som är på nätet för att tjäna pengar. Som läsare av både Rockwell och andra på nätet så lär vi oss vad och hur vi ska läsa precis som de som en gång läste Pravda i Sovjetunionen.

Men det finns ju faktiskt mer att läsa där Anders om man gör som Per och jag gör. Gör man inte det utan bara "fattar sin ståndpunkt" så kan det ju hända att man missar något bra ibland. Jag har läst en del reviews han skrivit tidigare och allt är inte alls dåligt, okunnigt eller dåligt underbyggt och jag tycker Martin och du gör det väl enkelt för er när ni raljerar lika slappt som ni anklagar Rockwell för att göra - du om pengar som drivkraft och Martin i sin klockmetafor. Rockwell är nog trots allt lite mer intressant och mångfacetterad än en väggklocka.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tackar för visat intresse och lämnar tråden. Jag har inte tillräckligt mycket liv kvar för att slösa på troll som KR och dylika.
Synd för nu hade du ju en bra chans till en seriös diskussion om Fujis FW-uppdateringar och andras. Jag skrev en seriös kommentar kring ditt inpel med länken till din kameras FW och jag försökte läsa infon i länken så noga jag kunde och jag hade kanske väntat mig lite mer av dig i just den här frågan när du nu fick ett inspel att prata om just din kamera och de FW-uppdateringar som kommit till den de senaste åren.

Jag hade tyckt det varit intressant om du istället för att drypa av på detta sätt kunnat bemöta Rockwells faktiska påståenden om själva kameran. Ni har ju båda använt kameran till skillnad från säkert de flesta av oss andra.
 

afe

Aktiv medlem
Det mesta av allt det där finns ju i min A6300 som kom för tre år sedan. Jag kan matcha den mot din FW-länks lista med dessa fem FW om du inte tror mig) Att jag köpte en A7 III senare berodde nog mer på att jag behöver en kamera med riktigt bra mörkeregenskaper (A6000-serien är inte riktigt i par där med de senare FF-modellerna och det hade ingen FW kunnat ändra på) och FF för att jag gillar småbild av historiska skäl då jag är uppvuxen med det. APS-C var aldrig något annat än en fattigmans kompromiss för mig. Det är kanske enklare med Fuji för de har ju inga FF.
Fuji har inte FF men om man tycker sig behöva större än APS-c har de mellanformat för de som inte nöjer sig med fattigmanskomprommissen FF
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja det vet vi men det blir ju ännu dyrare för där kan man ju inte växla mellan de olika sensorstorlekarna med samma objektiv (åtminstone inte utan adapters och MF-objektiv på ett APS-C-hus blir ju ännu tyngre och mer bulkigt än de värsta FF-objektiven).

Ja instämmer - visst är FF en fattigmanskompromiss om man jämför med vad en Hasselbladare eller Phase One kostar och i en del fall även med en Fuji MF. Även jag är så pass fattig att jag nog skulle ha svårt att motivera en satsning på ett MF-system rent ekonomiskt - och jag skulle inom ett antal år säkert också tycka att de grejorna skulle vara mer vikt än jag skulle orka släpa på.
 

martinot

Aktiv medlem
De som är bäst i klassen när det gäller FW-uppdateringar är Fujifilm och Olympus, de har ju sedan länge haft den trevliga vanan att regelmässigt inte bara buggfixa äldre kameror, utan också så långt det är möjligt lägga till funktioner tagna från nyare modeller.

Överlag har flera av tillverkarna i lite olika ordalag mumlat om att man framöver kommer att uppgradera kameror mer från insidan än man gjort hittills. Det känns ju logiskt med tanke på att mer och mer av kamerornas funktioner är programvarustyrda och att uppdateringar därmed inte lika ofta kräver fysiska uppdateringar av själva kamerorna.
Minns min första spegellösa Fuji, X-E1, som när jag köpte den var helt ok (för den tiden), men tack vare att de kom med FW-uppdateringar så fick jag inte bara åtgärdat vissa buggar, men även högre AF-prestanda, och även helt nya funktioner som inte alls fanns med från början, och aldrig heller var utlovade eller kanske ens påtänkta (tex. zebramarkering av område i fokus). Riktigt trevligt, och något som gjorde en helt klart positiv inverkan på mig som kund!

Köpte nyligen en ny bil till familjen, och för att vara lite framåtriktad så blev det ett komplement till våra stora Mercedes ICEer, en elbil ifrånTesla. Har fått en riktig Fujifilm-dejavu. Har fått flera FW-uppdateringar som inte bara förbättrat existerande funktioner (som tex. bättre och säkrare självkörande funktioner), men även helt nya finesser som inte fanns vid köp. För mig känns Tesla lite som bilvärldens motsvarighet till Fujifilm.

Gillar grymt detta sättet att bygga lojalitet och skapa värde för inte bara nya kunder, utan också de som redan existerande kunder och redan köpta produkter.
 

martinot

Aktiv medlem
Vad är det Fuji och Olympus lagt till av nya funktioner då?
Gällande min X-E1 så kom det nya expooneringsfunktioner, och även nya AF-funktioner.

Du kan läsa mer ingående om några av dessa funktioner här.

X-E1 New Features Guide [Ver.2.10 or later] (PDF: 435KB)

X-E1 New Features Guide [Ver.2.40 or later] (PDF: 391KB)

Detta är enbart några få exempel gällande X-E1, på ett generellt sätt att uppgradera och förbättrea sina kunders existernade produkter, som Fujifilm verkligen gjort till sitt kärnvärde och kundfilosofi (precis som företag som tex. Tesla också gjort).

Det Sony skulle kunna ha gjort men inte gjort kunde ju varit att byta ut menysystemet åt de som varit irriterade på de äldre systemen i de äldre husen.
Jo, det kan jag instämma helt i.

Hade varit grymt om Sony kunde/ville gjort så. Men misstänker (och det är endast en personlig gissning/extrapolering) att deras affärsmodell går ut på att de oftast hellre vill få sina kunder att köpa de deras senaste kamerahus. Då är det kanske en nackdel om de släpper för mycket (några få nya funktioner släpper de trots allt, som visats här i tråden) förbättringar och nya funktioner till deras existerande kamerahus.
 
ANNONS