Annons

Sony A7iii eller kommer A7iv

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuddas

Aktiv medlem
Jag har funderingar på att byta min Sony A7II till A7III, som har ett kraftigare batteri, (2100 mA istället för 1020 mA), men kostar en hel del jämför med föregångaren. Eller skall jag vänta? För jag har också noterat att Sony A7 husen inte har förnyats lika snabbt som A7R. Det kan ge en misstanke om att det snart är dags för en A7IV? Om så är fallet kommer väl priset på en A7III att falla på samma sätt som föregångaren gjort när III-an släpptes! Någon i forumet som vet om något är på gång?
 

Bengf

Aktiv medlem
Svårt detta om hur skall man göra, man ser samtidigt att priserna på nyare kameror sticker iväg otäckt mycket, tillverkarna försöker kompensera för den förlorade mass försäljningen som man tidigare tjänade mest på, ett område som telefonerna helt tagit över numera. Jag själv som har äldre grejer känner det svårt att läsa om hur man lätt kan få punga ut med både 40-50000 kr med en ny förhållande vis skapligt framtids säker kamera, med några objektiv, hur och vad fotograferar man i dag, måste kameran ha 5,7 EVF upplösningen tex, retar man sig på detaljer, fanboysen för varje egenägd kamera tyckte tex att 1 minneskort var inga problem alls vilket var kul att läsa när Nikon släppte sina första spegelfria småbilds kameror ( en stor majoritet alla fall i våra trådar, ( inte alla dock )- det kändes nog bra för dom var som var intresserade av märket, och förvånas värt många gav alla möjliga förklaringar att det var ingen fara med 1 minneskort.

Man påverkas så klart hur folk skriver och bedömer sina kameror, förutom hantering så ligger det ett jättefokus i dag på att autofokusen skall vara på absoluta toppen och klara precis allt man kan tänkas vilja fotografera, det verkar ha blivit sportfotografer för hela slanten numera, en lugn och fin fotografering förkommer knappast i dag, dagens kameror måste reagera blixtsnabbt, och även kunna följa en pilgrimsfalks som dyker i 300km/h, man kan sakna den eftertänksamma fotografen som funderar över motivet och inte störs över att kameran inte är skjutklar på 0-sekunder eller klarar 20+ bps.

För att komma tillbaka till huvudfrågan så var nog just A7III rätt så prisvärd när den kom och fortfarande hänger den nog med ett bra tag till, vet inte hur mycket Sony kommer att vässa upp A7IV, lågljusegenskaper verkar nästan som dom nått en topp liksom övriga andra, får väl förmodligen 3,7 EVF som dom andra konkurrenterna och det nya meny systemet hoppas man på, priset blir nog rätt så högt kan man tänka.
 

Loba

Aktiv medlem
En sak att ta ställning till. Vill man ha det nya menysystemet med touch. Och USB-C. Så vänta på nytt eller prisfall på dom gamla.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Det är ju svårt att gissa när A74:an dyker upp. Med tanke på att Nikon och Canon både släppt sina första konkurrerande modeller samt nu även hunnit uppdatera dessa sen A73 släpptes så kunde man ju tro att det var nära till en ny modell. Hade nog själv förväntat mig en uppdatering i år som gav den det förbättrade huset samt AF från A7R4.

Men nu vet jag inte vad man skall tro, lär inte dyka upp någon innan året är slut. A73:an säljer ju fortfarande väldigt bra och vissa rykten påstår att det är en bra tid kvar tills nya modellen kommer, men säkert vet ju ingen.

I och med A7S3 uppdateringen, med den nya mycket snabbare processor, samt vad Canon levererade i år så hoppas jag dock på något mer än bara uppdatering av huset när den dyker upp.

Vad gäller A73:an så är det ju fortfarande en fantastiskt bra kamera (som jag använder flitigt). Men jag saknar real time tracking som jag har på min A6400. Priset lär säkerligen sjunka som tidigare år när nya modeller lanseras, när det nu blir... :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är ju svårt att gissa när A74:an dyker upp. Med tanke på att Nikon och Canon både släppt sina första konkurrerande modeller samt nu även hunnit uppdatera dessa sen A73 släpptes så kunde man ju tro att det var nära till en ny modell. Hade nog själv förväntat mig en uppdatering i år som gav den det förbättrade huset samt AF från A7R4.

Men nu vet jag inte vad man skall tro, lär inte dyka upp någon innan året är slut. A73:an säljer ju fortfarande väldigt bra och vissa rykten påstår att det är en bra tid kvar tills nya modellen kommer, men säkert vet ju ingen.

I och med A7S3 uppdateringen, med den nya mycket snabbare processor, samt vad Canon levererade i år så hoppas jag dock på något mer än bara uppdatering av huset när den dyker upp.

Vad gäller A73:an så är det ju fortfarande en fantastiskt bra kamera (som jag använder flitigt). Men jag saknar real time tracking som jag har på min A6400. Priset lär säkerligen sjunka som tidigare år när nya modeller lanseras, när det nu blir... :)
A7 III saknar inte hierarkiska Real Time Tracking om man uppdaterat FW. Den fick vi ju den via en ny FW, men det är riktigt att vi bara fick hälften av vad A9 fick då A7 III saknar den vassare processor som finns i A6400 och de senare A7 kamerorna och A9.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är ju svårt att gissa när A74:an dyker upp. Med tanke på att Nikon och Canon både släppt sina första konkurrerande modeller samt nu även hunnit uppdatera dessa sen A73 släpptes så kunde man ju tro att det var nära till en ny modell. Hade nog själv förväntat mig en uppdatering i år som gav den det förbättrade huset samt AF från A7R4.

Men nu vet jag inte vad man skall tro, lär inte dyka upp någon innan året är slut. A73:an säljer ju fortfarande väldigt bra och vissa rykten påstår att det är en bra tid kvar tills nya modellen kommer, men säkert vet ju ingen.

I och med A7S3 uppdateringen, med den nya mycket snabbare processor, samt vad Canon levererade i år så hoppas jag dock på något mer än bara uppdatering av huset när den dyker upp.

Vad gäller A73:an så är det ju fortfarande en fantastiskt bra kamera (som jag använder flitigt). Men jag saknar real time tracking som jag har på min A6400. Priset lär säkerligen sjunka som tidigare år när nya modeller lanseras, när det nu blir... :)
SAR har ju skrivit om detta och för vad det är värt så får vi vänta till nästa år. AF blir säkert ordentligt vassare och man tror även att sensorn kommer få en hel del fler pixkar. Det tycker jag inte vore fel för det kommer göra att objektiven kommer mer till sin rätt upplösningsmässigt än med dagens APS-C-standard på 24 MP. 35-36 MP kanske vore en ny vettig nivå. Sony vill säkert fortsätta positionera även FF-upplösningen framöver men med A7 IV med 61 MP så finns det väl lite utrymme att snäppa upp även A7 IV något steg.
 

c.m.s

Aktiv medlem
A7 III saknar inte hierarkiska Real Time Tracking om man uppdaterat FW. Den fick vi ju den via en ny FW, men det är riktigt att vi bara fick hälften av vad A9 fick då A7 III saknar den vassare processor som finns i A6400 och de senare A7 kamerorna och A9.
Jo, A73 fick ju det Sony kallar ”Real time eye AF”. Men ”Real tracking” blev den ju utan och det saknar jag när jag hoppar mellan A73:an och A6400:a. Det fungerar ju riktigt bra och gör joysticken mer eller mindre onödigt i mitt tycke.

Är dock besviken på att Sony inte fortsatt förbättra sin AF. De var snabba ut men sen har de bromsat ner och låtit konkurrenterna närmat sig och i vissa fall sprungit om. Canons animal AF ser ju fantastisk ut och bra mycket bättre än det Sony erbjuder nu. Har förhoppningar att nya processorn ger oss Sony-användare liknande funktionalitet i A74.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jo, A73 fick ju det Sony kallar ”Real time eye AF”. Men ”Real tracking” blev den ju utan och det saknar jag när jag hoppar mellan A73:an och A6400:a. Det fungerar ju riktigt bra och gör joysticken mer eller mindre onödigt i mitt tycke.

Är dock besviken på att Sony inte fortsatt förbättra sin AF. De var snabba ut men sen har de bromsat ner och låtit konkurrenterna närmat sig och i vissa fall sprungit om. Canons animal AF ser ju fantastisk ut och bra mycket bättre än det Sony erbjuder nu. Har förhoppningar att nya processorn ger oss Sony-användare liknande funktionalitet i A74.
Japp, animal AF i min kamera är inte särskilt bra. Jag vet inte var linjen går idag men A7 III är inte state of the art idag och det beror nog både på att vi inte fått de senaste algoritmerna och att kameran saknar kraft att fullt ut driva dem. Idag ska man väl inte ställa A7 III mot Canon R5 exv. Utan mot Sonys senaste modell som ju faktiskt är A7s III. Det som var storheten med Sonys lösning i A6400 när den kom var ju den smsrta AF-hierarkin. Men inte ens den i A6400 haee ju någon chans mot gamla A9 när den fått FW-uppdateringarna.

Det sägs att även Canon ska ha fått någon form av hierarkisk AF i senastte modellerna men jag har inte hört något vidsre väsen om det. För mig är det just den hierarkiska lösningen som var det stora och det nya i tänket med A6400. Tidigare handlade allt om statiska fokuspunkter och olika fokusscenarier. Med det hierarkiska tänket lyfte man bort det micklandet från Sony-fotograferna och gav dem en historisk möjlighet att helt koncentrera sig på motiven och att fånga ögonblicken istället. Det har jag länge använt mig av även med A7 III.

Det är precis det jag skrivit om i min bloggtrilogi kring "Sony Click"-konfigurationen som jag kallat den och och samarbetet mellan hierarkisk AF och Auto ISO minimum Shutter Speed. Den konfigurationen funkar fint även med de äldre modellerna av generation III av A7:eek:rna. Det som skett efter det i både A6xxx-serien och de nya A7:eek:rna är bara en ytterligare förfinining och stabilisering drivet av nya processorer med betydligt större kapacitet än tidigare generationer av dessa varit kapabla till.

Det finns en klar teoretisk baksida med Sony Click och det är att ISO-automatiken behöver tillgång till ett högt för ISO om det ska kunna vara flexibelt. Det har jag också beskrivit hur man kan parera.

Även om en kamera som A7 III är gammal så har den fortsatt bäst prestanda av alla A7:eek:r med undantag av nya A7s III. Men trots det är ofta bilder ur den kameran ingen kul syn när det gäller bruset och det trots att den är bättre än nästan allt. Men lyckligtvis har nu helt rykande färska DxO Photolab 4 fått en ännu bättre brushantaring än den tidigare klassledande i Photolab 3 i DeepPrime. Kameratillverkarna kommer nog ha svårt att även fortsatt hantera bruset på riktigt höga ISO för de måste prioritera hastighet istället för bildkvalitet på höga ISO i dåligt ljus och därför måste man välja RAW-konverterare med omsorg om man vill ha ut vad som är möjligt ur RAW-filerna eller något fristående bra verktyg istället. Kanske Topaz.

Nedan har ni en länk till en blogg jag skrivit tidigare som väldigt väl visar vad en riktigt bra brushantering, som den i nya Photolab 4, kan göra med en bild med riktigt manifest brus.

 
Senast ändrad:

Third eye

Aktiv medlem
Vi köpte A7ii:an, eller snarare flickvännen köpte och jag använde. Men eftersom hon inte gillade den så sålde hon den och gick tillbaka till Canon.
Men jag började gilla A7ii:an så jag köpte faktiskt A7iii:an och sålde min Canon.

Och kort, jag tycker inte ens 2:an och 3:an är jämförbara. 3:an är så mycket bättre på snudd på allt, och 3:an är vad Sony skulle ha börjat med kan man tycka.
Så du skulle sannolikt glädjas rejält av att gå från 2:an till 3:an.

Men sen är det det eviga dilemmat, den kommande A7iv. Q3 2021 är den ryktad till och jag vet redan nu att jag kommer köpa den. Och största anledningen till det är flippyscreen...det kommer göra mitt fotande/filmande så mycket enklare och roligare. Den har också fler megapixlar (ja, jag gillar många pixlar) och rykten nu säger att Sonys kommande kameror får Lidar vilket kan bli intressant beroende hur det implementeras (Sony gör Apples lidar).
Det kan va så att jag säljer både A7iii:an och A7rIV:an till förmån för A7iv.

Men det är ett år dit, och jag tror du skulle kunna ha riktigt kul med en A7iii:a fram tills dess om du går begagnat eller ny gråimport (samma pris). Gissar man så kan en begagnad eller sprak ny för 15.000kr kanske säljar för kanske 11-12.000kr?
Då har det kostat 3-4 tusen att leka ett år med en A7iii:a, vilket för mig skulle definetivt vara värt det 3:an är så mycket roligare än 2:an.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Håller helt med Ronny! A7 III är en helt annan kamera än A7 II och även jag har haft båda. Det är ju med III:an AF:en äntligen får ett verkligt lyft.

Kommer ihåg när Tony Northrup testade den då nya hierarkiska AF:en och utbrast: "Det här ändrar allt!" Jag tycker faktiskt inte det varit någon överdrift, då även jag helt ändrat mitt sätt att förhålla mig till fokuseringen. Det gamla tänket lever dock kvar hos många testare och när A7c kom och saknade joystick (för att bl.a. flytta statiska fokuspunkter) så fick Sony viss kritik för det men för mig som fick joystick med A7 III, så kunde de lika gärna fått ta bort den och lägga in ett par konfigurerbara knappar till istället. Jag använder aldrig statiska fokuspunkter numera då det är mycket smartare med dynamiska sådana och det får man ju med Real Time AF.

Det finns självfallet nischade tillämpningar fortfarande där statiska fokuspunkter kan vara bra och det är när man använder stativ av något skäl men aldrig annars tycker jag.

Ska man tro ett antal relativt samstämmiga rykten så ligger A7 IV mot slutet av 2021 i Q3. A7 III har väl fortfarande en hyfsad marknad då den fallit i pris. Möjligen ser Sony det som högre prio att snabbt få ut en ny A9 III i början av året för att möta Nikons andra generation och Canons R5. Sony kan nog inte kosta på sig att vara ur fas särskilt länge med sina high end modeller som exv. A9-linjen.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Tycker det är ett dilemma när Sony satsar på specialaren A7SIII, medans konkurrenterna går mot allt bättre video i om man kan kalla det kombi-modeller, Canons förväntas nog komma med en A9II dräpare verkar det som också, ryktet kallar den för R1. A74 kommer nog inte att få allt det där nya vad gäller video är jag rädd för, A7SIII hade jag nog trott på tex 16mp eller 20mp vilket skulle gjort den mera allround och mera säljbar men tydligen hade den då tappat en del lågljus egenskaper.

Det går tydligen att få bra fart även med 45mp och i även med 61mp i viss mån, Hur kan A74 bli utan att äta för mycket på A7SIII egenskaper, nya menyn, fullständig Touch skärm är nog bara ett måste, 4K 10 bit får den nog också, det är nog inte så lätt för Sony att sy ihop lämpliga modeller, A7R5 ligger nog på ritbordet också tillika A9III, OS i Japan nästa år, och vad händer med ryktet om den nya APS-C sensorn med 43mp.
 

c.m.s

Aktiv medlem
A74 kommer nog inte att få allt det där nya vad gäller video är jag rädd för
...
Hur kan A74 bli utan att äta för mycket på A7SIII egenskaper, nya menyn, fullständig Touch skärm är nog bara ett måste, 4K 10 bit får den nog också
Nä, allt som A7S3 har kommer den såklart inte få, det kan man ju inte förvänta sig heller.

Menyer och full touch lär den ju garanterat få samt ”flip screen” är väl rätt troligt.

Vad gäller video specs så är det väl rimligt att gissa att den hamnar nära konkurrenterna Canon R6 och Panasonic S5. Det vill säga 10bit 422 internt och någon slags 4k 60p med en lite crop kanske.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jo, A73 fick ju det Sony kallar ”Real time eye AF”. Men ”Real tracking” blev den ju utan och det saknar jag när jag hoppar mellan A73:an och A6400:a. Det fungerar ju riktigt bra och gör joysticken mer eller mindre onödigt i mitt tycke.

Är dock besviken på att Sony inte fortsatt förbättra sin AF. De var snabba ut men sen har de bromsat ner och låtit konkurrenterna närmat sig och i vissa fall sprungit om. Canons animal AF ser ju fantastisk ut och bra mycket bättre än det Sony erbjuder nu. Har förhoppningar att nya processorn ger oss Sony-användare liknande funktionalitet i A74.
Men är det verkligen sant att de inte utvecklat AF? Jag tyckte det jag sett av A7s III sett väldigt bra ut. Hur Animal AF funkar i den vet jag inte men Eye AF och övriga hierarkin såg ju verkligen rock solid ut. Vi kan ju inte jämföra en kamera som A7 III som väl är inne på tredje året med en alldeles ny Canon. Sonys senaste kamera med dess senaste AF är A7s III och ingen annan. Jag var inne på Scandinavia för några veckor sedan för att kolla på den men då var det kaos där för de organiserade om då och hade ingen att visa.

Jag har ju en fotokompis som just skaffar en R5 så jag ska kolla den så snart jag kan. Canon verkar ju helt klart ha filat till en bra animal AF och jag har hört om en del som nästan tycker det är väl enkelt att fota djur nu. De "gnäller" om att det inte är någon sport längre :). Folk är aldrig nöjda!

Att inte A7 III fick även trackingen berodde enligt uppgifter på att den inte hade hårdvara för det och var tillräckligt snabb för att driva de algoritmerna. Men det är ju lite lustigt med Sony ibland. Det är inte första gången de lanserar nyheter i toy cameras före de gör det i high end modellerna. Att Real Time Tracking kom i A6400 som inte ens hade IBIS och var den verkliga low end modellen brydde nog en del. Det verkade nästan som om det var en testballong.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tycker det är ett dilemma när Sony satsar på specialaren A7SIII, medans konkurrenterna går mot allt bättre video i om man kan kalla det kombi-modeller, Canons förväntas nog komma med en A9II dräpare verkar det som också, ryktet kallar den för R1. A74 kommer nog inte att få allt det där nya vad gäller video är jag rädd för, A7SIII hade jag nog trott på tex 16mp eller 20mp vilket skulle gjort den mera allround och mera säljbar men tydligen hade den då tappat en del lågljus egenskaper.

Det går tydligen att få bra fart även med 45mp och i även med 61mp i viss mån, Hur kan A74 bli utan att äta för mycket på A7SIII egenskaper, nya menyn, fullständig Touch skärm är nog bara ett måste, 4K 10 bit får den nog också, det är nog inte så lätt för Sony att sy ihop lämpliga modeller, A7R5 ligger nog på ritbordet också tillika A9III, OS i Japan nästa år, och vad händer med ryktet om den nya APS-C sensorn med 43mp.
Det är väl inte Sony som har och haft dilemmat utan Canon. Sonys strategi har ju tvärtom varit att undvika det dilemma Canon hamnat i med R5. Canon försökte skapa en kamera som skulle vara fantastisk på allt och det gick väl så där när hela lanseringshypebalongen fick punka p.g.a. överhettningsproblemen. Sonys A7s III fick en sensor med en fjärdedel så många pixlar som slapp veva runt en väldig massa data som bara alstrade en massa onödig värme, trots att de ändå skulle kastades bort. Det visade sig väl trots allt vara ett smartare val för video åtminstone. Sony dras ju heller inte med den overhead dual pixel ger.

Genom detta kom allt fokus att landa på videoproblemen i R5 istället för på exv. stillbildsfunktionerna som ju var jättebra och när sedan den debatten klingat av så fick man shutter chock diskussionen som även solkade stillbildsfunktionen. Sony har sluppit det magplask Canon gjorde vid lanseringen av R5 mycket just p.g.a. att de diversifierat istället och mer renodlat sina olika kamerors profiler istället. Sony har ju istället en modell som är supersnabb med moderat upplösning främst för sport, en modell med hela 61 MP för de som kräver hög upplösning för exv. landskap, porträtt och arkitektur och så till sist en kamera som är dedikerad för video i princip där fokus varit på att upphäva alla begränsningar som tidigare funnits för speltid, inklusive överhettningsbegränsningar.

Som sagt, ibland brukar Sony skita helt i positioneringen. Det var ju som sagt i den enklaste av A6xxx:eek:r A6400 som Real Time Tracking kom först och inte i någon flaggskeppsmodell.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Lyssnade på förra podden där Martin Agfors beskriver vad stor skillnad det blev med bland annat ögonfokus efter ovanligt många FW som Sony gett A9-kamerorna, han talade om att det kanske var uppåt 6 st uppdateringar, inte hundra säker på antalet men många FW var det enligt Martin, så skillnaden mellan A6400 och A9 är rätt så stor vad gäller autofokus, inte så konstigt eller förstås, A9II är mera av en yrkeskamera som också behövde utrusta sig med andra attribut, A9II är nog vassare än A7RIV också vad gäller autofokus som jag fattat det, men det är olika typer av modeller, att sedan en äldre APS-C som A6500 har bättre video specar än A9 vet jag inte varför ( om inte nu någon FW trimmat upp video )

Dilemma för vanliga kunden kan det nog bli, vanliga kunden kan nog inte köpa 3 kameror om jag överdriver i tanken, nu säger testare att det plockas från A9 ner till andra modeller men inte den där snabbheten som A9 har för då blir dom för dyra. A74 kan nog bli bra, kan den hamna runt priset av Canons R6 förmodligen.
 
Senast ändrad:

c.m.s

Aktiv medlem
Men är det verkligen sant att de inte utvecklat AF? Jag tyckte det jag sett av A7s III sett väldigt bra ut. Hur Animal AF funkar i den vet jag inte men Eye AF och övriga hierarkin såg ju verkligen rock solid ut. Vi kan ju inte jämföra en kamera som A7 III som väl är inne på tredje året med en alldeles ny Canon. Sonys senaste kamera med dess senaste AF är A7s III och ingen annan.
A7S3 skall enligt Sony själva ha 30% bättre prestanda (jämfört med vad exakt är lite oklart). Gissningsvis är det tack vare den mer kraftfulla processor som kan utföra fler beräkningar än den tidigare klarade helt enkelt.

För funktionalitet är, så vitt jag har sett, den samma som i de övriga av Sonys senaste modeller. Den har fortfarande inte stöd för fler djur med eye AF än tidigare. Och du kan fortfarande inte använda animal eye AF i video tex.

Canons senaste har som sagt ett liknade system som Sony med hierarki men som även inkluderar baksida av huvud när ansiktet inte syns. Sonys system går tillbaka till att följa personen. Vet inte om det är någon skillnad i praktiken dock.

Jag tror att Sony och Canon ligger väldigt lika vad gäller AF nu om man bortser från animal AF där Canon utan tvekan är väldigt mycket bättre.

Det är inte första gången de lanserar nyheter i toy cameras före de gör det i high end modellerna. Att Real Time Tracking kom i A6400 som inte ens hade IBIS och var den verkliga low end modellen brydde nog en del. Det verkade nästan som om det var en testballong.
A6400 är ju mellan-modellen i deras APC-S (och en utmärkt kamera förövrigt :p) men ja, kanske lite konstigt att man inte ville leverera ett sånt kliv i AF teknik med en high-end modell. Men jag gillar att de de inte håller tillbaka AF på sina billigare modeller. Lilla ZV-1 har samma AF funktionalitet som A7S3 även om den inte lär hänga med prestandamässigt p g a långsammare processor.
 

Bengf

Aktiv medlem
Hittade inte denna tråd i vanliga Sony kameror bland resten av alla märken, letade som tusan. Men nu hade jag kvar e-post med denna. har ni sett Tony Northrup video på SAR om A7sIII mycket beröm men även sämre saker, det var mycket med Touch skärmen som inte var bra, gick inte att ändra bländare eller att svepa åt två olika håll, Canons skärmar R5/R6 ser ut att vara klart bättre, fina grafik skalor med bländare, bara att svepa och välja, och vad liten skärmen ser ut på A7sIII jämfört med Canons, kolla själva på SAR.
 

afe

Aktiv medlem
Hittade inte denna tråd i vanliga Sony kameror bland resten av alla märken, letade som tusan. Men nu hade jag kvar e-post med denna. har ni sett Tony Northrup video på SAR om A7sIII mycket beröm men även sämre saker, det var mycket med Touch skärmen som inte var bra, gick inte att ändra bländare eller att svepa åt två olika håll, Canons skärmar R5/R6 ser ut att vara klart bättre, fina grafik skalor med bländare, bara att svepa och välja, och vad liten skärmen ser ut på A7sIII jämfört med Canons, kolla själva på SAR.
Handlar den här tråden om A7S III? ;)

Det är väl i och för sig inte omöjligt att A7 IV får samma skärm som den, men det är det ju än så länge ingen som vet ...
 

Bengf

Aktiv medlem
Handlar den här tråden om A7S III? ;)

Det är väl i och för sig inte omöjligt att A7 IV får samma skärm som den, men det är det ju än så länge ingen som vet ...
Nej det är jag som skriver otydligt, vi har nämnt i tråden om att dom förändringar som kom till A7sIII med menyer, Touch skärm och kanske något mera även kommer till kommande Sony kameror vilket även antytts av några testare, så då kan man säga att man fått en föraning om hur Touch skärmen fungerar genom Northrup genomgång av A7SIII, alltså en tidig trolig test av en Touchskärm som A74 kan komma att få, och det fans brister med skärmen, man kan tydligen fortfarande inte göra lika mycket med skärmen som det tex går med en R5/R6 skärm.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nu vet man så klart inte till 100% vad kommande Sony kameror kommer att ärva från A7SIII, tex tror jag inte att alla får den nya EVF med 9,2 miljoner punkter ( eller vad man nu kallar det )- men åtminstone jag blir lite avund sjuk på Canons skärmar som Northrup presenterade det i sin länk, man är van med Sony att dom med vissa bitar kan släpa efter onödigt länge, ( telefonerna har man tex varit 3-4 år efter andra märken )- Realtime systemet är en fin sak utan tvekan, men skärmarna måste uppdateras man kan inte ha samma upplösning på dom som för 5 år sen, A7II har högre upplösning än vad A7III fick märkligt nog.
 
ANNONS