Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med Sony A7RII kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

ambassador

Medlem
Tjenare alla fotokungar!

Har en begagnad Sony A7RII med ett billigt begagnad objektiv Sony Fe 28-70.

Allt har funkat bra utan problem tills jag tog fram kameran och skulle fota så är det jätte mörk i viewfinden fast det är mitt i ljusa dan. Måste vrida upp iso runt 2000 för att de ska komma in ljus och tar jag den på auto så lyser den upp men bilden blir ju väldigt svag i kvalite.

Vet inte om det är något fel på kameran eller om det är objektivet, har bara detta objektiv att kringgå. Har kollat på sensorn på kameran och den är helt fin, har även gjort en återställning på den utan någon framgång. Har även uppgradera objektivet till den senaste versionen och inget där häller verkar funka. Vad tror ni kan vara felet. Den har under 180k exponering och ska gå upp till 500k enligt Sony .

Ska man våga inskaffa ett nytt objektiv för 2000kr för att testa om de kan vara objektivet.

Mvh Ambassador
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Kontrollera så bländaren inte fastnat.
Är det bara i viewfindern det är mörkt? Eller även på LCDn? Hur ser bilderna ut?

"...
Den har under 180k exponering och ska gå upp till 500k enligt Sony..."

Det är en vägledning hur bra slutaren är byggd. Den är testad upp till 500k. Det betyder inte den är garanterad att hålla 500k exponeringar. Den kan paja redan efter 50k eller efter 5000k.

/Stefan
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Som sagt kolla att bländaren inte är nesbländad. Är du i läge A eller M ändra bländaren till maxöppning eller sätt kameran i P läge. För säkerhets skull byt till AF-S om du är i AF-C för då bländar kameran upp mellan exp medan i AF-C är bländaren i tagningsläge (d v s nedbländat till inställd bländare) hela tiden hos Sony. Nästa steg är att kolla om bländaren fastnat i nedbländat läge. Vet inte hur det är med Sony om objektivet bländar ner eller upp om det monteras av (Canon EF bländas upp) men i så fall kan du mlntera av det och kolla att det inte är nedbländat.
 

ambassador

Medlem
Kontrollera så bländaren inte fastnat.
Är det bara i viewfindern det är mörkt? Eller även på LCDn? Hur ser bilderna ut?

"...
Den har under 180k exponering och ska gå upp till 500k enligt Sony..."

Det är en vägledning hur bra slutaren är byggd. Den är testad upp till 500k. Det betyder inte den är garanterad att hålla 500k exponeringar. Den kan paja redan efter 50k eller efter 5000k.

/Stefan
Den är även mörk i båda viewfindern och LCDn
 

ambassador

Medlem
Som sagt kolla att bländaren inte är nesbländad. Är du i läge A eller M ändra bländaren till maxöppning eller sätt kameran i P läge. För säkerhets skull byt till AF-S om du är i AF-C för då bländar kameran upp mellan exp medan i AF-C är bländaren i tagningsläge (d v s nedbländat till inställd bländare) hela tiden hos Sony. Nästa steg är att kolla om bländaren fastnat i nedbländat läge. Vet inte hur det är med Sony om objektivet bländar ner eller upp om det monteras av (Canon EF bländas upp) men i så fall kan du mlntera av det och kolla att det inte är nedbländat.
Har ställt den på A och P och den lyser upp precis som den ska ända ner till 3.5 men ändrar jag tillbaka till M så går den ner. Har ändrat till APS-S. De verkar som de är objektivet.

Hur menar du med monterar av.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Sista bilden som är inomhus så ser du hur högt iso är. Det är lika ljust ute som inne. Ändrar jag iso till typ 400 så blir det mörkt
Att det är lika ljust inne som ute har jag svårt att tro. Siffrorna Verkar stämma rätt bra tycker jag.
Har du simuleringen på så att live-bilden visar hur det ser ut med de valda värdena?

/stefan
 

ambassador

Medlem
Can visa inne och ut så ser du att det är lika ljust.

Ska dubbel kolla
Samma ljus som i Sony kameran. Som du ser så är de ganska öppet med 3 stora fönster fast sony kameran måste jag ändra iso till minst 2000 för att ljuset ska bli som bilden jag tog genom fönstret. Ändrar jag till P eller A så behöver jag inte ändra något.
 

Bilagor

ambassador

Medlem
Det är det inte enligt ljusmätaren i kameran :)

/Stefan
Fast jag måste ändra iso till 2000 för att de ska bli lika ljust inne som ute. Om jag ändrar till A eller P så behöver jag inte göra något som jag behöver om jag sätter den i M-Läget.

Tittar du på bilden på kameran så ser du iso 350 och iso 100 så är den normal ljus, tittar du på den sista bilden där så ser du när jag tog kortet inomhus med iso 2000 så blir den ljus. Ska ta en bild i M med samma inställning typ 350 så ska du se att de kommer bli helt mörkt du kan inte se något alls
 

ambassador

Medlem
Förut innan detta problem uppstod så funkade allt fint, även i rummet där de är lite mer mörkare. Det började när jag skulle fota månen och sen dagen efter så vart den helt mörkt och börja spöka.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Men inomhus hamnar slutartiden på 1/250, 1/640, eller 1/500 - inte undra på att ISO stiger i höjden. I M läge måste du ju sänka slutartiden för att få ner ISO. I A och P sänker kameran automatiskt slutartiden för att få in mer ljus och lägre ISO. Sedan kan kameran vara inställd på att simulera exp eller för att göra det lättare att se i sökaren. I det första fallet böor EVF och TFT mörka om du underexp. Det brukar inte vara lika ljust ute som inne även om rummet belyses med solljis utifrån då inget ljus kommer uppifrån så det är nästan alltod mörkare inne och dina exp värden styrker det. Eftersom allt blir bra i A eöler P läge låter det som är det inte fel på utrustningen utan på inställningarna
 

ambassador

Medlem
Men inomhus hamnar slutartiden på 1/250, 1/640, eller 1/500 - inte undra på att ISO stiger i höjden. I M läge måste du ju sänka slutartiden för att få ner ISO. I A och P sänker kameran automatiskt slutartiden för att få in mer ljus och lägre ISO. Sedan kan kameran vara inställd på att simulera exp eller för att göra det lättare att se i sökaren. I det första fallet böor EVF och TFT mörka om du underexp. Det brukar inte vara lika ljust ute som inne även om rummet belyses med solljis utifrån då inget ljus kommer uppifrån så det är nästan alltod mörkare inne och dina exp värden styrker det. Eftersom allt blir bra i A eöler P läge låter det som är det inte fel på utrustningen utan på inställningarna

Sänker jag den till 1/200 och 1000 i iso så är den för mörkt. Måste då komma upp i 16000 vilket är aldeles för högt, de blir bara grynigt. Har testat allt. Blir samma sak med 1/100

Kan lova att om du tar fram din kamera och sätter på låt säga 1/200 iso 400 så kommer din kamera att inte vara lika mörk som min.

Jag kunde ha runt 1/200-300, iso 400-500 utan att den blev mörk men att behöva ha runt 2000 i iso är helt magalöst. Sätter jag den på auto på iso så är den inte mörk alls men så fort jag ska sätter iso själv så spårar den ur.

Antingen är de något svajigt med kameran eller så är de objektivet, för den har inte varit såhär tidigare. Jag har kunnat ha låga tal utan att de blir helt mörkt och nu måste jag ha höga tal för att kunna använda den som iso 2000 eller högre för att bilden ska bli ljus
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det hade ju varit intressant med EXIF från bilderna som är "samma ljus"... Det är dock rätt uppenbart att det är en betydande skillnad i ljus ute och inne.
 

ambassador

Medlem
Det hade ju varit intressant med EXIF från bilderna som är "samma ljus"... Det är dock rätt uppenbart att det är en betydande skillnad i ljus ute och inne.
Absolut kan jag fixa det, måste ladda upp batteriet så kan jag fix en bild eller 2 med den låga iso och den med den höga iso på.

Även när jag har min studio lampa på så blir den mörk och måste öka som innan.
 

ambassador

Medlem
Det känns som de kan vara objektivet då den var billig men svårt att utesluta då jag bara har detta objektiv att kringgå till
 
ANNONS