Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med Sony A7RII kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Absolut kan jag fixa det, måste ladda upp batteriet så kan jag fix en bild eller 2 med den låga iso och den med den höga iso på.

Även när jag har min studio lampa på så blir den mörk och måste öka som innan.
Jag menade de bilder du väl har tagit med mobiltelefonen:
https://www.fotosidan.se/forum/threads/hjälp-med-sony-a7rii-kamera.178482/#post-2332848

Nu har förvisso telefoner en del saker för sig i bakgrunden, men tar man en bild normalt utan alltför mycket spännande funktioner påslagna och plockar ut den så har den normal EXIF-data. Med tanke på bildernas namn så har de dock gått via Snapchat och saknar EXIF (jag kollade). Inställningarna kommer förstås inte matcha kamerans inställningar då bländaren inte ens går att ändra, men är ju inga problem att räkna utifrån vad den mäter ungefär vad Sonyn borde ge för värden i samma ljus.

(Finns säkert någon ljusmätarapp man kan använda som jämförelse också, men då får man ju se upp så att man inte laddar ned något spionskräp.)
 

ambassador

Medlem
Jag menade de bilder du väl har tagit med mobiltelefonen:
https://www.fotosidan.se/forum/threads/hjälp-med-sony-a7rii-kamera.178482/#post-2332848

Nu har förvisso telefoner en del saker för sig i bakgrunden, men tar man en bild normalt utan alltför mycket spännande funktioner påslagna och plockar ut den så har den normal EXIF-data. Med tanke på bildernas namn så har de dock gått via Snapchat och saknar EXIF (jag kollade). Inställningarna kommer förstås inte matcha kamerans inställningar då bländaren inte ens går att ändra, men är ju inga problem att räkna utifrån vad den mäter ungefär vad Sonyn borde ge för värden i samma ljus.

(Finns säkert någon ljusmätarapp man kan använda som jämförelse också, men då får man ju se upp så att man inte laddar ned något spionskräp.)
Tog en bild från photo pro, tog 1/200 iso 100 och jämför denna bild med den på Sony kameran så ser du att den är mörkare än tele, visst att mobil kamera och vanlig kamera är skillnad men ändå du ser skillnaden
 

Bilagor

ztenlund

Aktiv medlem
Tog en bild från photo pro, tog 1/200 iso 100 och jämför denna bild med den på Sony kameran så ser du att den är mörkare än tele, visst att mobil kamera och vanlig kamera är skillnad men ändå du ser skillnaden
Det går inte att dra någon riktig slutsats eftersom du bara anger två av tre värden. Troligen är det dock runt två steg mellan telefonens och ditt objektivs största bländare på kortaste brännvidden, om du använder huvudkameran. Därmed kommer telefonens bild att bli ljusare om du ställer in samma ISO och samma tid.
 

ambassador

Medlem
Det går inte att dra någon riktig slutsats eftersom du bara anger två av tre värden. Troligen är det dock runt två steg mellan telefonens och ditt objektivs största bländare på kortaste brännvidden, om du använder huvudkameran. Därmed kommer telefonens bild att bli ljusare om du ställer in samma ISO och samma tid.
Jag tog i 24mm på photo pro
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det enda jag ser är att det är mörkare inomhus än utomhus. Din kamera och objektiv fungerar bra, men din uppfattning om skillnaden i ljusintensiteten mellan ute och inne är inte lika bra.

/Stefan
 
Senast ändrad:

ambassador

Medlem
Det enda jag ser är att det är mörkare inomhus än utomhus. Din kamera och objektiv fungerar bra, men din uppfattning om skillnaden i ljusintensiteten mellan ute och inne är inte lika bra.

/Stefan
Nej de hela är att, förut gick det att fota "inomhus" med "låga tal" och nu av någon anledning funkar de inte efter jag tog kort på kvällen för ett bra tag sen och sen la undan den och nu när jag skulle använda den så verkan den off som att något inte riktigt står rätt till, därav mitt inlägg.

för något år sen så funkade den prima inga problem, hade aldrig över 1000 i iso tills nu. testade att fota som vanligt ute och märker att den är inte riktigt krispig som den var innan, antingen är den för ljus eller för mörkt hur jag än vrider och vänder på den så får jag inte de perfekta resultated som jag tidigare fått.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
...

för något år sen så funkade den prima inga problem, hade aldrig över 1000 i iso tills nu. testade att fota som vanligt ute och märker att den är inte riktigt krispig som den var innan, antingen är den för ljus eller för mörkt hur jag än vrider och vänder på den så får jag inte de perfekta resultated som jag tidigare fått.
Du har 4 stegs skillnad mellan inomhus och utomhus. För mig är det rätt normalt. Ju mer ljus desto krispigare ser det ut. Så vänta tills solen tittar fram eller använd blixt.
Kolla även så sensorn eller objektiv inte är skitigt. Jag har rengjort sensorer förr som hade ett jämnt skikt med skit.

/Stefan
 

lonian

Aktiv medlem
1/200 sek. Pröva ta typ 1/2 sek slutartid i stället så lär det bli ljust på iso 100. Annars brukar jag ligga på upp till iso 6400 inomhus när det är kväll.

Du råkar inte ha något bracketing igång som gör att ljusmätaren hoppar?
 
Senast ändrad:

unoengborg

Aktiv medlem
Sony kameror har himla många inställningsmöjligheter, antar att du råkat ställa in något olämpligt av misstag. Skulle föreslå att du gör reset på kameran och börjar om från början. Detta går troligen fortare än att hitta misstaget
 

sceptic

Aktiv medlem
Ser inget konstigt med de resultaten. Precis som redan konstaterats så är det bra mycket mörkare inomhus än utomhus. Ögonen anpassar sig, så man tänker inte på det/ser det inte själv.

Mobilen har troligen auto-ISO, som ökas automatiskt när du fotar inomhus.

Gör så här:
Sätt kameran i A-läge och sätt bländaren på f/4 och ISO på 100.
Ta en bild inomhus och en utomhus och kolla hur slutartiden ändras.

Jag provade nyss med min A7R4 med Sigma 40/1.4 @f/4 och ett polfilter monterat (så jag tappar nog ett bländarsteg jämfört med utan filter, men tappet är lika stort i båda fallen)

Utomhus, med mulen himmel i bild: 1/200 sek
Inomhus: 0,5 sek
Dvs drygt 6 f-stop skillnad.
 
ANNONS