Annons

Sony A6000: Känner inte av objektivet.

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanP3

Ny medlem
Hej,

Hoppas nån kan hjälpa mig. Har en Sony A6000 som tills alldeles nyligen fungerat bra. Helt plötsligt får jag meddelandet ”Känner inte av objektivet. Montera det på rätt sätt”.

Har tagit bort objektiv och rengjort så gott jag kan men samma meddelande kommer upp.
Det ser ut som att objektivet jobbar för att ställa in skärpa men slutar efter fem sekunder.
Tidigare åkte även objektivet ut en bit vid start men inte nu.
Kan alltså inte ta några bilder.

Någon som har ett hum om vad det kan bero på? Vågar jag köpa ett nytt objektiv eller är det något inne i huset som är fel? Vill såklart helst få den att funka igen eftersom den gjorde det nyss.

Är verkligen helt lost här så är tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh, Johan
 

Öjkas

Avslutat medlemskap
Vilket objektiv är det du har? Jag har ett 4/16-70 Zeiss, med några på nacken men sparsamt använt, som spårade ur på samma sätt för ett par veckor sedan. Kameran fungerar med andra objektiv så det måste vara objektivet det är fel på. Finns en del inlägg på nätet om liknande problem med Sonys Zeiss-objektiv. Jag var inte nöjd med objektivet när jag fick det, det kärvade/hackade i zoomningen, men tyvärr stod jag inte på mig och reklamerade. Funderar på om det lönar sig att reparera.
 

Öjkas

Avslutat medlemskap
Skickade in objektivet till Infocare, som Sony anger som repverkstad. Felet berodde på avskavd "sladd". Kostade 3000:- att fixa. Misstänker att det kan ha varit orsaken till den kärvning jag upplevde tidigt. Bra hanterat av Infocare, men sämre av Cyberphoto som negligerat mina klagomål på kärvningen när objektivet var nytt.
 

karisa

Aktiv medlem
Skickade in objektivet till Infocare, som Sony anger som repverkstad. Felet berodde på avskavd "sladd". Kostade 3000:- att fixa. Misstänker att det kan ha varit orsaken till den kärvning jag upplevde tidigt. Bra hanterat av Infocare, men sämre av Cyberphoto som negligerat mina klagomål på kärvningen när objektivet var nytt.
Har upplevt samma sak med Cyberphoto. Köpte ett kamera hus som slutade fungera.
Ställde en del frågor men fick inga svar. Det var 6 månades garanti.
Men däremot så vände jag mig till Canon RCC och där var det ordning och reda. Trevligt bemötande snabb handläggning.
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Har upplevt samma sak med Cyberphoto. Köpte ett kamera hus som slutade fungera.
Ställde en del frågor men fick inga svar. Det var 6 månades garanti.
Men däremot så vände jag mig till Canon RCC och där var det ordning och reda. Trevligt bemötande snabb handläggning.
Känner inte alls igen detta från Cyberphoto, dom har alltid varit hjälpsamma o ställt upp o löst när det varit något, vet inte om det är någon ny o osäker som börjat där ??
 
ANNONS