Annons

Sony A7iii eller kommer A7iv

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuddas

Aktiv medlem
Många intressanta kommentarer och synpunkter i tråden! När jag inledde den kretsade mina tankar kring frågan om det kan vara idé att vänta med köp av en Sony A7III istället för den jag har idag, A7II, som i och för sig är ett riktigt bra hus, med undantag för batteritiden. Det tycks finnas en samlad enighet om att det under kommande år dyker upp en A7IV som givetvis är både bättre och dyrare än dagens III:a. Spekulationerna om hur den blir bestyckad varierar något men det spelar mig ingen roll eftersom min önskan är att få ner priset på dagens A7III innan det får bli dags för byte.
I annonser för nya Sony A-hus kan man se att priset för en A7II har rasat från ca 17 tkr till ca 11 tkr sedan A7III kom ut på marknaden. En ny A7III ligger idag på ca 23 tkr (före ev. cashback!) och kan kanske, i motsvarande grad hamna neråt 16-17 tkr, som också verkar vara priset för en bra begagnad III:a i dagsläget. Om så blir fallet kan det vara värt att avvakta med köp då jag i övrigt, förutom batteriet, kan leva med II:an ett tag till.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja med svar på inlägg Nr21, så visst kan det vara klokt att invänta A74 med anledning av prissänkning på 3:an, amazon såg jag hade prissänkningar på 3:an, så något kan vara på gång. A73 kommer nog att ligga kvar ett bra tag, tror att det blir mera av sådant att man har kvar ännu längre i dag troligtvis när nya modeller blir allt dyrare, A6000 finns väl fortfarande kvar tror jag, trots att dom släppt 3st A6100,A6400 och A6600. när A74 varit ute ett år då kommer det nog ännu bättre priser på A73 förmodar jag.
 

afe

Aktiv medlem
Som sagt, ibland brukar Sony skita helt i positioneringen. Det var ju som sagt i den enklaste av A6xxx:eek:r A6400 som Real Time Tracking kom först och inte i någon flaggskeppsmodell.
A6400 är inte den enklaste modellen - det är A6000 som fortfarande säljs. A6400 är den näst bästa APS-modellen Sony har ...
 

Bengf

Aktiv medlem
Kommentarer och grafer på SAR visar att R5/R6 börjar lyfta Canon försäljningen rätt så bra i Japan nu mot tidigare, och menar skall Sony hänga med i Japan så borde A74 släppas redan i år.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
et kan ge en misstanke om att det snart är dags för en A7IV? Om så är fallet kommer väl priset på en A7III att falla på samma sätt som föregångaren gjort när III-an släpptes!
Sony Europes marknadschef har berättat vid ett pressmöte att A7 III kommer att ersättas av en efterföljande modell. "Det vore galet att inte fortsätta med A7-serien eftersom det är vår mest sålda modell", sa han.

A7 III ligger redan lågt i pris, så någon större prissänkning är kanske inte trolig. En A7 IV kommer däremot blir rätt mycket dyrare. Dyrare än A7C.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Sony Europes marknadschef har berättat vid ett pressmöte att A7 III kommer att ersättas av en efterföljande modell. "Det vore galet att inte fortsätta med A7-serien eftersom det är vår mest sålda modell", sa han.

A7 III ligger redan lågt i pris, så någon större prissänkning är kanske inte trolig. En A7 IV kommer däremot blir rätt mycket dyrare. Dyrare än A7C.
Vill inte vara elak, men jag hoppas du har fel ang. ev, prissänkning för A7 III.
 

Bengf

Aktiv medlem
Finns A7IV redan framtagen för att släppas?
Mja... Första ryktena var nog att A74 kunde komma i år, med tanke på konkurrensen och den vassa R6.an, så var det nog mera en tanke där på SAR för att hålla upp försäljningen som varit hyggligt bra i japan för Sony under året.
 

Bengf

Aktiv medlem
froderberg har nog rätt i sina antagande att A7III ligger skapligt bra i pris, det är den äldre A7II som kan hittas i bland med riktigt lågt pris, den modellen behöver nog lämna utrymme för A7III som är mera eftersökt och som ger lite bättre vinstmarginal. Men absolut så tror jag att A7III visst kan dyka upp på någon firma med tillfälligt skapliga priser så det gäller att hålla kollen, under guldåren vad gäller kamera försäljningen så hade Canon alltid gamla modeller kvar väldigt länge ofta då kameror i mellan skiktet, dom som köpte dessa kameror tog inte 1000 bilder i veckan som förmodligen en EOS5DXXX ägarna gjorde och behövdes sällan skickas på reparationer eller underhåll, det skall finnas personal till sådant också vilket kostar pengar så klart.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Om kameraindustrin ska överleva får de nog börja fokusera på spegellösa kameror med mindre sensorer likt Nikon 1 eller M43 för att få ner sina priser till konsumentnivå igen. Därefter slänga sina föråldrade mjukvaror, ta in en eller flera fotografer som kan programmera android för att ge varje kamera samma förutsättningar för foto, redigering och delning som alla smartphones har idag. Alternativt kan de implementera en Wifi funktion som bara fungerar ALLTID utan fördröjning, anslutningstider osv.
 

Bengf

Aktiv medlem
Om kameraindustrin ska överleva får de nog börja fokusera på spegellösa kameror med mindre sensorer likt Nikon 1 eller M43 för att få ner sina priser till konsumentnivå igen. Därefter slänga sina föråldrade mjukvaror, ta in en eller flera fotografer som kan programmera android för att ge varje kamera samma förutsättningar för foto, redigering och delning som alla smartphones har idag. Alternativt kan de implementera en Wifi funktion som bara fungerar ALLTID utan fördröjning, anslutningstider osv.
Ja något liknande måste nog till för överlevnad, Sony som också gör telefoner borde snitsa till en bra kombination, är väl den enda kameratillverkaren i dagsläget som redan har vissa möjligheter att knyta i hop en bra kombination, sedan kommer nog övriga att söka påverka telefon tillverkare till ett bättre samarbete. En stor fördel telefonerna har är dom stora fina skärmarna på nära 7 tum med allt högre upplösning och att dom blivit klart bättre med kvaliteten vad gäller zoomningen, 4ggr på min Samsung tex är överraskande bra. Telefonerna borde gå att knäppa fast i blixt uttaget och då bli automatiskt som en central del med kameran, behöver då förmodligen bli lättare varianter av telefoner, men det blir risker hela tiden med storlek och vikten, min telefon väger nog CA: 170 gram naken, med fodral känns den lite tung. Jordens största utmaning att locka telefon ägare till att köpa systemkamera, en platt M43 med 5 tums skärm och ett fast objektiv med 300- 500mm zoom plus lite digital zoom, kanske vore en lösning, men oj vad svårt att hitta rätta lösningen.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Vi köpte A7ii:an, eller snarare flickvännen köpte och jag använde. Men eftersom hon inte gillade den så sålde hon den och gick tillbaka till Canon.
Men jag började gilla A7ii:an så jag köpte faktiskt A7iii:an och sålde min Canon.

Och kort, jag tycker inte ens 2:an och 3:an är jämförbara. 3:an är så mycket bättre på snudd på allt, och 3:an är vad Sony skulle ha börjat med kan man tycka.
Så du skulle sannolikt glädjas rejält av att gå från 2:an till 3:a tkr tkr n.

Men sen är det det eviga dilemmat, den kommande A7iv. Q3 2021 är den ryktad till och jag vet redan nu att jag kommer köpa den. Och största anledningen till det är flippyscreen...det kommer göra mitt fotande/filmande så mycket enklare och roligare. Den har också fler megapixlar (ja, jag gillar många pixlar) och rykten nu säger att Sonys kommande kameror får Lidar vilket kan bli intressant beroende hur det implementeras (Sony gör Apples lidar).
Det kan va så att jag säljer både A7iii:an och A7rIV:an till förmån för A7iv.

Men det är ett år dit, och jag tror du skulle kunna ha riktigt kul med en A7iii:a fram tills dess om du går begagnat eller ny gråimport (samma pris). Gissar man så kan en begagnad eller sprak ny för 15.000kr kanske säljar för kanske 11-12.000kr?
Då har det kostat 3-4 tusen att leka ett år med en A7iii:a, vilket för mig skulle definetivt vara värt det 3:an är så mycket roligare än 2:an.
Tja, det gått lite tid sedan jag startade den här tråden. Saken var ju den att jag då, som inbiten "nikonist" hade "vänstrat" med en Sony A7II och mer eller mindre fastnat för Sonys utmärkta fotoegenskaper. Nikon Z7 går minsann inte av för hackor i något avseende (och skall inte utvärderas här) men det är väldigt kul att ha ett annat system vid sidan om. Till Sony finns också ett mycket intressant utbud av objektiv, inte minst tredjeparts att välja mellan och dessutom till lockande priser.

Alfa 7 M2 köpte jag begagnad under gångna sommaren som instegskamera för att "känna på". Det första objektivet till denna kamera blev en adapter, Viltrox till Nikon F-objektiv med funktionskontakter (även exinf). Därmed kunde jag använda mina Nikongluggar även till denna kamera. Sedan dess har det varit Black Friday-reor och till min stora glädje lyckades jag komma över en ny Sony A7III till ett pris som understiger 19 tkr efter rabatt och Cashback, en prisbild som jag inte hade väntat mig då en begagnad med ca 10000 exp. brukar ligga runt 17-18 tkr. Svårt att låta bli att köpa en sådan, då "riktpriset" för en ny länge legat kring 24 tkr!

Det som lockade mig att gå vidare med en "trea" var bättre batteritid och snabbare och mera träffsäker AF. I båda fallen är jag mycket nöjd med den dyrare modellen, men inte mycket mera än så! Rent fotomässigt tycker jag att föregångaren (tvåan) är precis lika kompetent som den dyrare (trean). Menyhanteringen, som även många andra ondgör sig över, inte minst i detta forum, är visserligen omarbetat men inte ett dugg bättre i den nyare kameran. Skall man sedan använda Sonys Hjälpguide på nätet för att läsa in funktioner och inställningar får man leta ihjäl sig, då ett logiskt söksystem med register saknas helt. Jag är förvisso något påverkad av att länge använt Nikons menysystem i mina kameror tillsammans med deras logiskt utformade handböcker men tycker ändå att jag kunde förväntat mig ett bättre upplägg till den nya Sonykameran. Sony snålar inte bara på handböcker man medlevererar t.ex. inte någon batteriladdare, något man tycks vara ensamma om i den här prisklassen.

Sammantaget kan jag väl konstatera att även om Sony A7III är en riktigt bra spegellös systemkamera hade jag kunnat vara utan den och varit nöjd med föregångaren Sony A7II och levt med en kortare batteritid och att autofokusen inte är lika snabb. Det kostar en slant att testa i praktisk mening och att bli efterklok!
 
Senast ändrad:

Utvandraren

Aktiv medlem
Själv tycker jag att batteritiden på A7II var för dålig i kyla, på gränsen till oanvändbar i -30°C. Var ute i ett drygt dygn med A7RIII i veckslutet med -15 till -20°C, fotograferade rätt mycket och hade typ 70 % batteri kvar. En helt avgörande skillnad.

Bildkvaliteten är ju inte nämnvärt bättre i A7III, men några ergonomiska fördelar finns ju också. Och så är den snabbare.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Annars kan man hoppa upp till gen 4 nu med A7RIV hos e-infinity för ca 25.000kr:


Då får man d u 60mp i en bra sensor för de tillfällen man vill ha det. Även då man inte behöver det kan man beskära bilden till mindre än halva area eller mindre ön 2/3 av diagonalen som kan spara in på lite pengar på telen jf med 24mp i A7III - en "teleförängare".
 

Utvandraren

Aktiv medlem
Annars kan man hoppa upp till gen 4 nu med A7RIV hos e-infinity för ca 25.000kr:
...
Sådant kan bli dyrt. A7RIV är förstås en fantastisk kamera men kan mycket väl kräva en ny dator. Själv bytte jag nyligen ut en A7III till en A7RIII för att få mera beskärningsmöjligheter, helt i linje med min strävan till att hålla utrustningsmängden nere, och min tidigare så snabba dator blev trög.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Sådant kan bli dyrt. A7RIV är förstås en fantastisk kamera men kan mycket väl kräva en ny dator. Själv bytte jag nyligen ut en A7III till en A7RIII för att få mera beskärningsmöjligheter, helt i linje med min strävan till att hålla utrustningsmängden nere, och min tidigare så snabba dator blev trög.
Kan vara sant. Jag kör i o f s 50mp på en Lenovo X1 Yoga som är 3 år gammal och har 16GB RAM och en 15W i7 och kör jag inte batches går det OK så jag lider inte. Vore det stora mängder och batchkonverteringar vore det kanske annorlunda.
 
ANNONS