Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7s mk III lanseras den 28 juli

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Detta blir mycket intressant att se men, håller verkligen tummarna för denna kamera tyvärr har jag lite låga förväntningar. Sony har höga :)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Detta blir mycket intressant att se men, håller verkligen tummarna för denna kamera tyvärr har jag lite låga förväntningar. Sony har höga :)
Känns som att den har större chans att tillfredsställa dina behov. Ska bli kul att se hur Sony svarar även om denna är riktad mot video medan r5 och r6 främst är en stillbildskamera med mycket videolull.
 

Bengf

Aktiv medlem
Man kan leka lite med tanken och dra in Nikons D3s, visserligen 10 år gammal, Martin A brukar väl nämna att den kameran levererar fortfarande bra bilder med sina 12mp, A7SIII kommer att få en modernare sensor och kan ge ytterligare lite bättre bilder förmodar jag.

Lite förvirrande känns det om man läser DPR intervju med Tanaka som pratar om en totalt ny kamera modell, vilket det på sätt och vis blir hur som helst jämfört med föregångarna, en ganska självklar slutsats igentligen, men som jag kanske förhastat tolkade in som förändrat kamera hus och inte att man kopierar av tex A7RIV, vilket hur som helst gör den bättre än dom gamla, men det fins ju fortfarande lite att slipa på, som fortfarande trångt för långfingret vid objektivet, 6mm bredare och problemet är löst, vikten på befintlig modell ( A7RIV ) är så pass hög( betydligt tyngre än original modellen A7R vilket var nästan en liten plutt som storkamera ägare hade mycket roligt åt, batteriet räckte till att starta kameran åtminstone skojade somliga ) men som sagt 1hg till gör inga större skillnader, men ännu bättre handhavande. hade nog trott att 14/16mp skulle man fixa till bra prestanda för video också.
 

torbeno

Aktiv medlem
28 juli alltså, inte mer info än så.
Nu får någon mer vara modig och gissa på pris tycker jag. Jag drog till med 39 000. Då hamnar den strax under A7rIV
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Man kan leka lite med tanken och dra in Nikons D3s, visserligen 10 år gammal, Martin A brukar väl nämna att den kameran levererar fortfarande bra bilder med sina 12mp, A7SIII kommer att få en modernare sensor och kan ge ytterligare lite bättre bilder förmodar jag.

Lite förvirrande känns det om man läser DPR intervju med Tanaka som pratar om en totalt ny kamera modell, vilket det på sätt och vis blir hur som helst jämfört med föregångarna, en ganska självklar slutsats igentligen, men som jag kanske förhastat tolkade in som förändrat kamera hus och inte att man kopierar av tex A7RIV, vilket hur som helst gör den bättre än dom gamla, men det fins ju fortfarande lite att slipa på, som fortfarande trångt för långfingret vid objektivet, 6mm bredare och problemet är löst, vikten på befintlig modell ( A7RIV ) är så pass hög( betydligt tyngre än original modellen A7R vilket var nästan en liten plutt som storkamera ägare hade mycket roligt åt, batteriet räckte till att starta kameran åtminstone skojade somliga ) men som sagt 1hg till gör inga större skillnader, men ännu bättre handhavande. hade nog trott att 14/16mp skulle man fixa till bra prestanda för video också.
Mycket är nog nytt. Som sagt, reella överhettningsutmaningar kräver förmodligen en helt ny sensor och förmodligen är processorn också ny. Säkert utvecklat värmeavledningstänk också. Det borde lett till ett nytt kamerahus också vilket borde ha ett annst utseende än A7 post A7 II. Vi har vi fåtts att tro att ett släpp varit nära i åratal bara för att få det dementerat av ett Sony som krupit tillbaka i verkstan för ytterligare skruvande då man förmodligen upptäckt att det man tagit fram inte hållit. Det värsta som kan hända nu är att man känt sig stressade av Canon och släpper något som trots alla förseningar inte är helt OK. Jag kan bara hoppas att jag har fel.

Alla verkar ju ha landat att kameran kommer ha 12 Mp men som jag påminnt om ovan så var det bara ett halvår sedan som det kom några hyfsat initierade inlägg om en sensor med två roller i form av 61 Mp som fått ett quadbayerfilter för video i 15 Mp. Läs som sagt gärna länken jag lade in ovan. Jag kan tycka att det kunde vara en mer trolig geomeri än 12 Mp idag med tanke på att nan nu har 61 Mp i rIV?
 

Bengf

Aktiv medlem
Trång med rattar och knappar på högersidan, A9:an fick en ratt på vänster sida, kanske inte hade skadat här också, eller ett litet fönster som verkar vara så uppskattat med andra yrkes kameror, går tydligen att kolla numera utan att starta själva kameran.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Det låter ju rimligt, texten är lite för lång för att någon skulle orka fejka den.
Ja verkar nog troligt.


Nytt menysystem är välkommet
Sensor med minimalt rollingshutter
Bra upplösning på evf
Stor hdmi-port

10bitar, 4k60, bättre af allt det var väntat


Förvånad över att de fortfarande ”bara” ligger kvar på 4 trodde de skulle gå upp till 6k och han en 24mp kamera.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Det är helt sant men man vet ju aldrig :)

Jag tänkte mer att de flesta andra Canon, bmd, panasonic har 6k.

Men bra 4k är bättre än dålig 6k
Japp, så är det ju. Panan har dock större hus för bättre kylning och Canons kombination med litet hus-hög upplösning innebär bevisligen sämre kylning. Blir ju en kompromiss hur man än vänder och vrider på det.

Klart är att Sonyn är bäst lämpad för videoproduktion
 

c.m.s

Aktiv medlem
En produktvideo från B&H har läckt med typ all info om man inte kan vänta några timmar på den officiella presentationen :)


Verkar vara ett riktigt litet power house för proffesionellt bruk! Jag är personligen inte intresserad video men kul att höra om saker som ny processor, evf, nya CFExpress-kort och annat som sannolikt kommer till kommande modeller.
 

torbeno

Aktiv medlem
En produktvideo från B&H har läckt med typ all info om man inte kan vänta några timmar på den officiella presentationen :)


Verkar vara ett riktigt litet power house för proffesionellt bruk! Jag är personligen inte intresserad video men kul att höra om saker som ny processor, evf, nya CFExpress-kort och annat som sannolikt kommer till kommande modeller.
Oj, Sony lär inte vara nöjda över detta.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap

Blir intressant detta men att det är över förväntningarna vet jag inte. Hade den lanserats för två år sedan så visst men idag är den ungefär i linje med övriga. Vissa saker bra andra saker sämre.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja verkar nog troligt.


Nytt menysystem är välkommet
Sensor med minimalt rollingshutter
Bra upplösning på evf
Stor hdmi-port

10bitar, 4k60, bättre af allt det var väntat


Förvånad över att de fortfarande ”bara” ligger kvar på 4 trodde de skulle gå upp till 6k och han en 24mp kamera.
Panasonic släppte sin specialare med 10mp, det är tydligen en teknik för att ge fin fina högiso egenskaper vid video, det är nog därför som Sony ligger kvar vid 12mp, man har höjt ISO till över 400000 med A7SIII, första A7S chockade väl närmast videovärlden att kunna filma när det var så pass mörkt. Sony hade en finess med just video redan när A6300 kom, den klarade mera detaljer än EOS5DIV vid högre ISO, killen Max Y. visade på det, kan ha varit A6500 också. Jordan pekade också på detaljförmågan när det bekom sig.
 
ANNONS