Annons

Sony A7s mk III lanseras den 28 juli

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Politiker startade tron på bränslet Etanol!
Motortekniker avslutade försöket!

Etanol smörjer motorn sämre än vad bensin gör.
De flesta bilverkstäder avrådde etanolen, E-85, för att slippa de maskinella, ofta kostsamma problem som kan uppstå med etanol i tanken, det blev tillbaka med bensin i tanken.
Motorerna drog något mera av etanol, än av bensin.
Kul att besöka tankstället oftare!
Hög inblandning av sulfat har också visat sig sätta igen insprutningssystem och bränslepumpar, något som bilägarna många gånger själva har fått byta, - på egen bekostnad.

Inga biltillverkare har nu längre motorer för etanol, i nyproduktion, vad jag vet, kan ha fel.
Smörjproblemet löstes. Etanol som drivmedel dog pga skattepolitik.
 

Bengf

Aktiv medlem
Man får ju hoppas att verkstäderna är ärliga men nog öppnas det för charlatanerna ju större glappet blir mellan gemene mans kunnande och produkternas komplexitet.
Ja man kan alltid hoppas förstås, larmrapporter om fusk brukar komma upp bort i mellan, där mer än 5 av 10 verkstäder har fuskat. Trafikmagasinet ett utmärkt program en gång i tiden, hette han inte Perstad tror jag, dom tog upp oegentligheter i sina program. Förr i tiden så fans det nästan en mekaniker i varje kvarter som tog halva priset mot dom större verkstäderna. Det är mycket nu i moderna bilar, sensorer som skall läsa av cyklister, älgar även i högre fart och bromsa själv, kameror som ser runt nästa hörn och gud vet allt, detta skall uppdateras vid service, gamle mekaniker Nisse kan nog inte köpa hem utrustning och få godkänt för justering. På tal om reservdelar, ofta gick det bra förr i tiden att besöka den lokala OK-macken där fans det mesta till välkända bil-märken, senare gick man över till grillade korvar och dåligt mos i stället och ett smörpaket som är 10kr dyrare.
 

Bengf

Aktiv medlem
Smörjproblemet löstes. Etanol som drivmedel dog pga skattepolitik.
Det vet du väl PMD att det startade en galen jakt på att bränna allt som var till Etanol, man var tvungen att hugga ner minst 4 ton sockerrör för att få en usel lön, sedan gick gamla diesel-lastbilar i skytteltrafik till en undermålig fabrik som spydde ut rök som mörklade himlen, man överproducerade bland annat vin, genmanipulerade majs för förbränning, slavarbetet tog ny fart runt världen, några ville bli väldigt rika, alla dessa konsekvenser hade man inte alls tänkt på, mins att Göran Persson tryckte på hårt om att Etanol var framtiden.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja nu spårar vi ur ordentligt, en ny tråd måste nog startas. Tänk om dom spegelfria ändå hade kommit under kameraförsäljningens glansdagar, synd på sätt och vis att det blev som det blev med sjunkande försäljning nu för tiden, man filmar skitbra med telefonen också, oj vad tufft det är för våra kära kameror nu för tiden.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja nu spårar vi ur ordentligt, en ny tråd måste nog startas. Tänk om dom spegelfria ändå hade kommit under kameraförsäljningens glansdagar, synd på sätt och vis att det blev som det blev med sjunkande försäljning nu för tiden, man filmar skitbra med telefonen också, oj vad tufft det är för våra kära kameror nu för tiden.
Ja man filmar skitbra med både telefon och kameror - så länge det inte blåser. Har någon försökt sätta en Röde- mick på telefonen?
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja man filmar skitbra med både telefon och kameror - så länge det inte blåser. Har någon försökt sätta en Röde- mick på telefonen?
He,he, det kommer nog trådlösa varianter inom en snar framtid, pannband med micken på huvudet. 10ggr zoom med min S20 i bra ljus fungerar hyggligt, 4ggr ger jättebra bild och förändrar mer än vad man tror, beskärning direkt i telefonen, 30ggr ger en bild men inte jättebra bra ljus hjälper förstås, så det händer saker på zoom fronten också. Starka färger med jpeg, himlen ser photoshoppade ut som en del fotografer vill göra, nästan lite sagoskimmer med Disney karaktär.

Telefonen är inte i närheten ens med hantering vid bildtagning jämfört med kameran, flinka ungdomar fixar väl detta utan bekymmer kan jag tänka.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det vet du väl PMD att det startade en galen jakt på att bränna allt som var till Etanol, man var tvungen att hugga ner minst 4 ton sockerrör för att få en usel lön, sedan gick gamla diesel-lastbilar i skytteltrafik till en undermålig fabrik som spydde ut rök som mörklade himlen, man överproducerade bland annat vin, genmanipulerade majs för förbränning, slavarbetet tog ny fart runt världen, några ville bli väldigt rika, alla dessa konsekvenser hade man inte alls tänkt på, mins att Göran Persson tryckte på hårt om att Etanol var framtiden.
Det är mycket ogenomtänkt och i avsaknad av helhetssyn som sagts och gjorts i omsorg om miljön som tyvärr fått väldigt oönskade bieffekter som inte sällan lagt ytterligare last på miljön.

Även jag anser självfallet att det är önskvärt att man fasar ut gamla klassiska tvåtaktare med gammal förgasarteknik. Tvåtaktare som kanske inte ens har inbyggda smörjsystem utan där oljan blandas i bensinen. Detsamma gäller bensinslukande gamla V8:eek:r i gamla bilar a la två ton skrot och båtar där det inte sällan sitter bubbla sådana.

Jag tycker dock att man även kan syna de nuvarande trenderna där båtar, bilar och motorer blivit allt större de senaste åren. Jag noterade förra veckan när jag tankade att när jag tankade 10 liter till min gamla snurra, så tankade en man i sina bästa år sin ordentligt tilltagna RIB-båt 350 liter 95 bensin (till sjömackspriset av drygt 5000 spänn ) till sina dubbla 300 Hk alldeles nya och miljövänliga utombordare. Min poäng är att jag inte ens förbrukar 350 liter med min båtmotor på en hel säsong. Den här killen och hans son gör lätt av med den bränslemängden på en helgs nöjesåkning. Många åker ju Sandhamn tur och retur.

Dubbla 300-350 Hk hade Vaxholms flerfaldige världsmästare i båtracing för 10 år sedan och nu sitter sådana på akterspegeln hos tämligen nyborna båtåkare ofta utan några djupare erfarenheter i högfartsnavigering. Ofta är reultatet karastrofalt inte minst i vattnen runt Vaxholm. Här finns gott om gamla stenfördämningar tre till fem decimeter under ytan. En kille som bor på Rindös sida mot Skarpö hade räknat över 40 pååkningar innan säsongen ens var över för ett par år sedan.

Jag har gett upp att vifta. Ibland vinkar man bara käckt tillbaka innan det smäller.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Intressant. Det här blir mer en videokamera som kan ta stillbilder mellan varven än det mer traditionella tvärtom i det här segmentet. Ytterligare ett bevis på att den perfekta kamerakombinationen inte finns.

Videoteknik utvecklas förmodligen i samma takt som stillbild så att få in båda tekniker under samma tak förblir väl en omöjlighet utan kompromisser.

Jag kan ibland inte låta bli att undra om Canon ville för mycket med R5. Man tar i så sömmarna spricker för att visa "se vad vi kan". Skulle någon anklaga Canon för att vara konservativa så plockar man bara fram R5-kortet.

Anyway...vi får se. Det är en klyscha, men det är riktigt kul att vara spekulant nu oavsett tillverkare. Utvecklingen är minst sagt intressant.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Intressant. Det här blir mer en videokamera som kan ta stillbilder mellan varven än det mer traditionella tvärtom i det här segmentet. Ytterligare ett bevis på att den perfekta kamerakombinationen inte finns.

Videoteknik utvecklas förmodligen i samma takt som stillbild så att få in båda tekniker under samma tak förblir väl en omöjlighet utan kompromisser.

Jag kan ibland inte låta bli att undra om Canon ville för mycket med R5. Man tar i så sömmarna spricker för att visa "se vad vi kan". Skulle någon anklaga Canon för att vara konservativa så plockar man bara fram R5-kortet.

Anyway...vi får se. Det är en klyscha, men det är riktigt kul att vara spekulant nu oavsett tillverkare. Utvecklingen är minst sagt intressant.
Det är ju sIII som är mest optimerad för filmning vad det verkar men med förmodad tonvikt på 4K. Jag skriver det med tanke på att Sony verkar ha valt sensorer med färre pixlar konsekvent i s-serien möjligen för att man då slipper hantera de våldsamma datamängder som kameror med 40 Mp genererar och som till stor del ändå kastas bort i processerna. Dataprocesser som kostar men som inte tillför något för video utan mest kostar onödig oönskad värme. Det jag undrar är om det verkligen blir en 12 Mp sensor eller om det blir en på 15. Det finns ju tydligen uppgifter om att Sony skulle haft en sådan i röret också. Någon kanske vet.

Canons 5A är ju annars väldigt intressant men av helt andra anledningar. Bildstabiliseringen kan ju exv. visa sig bli en riktig höjdare. Har de verkligen förbättrat processorn när det gäller DR och AF-systemet också så kan det bli en bra konkurrent till A7 IV. För mig verkar 5A främst förete sådana potentiella stillbildskvalitetsegenskaper att jag mer ser den som en stillbildskamera så länge överhettningsproblemen servut som de gör. Även Canon kanske till sist kommer hamna ungefär där Sony hamnat med en stackad bakbelyst sensor med bara en knapp tredjedel av de pixlar som kamerorna i 40 Mp segmentet har. Det kanske faktiskt är så att den typen av kameror är mer optimerad för högkvalitativ stillbild än video trots allt. Du verkar ju också vara inne på det temat.

Canon tog i från tårna men lyckades inte hantera överhettningsproblemen i R5 dennna gång. Ska bli intressant att se vad de kommer göra med den kritik de fått nu. Blir det en fuling FW a la Sony A6300 där man i princip bara skruvar upp tröskelvärdet? Skulle inte förvåna mig i alla fall. Det jag inte förstår är varför man inte sätter in en fläkt men det kanske inte är en framkomlig väg om man har så pass dålig batterikapacitet som det verkar.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Intressant. Det här blir mer en videokamera som kan ta stillbilder mellan varven än det mer traditionella tvärtom i det här segmentet. Ytterligare ett bevis på att den perfekta kamerakombinationen inte finns.

Videoteknik utvecklas förmodligen i samma takt som stillbild så att få in båda tekniker under samma tak förblir väl en omöjlighet utan kompromisser.

Jag kan ibland inte låta bli att undra om Canon ville för mycket med R5. Man tar i så sömmarna spricker för att visa "se vad vi kan". Skulle någon anklaga Canon för att vara konservativa så plockar man bara fram R5-kortet.

Anyway...vi får se. Det är en klyscha, men det är riktigt kul att vara spekulant nu oavsett tillverkare. Utvecklingen är minst sagt intressant.
Man visar nog vad man kan, som du är inne på, 10-15år med eftersläpning av video är som bortblåst, även om 5DMKII var en mindre sensation när den kom, Live View och video med småbilds sensor. Sonys A900 som kom ungefär samtidigt, och hade inget av det, och till råka på allt var MKII 4000 kr billigare, men sedan var man sist med Full HD till sina fina prokompakter i G-serien, testare var snälla och tyckte det räckte med det som var före FH.

Man kan väl vänta att använda 8K och låta det ligga där och vila sig lite. man kan nog dra någon minutare och plocka ut oväntade stillbilder med hög upplösning. I samband med OS i Tokyo 2020 som det var tänkt, skulle dom visa på en del material som var 8K, detta visste förmodligen Canon i god tid, var säkert beredda med en representant som skulle förvisa R5 på plats. Hade nog 680 att välja in på min första Digitala kompakt kamera kom jag på, och kvaliteten var klart högre än super 8.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Det är ju sIII som är mest optimerad för filmning vad det verkar men med förmodad tonvikt på 4K. Jag skriver det med tanke på att Sony verkar ha valt sensorer med färre pixlar konsekvent i s-serien möjligen för att man då slipper hantera de våldsamma datamängder som kameror med 40 Mp genererar och som till stor del ändå kastas bort i processerna. Dataprocesser som kostar men som inte tillför något för video utan mest kostar onödig oönskad värme. Det jag undrar är om det verkligen blir en 12 Mp sensor eller om det blir en på 15. Det finns ju tydligen uppgifter om att Sony skulle haft en sådan i röret också. Någon kanske vet.

Canons 5A är ju annars väldigt intressant men av helt andra anledningar. Bildstabiliseringen kan ju exv. visa sig bli en riktig höjdare. Har de verkligen förbättrat processorn när det gäller DR och AF-systemet också så kan det bli en bra konkurrent till A7 IV. För mig verkar 5A främst förete sådana potentiella stillbildskvalitetsegenskaper att jag mer ser den som en stillbildskamera så länge överhettningsproblemen servut som de gör. Även Canon kanske till sist kommer hamna ungefär där Sony hamnat med en stackad bakbelyst sensor med bara en knapp tredjedel av de pixlar som kamerorna i 40 Mp segmentet har. Det kanske faktiskt är så att den typen av kameror är mer optimerad för högkvalitativ stillbild än video trots allt. Du verkar ju också vara inne på det temat.

Canon tog i från tårna men lyckades inte hantera överhettningsproblemen i R5 dennna gång. Ska bli intressant att se vad de kommer göra med den kritik de fått nu. Blir det en fuling FW a la Sony A6300 där man i princip bara skruvar upp tröskelvärdet? Skulle inte förvåna mig i alla fall. Det jag inte förstår är varför man inte sätter in en fläkt men det kanske inte är en framkomlig väg om man har så pass dålig batterikapacitet som det verkar.
DXO MARK har nyligen reviderat sin test av 1DXIII, ( fattar inte hur dom klumpade till det med första sensor testet, något datafel, )- och Canon överraskar rejält, Nya 1DXIII klockar in på 14,5 i DR. Här vill man nog tro att R5 och även R6 kan nå samma siffror. A7RIV går in med 14,8 men skillnaden blir marginell, och 1DXIII hänger med bra även högre upp på ISO-Stegen.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
En av de viktigaste faktorerna när det gäller fokus i mycket svårt ljus alt. nära rent mörker vet vi sedan länge är en bra EVF. När det blir riktigt mörkt ser man ingenting i en OVF men i en bra EVF ser man genom förstärkning tillräckligt bra för att kunna hjälpa kameran fokusera på detaljer i motivet som ineehåller tillräcklig kontrast för att AF ska kunna lösa fokuseringen.
Jag har i mitt kameraägande bara varit med om ett "EVF-byte", från Sony A77-1 till A77-2.
På den tiden gick jag in i garderoben (motsatt tidsandan) med de båda kamerorna och en analog Canon A1. Garderobsdörren fungerade som reglage för testets ljusmängd.
Jag kom fram till det du skrev ovan, den optiska sökaren uppfattades som helt svart, i ett ljus där de båda EVF-erna var gryniga men klart användbara.
EVF-en på A77-2 klarade dåligt ljus avsevärt bättre än dess föregångare, men den största skillnaden var gentemot den optiska sökaren.
Rent allmänt var det mörkeregenskapen, och inte den högre upplösningen, som kändes mest värdefull för mig när jag fick ny EVF.

Jag har varken erfarenhet av, eller kunskap om, de senare EVF:en. Det tycks ha kommit två olika modeller, i ganska tät följd (eller så har jag fått det om bakfoten).
Således är det mycket om EVF:er som jag undrar om.
Dels om de senare EVF:en.
Har de olika egenskaper, eller är de bara "olika bra"/dyra? Har du testat och kunnat jämföra med tidigare modeller, eller har du möjligen läst sådana tester?
Rent allmänt, och egna försök till att tänka logiskt ......
Är inte EVF-er som "omvända sensorer"? I så fall borde ju inte bara hårdvara, utan även mjukvara vara av betydelse.
Uppdateras EVF-er, så som man t.ex. förbättrat hög-ISO-egenskaper på r3:ans sensor, jämfört med r2:an?

Som du nog vet, är jag ända sedan A77-an kom, en stor anhängare av EVF.
Jag kan konstatera att ifrågasättandet av EVF-er upphört, rätt abrupt, och snarast ersatts av lovsånger. Det skedde ungefär samtidigt som Canon och Nikon lanserade sina spegellösa fullformatare.
När jag läser specerna, så har Canon och Nikons kameror EVF-er på mycket snarlika antal pixlar, jämfört med Sony`s.
Fungerar det som jag hört om sensorerna till Nikon? (dvs Sony tillverkare efter Nikons direktiv, och så bestämmer Nikon mjukvaran)
Eller köper de rakt av?
Eller köper alla av tredejpartstillverkare? (fast visst säger Sony att de tillverkar allt till sina kameror själva?)
Eller är likheterna i EVF-ns pixelantal ren slump?

Delge gärna dina kunskaper om EVF-er Sten-Åke.
Det finns nog fler som är intresserade nu.
 

Bengf

Aktiv medlem
När det var upplösningen på skärmar längre tillbaka, så var det Sony Nikon med lite fördröjning Canon som följdes åt med sina 970K skärmar, Nex 7 och A77 1 var tidiga med 2400 EVF: er och 24mp, här kan jag inte allt med tex Olympus. A9 1 fick den där 3600 någonting ( inte googlat nu )- det kom andra förbättringar också med EVF justeringar av olika slag som inte alltid verkar få plats vid tester att nämna, Canon och Nikon tog ett steg till med sina första där EVF fick samma som A9 1 som är en Pro-kamera. Canon/Nikon har högre upplösning på sina 3,2 tums skärmar, där har inte Sony hakat på ännu. Men A7RIV fick 5,7 EVF som Panasonic. Själv har jag den första A77.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Lyckades lägga detta inlägg i fel tråd men här skulle den vara :).

YouTube klipp med saligt leende män som säger 8K raw som första spec är i majoritet gällande r5. Personligen vet jag inte vad jag ska tycka. Det går ju att tänka så att bättre 20min möjlig 8K raw än ingen alls för de som hittar användning för det. Hörde att ett filmbolag som spelar in scener med bilar som kraschade tyckte det var perfekt med en så billig 8k kamera när det ändå skulle brinna upp i kraschen :). De mest kreativa och penningstarka lär hitta användningsområden och kringgå begränsningarna. Ska bli spännande att se hur Sony gör framöver. De har ju tidigare fått skit för att göra samma sak som Canon vilket framkommit i tråden. Kanske blir det mer legitimt att trycka in allt tillverkaren mäktar med vid släpp av flaggskeppen och låta användarna avgöra om det är användbart. Med tanke på att de flesta trodde det skulle vara 8k timelaps så är det ju bra jobbat från Canons sida och superbra att konkurrenterna behöver spänna musklerna lite extra. A7siii tror jag blir bättre videomässigt än r5 (mer användbar) men för att konkurrera på allvar med r5 och anses bättre så hade det behövt vara en a7rv med höga videospecar. Kanske får Canon ligga på topp inom just det segmentet ett tag.

I nästa andetag tänker jag tvärt om. Släpp bara teknik som funger till 100% och ta inte betalt för skrytfunktioner med halvdan funktion som jag själv aldrig använder :).

Kriget om kunderna är verkligen igång vilket blir bra för oss konsumenter och kan vi nöja oss med att köpa generation före blir priserna bra också. Eller åtminstone vänta ett bra tag och låta priserna gå ner. Vet inte om jag klarar det men ska försöka ;).

Vad har ni för gissningar om pris på a7siii?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nu verkar det som om ryktena centrerat kring 12 Mp i sIII men det har ju tidigare talats om 15 Mp med en quad Bayer lösning. Sensorn har tydligen två mode ett 61 Mp och ett 15 Mp.


Ni kan väl läsa själva. Det är ju rät intressant detta och det är väl möjligen detta Sony Imagings vd syftade på när han talade om den förbättrade bildkvaliteten man lovade med sIII. Kommentar?

Med tanke på EVF-diskussionen parallellt i tråden så ska det bli intressant att se vad den EVF som lär komma i sIII kan prestera. Klart fler pixlar än i tidigare Sony-modeller i alla fall.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har i mitt kameraägande bara varit med om ett "EVF-byte", från Sony A77-1 till A77-2.
På den tiden gick jag in i garderoben (motsatt tidsandan) med de båda kamerorna och en analog Canon A1. Garderobsdörren fungerade som reglage för testets ljusmängd.
Jag kom fram till det du skrev ovan, den optiska sökaren uppfattades som helt svart, i ett ljus där de båda EVF-erna var gryniga men klart användbara.
EVF-en på A77-2 klarade dåligt ljus avsevärt bättre än dess föregångare, men den största skillnaden var gentemot den optiska sökaren.
Rent allmänt var det mörkeregenskapen, och inte den högre upplösningen, som kändes mest värdefull för mig när jag fick ny EVF.

Jag har varken erfarenhet av, eller kunskap om, de senare EVF:en. Det tycks ha kommit två olika modeller, i ganska tät följd (eller så har jag fått det om bakfoten).
Således är det mycket om EVF:er som jag undrar om.
Dels om de senare EVF:en.
Har de olika egenskaper, eller är de bara "olika bra"/dyra? Har du testat och kunnat jämföra med tidigare modeller, eller har du möjligen läst sådana tester?
Rent allmänt, och egna försök till att tänka logiskt ......
Är inte EVF-er som "omvända sensorer"? I så fall borde ju inte bara hårdvara, utan även mjukvara vara av betydelse.
Uppdateras EVF-er, så som man t.ex. förbättrat hög-ISO-egenskaper på r3:ans sensor, jämfört med r2:an?

Som du nog vet, är jag ända sedan A77-an kom, en stor anhängare av EVF.
Jag kan konstatera att ifrågasättandet av EVF-er upphört, rätt abrupt, och snarast ersatts av lovsånger. Det skedde ungefär samtidigt som Canon och Nikon lanserade sina spegellösa fullformatare.
När jag läser specerna, så har Canon och Nikons kameror EVF-er på mycket snarlika antal pixlar, jämfört med Sony`s.
Fungerar det som jag hört om sensorerna till Nikon? (dvs Sony tillverkare efter Nikons direktiv, och så bestämmer Nikon mjukvaran)
Eller köper de rakt av?
Eller köper alla av tredejpartstillverkare? (fast visst säger Sony att de tillverkar allt till sina kameror själva?)
Eller är likheterna i EVF-ns pixelantal ren slump?

Delge gärna dina kunskaper om EVF-er Sten-Åke.
Det finns nog fler som är intresserade nu.
Jag vet ju inte om jag skulle vara särskilt skickad att svara dig om EVF:er men jag har haft det sedan det kom i den den tidiga SLT-modellen A55 som jag bara hade två veckor då jag lämnade tillbaka den för bakfokusstrul.

Mats Lillnor (som tyvärr drog in årorna vid alldeles för tidiga år) och jag gjorde en del tester ihop kring EVF:erna vi hade i senare spegellösa och jämförde dem med både Sony och Canon DSLR:er.

En av de saker vi kunde konstatera var just att genom att EVF:erna gav ledsyn (dock brusig) så kunde man lättare hjälpa AF att låsa på målet genom att sikta på något med hyfsad kontrast om det fanns i motiven, något som var helt omöjligt med en helt svart optisk sökare i en DSLR.

Jag tror mycket också att det förklarade att Sony A9 kunde sätta en serie bilder som togs omväxlande på två olika motiv i nästan mörker dubbelt så snabbt som Nikons D5 om jag inte missminner mig. Det var Max Yureyev som gjorde den jämförelsen tillsammans med en van Nikon fotograf. Så det är nog svårt att skyla på den fotografen.

Normalt så har en DSLR en fördel på pappret genom att den alltid mäter fullt öppen men den fördelen spelade ju ingen roll i just detta fall då det svår mörkret ju gjorde att även A9 kom att köras på max bländare.

Det finns flera andra fördelar också. Normalt som EVF:er brukar vara riggade default, så ger ju EVF:en en bild som motsvarar kamerans inställningar. På så sätt ser man bilden som den kommer tas innan den är tagen, vilket många tycker är en stor fördel. Detta gör att jag aldrig numera behöver kolla på displayen "hur det blev". Det visste jag ju redan när bilden togs. En fotograf med spegelöst behöver inte stå och nicka som pickande höns som DSLR-fotografer i värsta fall kan misstas för.

En EVF har också fördelen av att kunna hantera x-antal overlayer med olika info, vilket en optisk sökare oftast inte är konstruerad för att göra.

Jag tycker också det ligger en poäng i att EVF och display visar samma bild baserad på exakt samma info från huvudsensorn. Med en DSLR så lever man med två principer: den optiska och Live View. En spegellös har en enda sanning att förhålla sig till när det gäller fokuseringen (huvudsensorn) medan en DSLR har tre: en strålgång går via en spegel till OVF:en, en annan genom spegeln via en annan spegel till en mindre dedikerad fokussensor och den tredje är som i de spegellösa huvudsensorn som enbart kan användas vid Live View.

Av detta följer att vägen till huvudsensorn och vägen till fokusspegeln inte kan diffa i en spegellös som den faktiskt kan i en dåligt justerad DSLR. I en spegellös finns heller inget behov av mikrojustering av objektiv som ligger fel i fokus. Det finns överhuvudtaget inget att justera i de spegellösa. När jag fattade detta efter att som många haft fokusproblem med mina DSLR:er och Sony SLT, så bytte jag till spegellöst och efter det har jag aldrig haft de systematiska fokusproblem jag ofta hade tidigare med mina DSLR:er.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Jag vet ju inte om jag skulle vara särskilt skickad att svara dig om EVF:er men jag har haft det sedan det kom i den den tidiga SLT-modellen A55 som jag bara hade två veckor då jag lämnade tillbaka den för bakfokusstrul.

Mats Lillnor (som tyvärr drog in årorna vid alldeles för tidiga år) och jag gjorde en del tester ihop kring EVF:erna vi hade i senare spegellösa och jämförde dem med både Sony och Canon DSLR:er.

En av de saker vi kunde konstatera var just att genom att EVF:erna gav ledsyn (dock brusig) så kunde man lättare hjälpa AF att låsa på målet genom att sikta på något med hyfsad kontrast om det fanns i motiven, något som var helt omöjligt med en helt svart optisk sökare i en DSLR.

Jag tror mycket också att det förklarade att Sony A9 kunde sätta en serie bilder som togs omväxlande på två olika motiv i nästan mörker dubbelt så snabbt som Nikons D5 om jag inte missminner mig. Det var Max Yureyev som gjorde den jämförelsen tillsammans med en van Nikon fotograf. Så det är nog svårt att skyla på den fotografen.

Normalt så har en DSLR en fördel på pappret genom att den alltid mäter fullt öppen men den fördelen spelade ju ingen roll i just detta fall då det svår mörkret ju gjorde att även A9 kom att köras på max bländare.

Det finns flera andra fördelar också. Normalt som EVF:er brukar vara riggade default, så ger ju EVF:en en bild som motsvarar kamerans inställningar. På så sätt ser man bilden som den kommer tas innan den är tagen, vilket många tycker är en stor fördel. Detta gör att jag aldrig numera behöver kolla på displayen "hur det blev". Det visste jag ju redan när bilden togs. En fotograf med spegelöst behöver inte stå och nicka som pickande höns som DSLR-fotografer i värsta fall kan misstas för.

En EVF har också fördelen av att kunna hantera x-antal overlayer med olika info, vilket en optisk sökare oftast inte är konstruerad för att göra.

Jag tycker också det ligger en poäng i att EVF och display visar samma bild baserad på exakt samma info från huvudsensorn. Med en DSLR så lever man med två principer: den optiska och Live View. En spegellös har en enda sanning att förhålla sig till när det gäller fokuseringen (huvudsensorn) medan en DSLR har tre: en strålgång går via en spegel till OVF:en, en annan genom spegeln via en annan spegel till en mindre dedikerad fokussensor och den tredje är som i de spegellösa huvudsensorn som enbart kan användas vid Live View.

Av detta följer att vägen till huvudsensorn och vägen till fokusspegeln inte kan diffa i en spegellös som den faktiskt kan i en dåligt justerad DSLR. I en spegellös finns heller inget behov av mikrojustering av objektiv som ligger fel i fokus. Det finns överhuvudtaget inget att justera i de spegellösa. När jag fattade detta efter att som många haft fokusproblem med mina DSLR:er och Sony SLT, så bytte jag till spegellöst och efter det har jag aldrig haft de systematiska fokusproblem jag ofta hade tidigare med mina DSLR:er.
Så himla sorgligt med Mats Lillnor bortgång, vilken härlig debattör, vilken fart ock fläkt det var i trådarna, tvekade aldrig att sticka ut hakan, drogs sig aldrig för att gå i klinch med vem som helst, hade mycket olika köp på gång kunde byta kamera modell i ett nafs oftast bara i tankarna i bland, pratade mycket om filmning där sonen var intresserad, dom perioderna var också Lennart Aspman en flitig skribent, Lennart var lite grumsen på mig, jag svävade väl iväg bort i mellan förmodar jag.
 
ANNONS