Annons

Sony A9 II lanserad

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Så här skriver sonyalpharumors
"YES the new Sony A9II is coming within weeks!!!
I am now 100% SURE Sony will announce the new Sony A9II in late September/early October. I got clear evidence supporting this but I cannot for obvious reason share it to you. Trust me on this rumor I will NOT be proven wrong ;)"


Så det intressanta är med efterföljande till A9 är att AF är bäst på marknaden vad det gäller spegellösa men gissar på att sony försöker ta in på Nikon D5/6 och Canon 1dx mark II. Så vad kan vi tro bätte AF är ju nästan givet och det kanske till och med fixar bättre FPS. Kanske bättre vädersäkring och handhavande. Meny kommer de nog lämna orörd.


Det som är intressant med A9 är att mjukvaran i video är väldigt begränsad men sensor har stor potential så gissar på att de inte vill bränna fs7/fs5.

Det som vore mest intressant är om de slog ihop a7sII och A9 till en och samma kamera men mycket tveksam till det.


Sony har gjort en hel del tveksamma lanseringar senaste tiden.


Det som skulle vara riktigt tråkigt är om den har lite högre mp och lite bättre af typ som a7rIV uppgraderingen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vore det inte bättre att bara lägga upp en tråd som heter "Sony A9 II"? Om man lägger upp en tråd med en rubrik som din är det ju lätt att det uppstår parallella diskussioner om samma ämne när någon till slut lägger upp just en tråd som heter "Sony A9 II" och det blir då bara onödigt förvirrande.

Kanske kan man byta namnet på denna tråd innan det händer?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Vore det inte bättre att bara lägga upp en tråd som heter "Sony A9 II"? Om man lägger upp en tråd med en rubrik som din är det ju lätt att det uppstår parallella diskussioner om samma ämne när någon till slut lägger upp just en tråd som heter "Sony A9 II" och det blir då bara onödigt förvirrande.

Kanske kan man byta namnet på denna tråd innan det händer?
Inte många vet vad den kommer heta. Men går att editera trådnamnet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Inte många vet vad den kommer heta. Men går att editera trådnamnet.
Jo vi kan nog på goda grunder anta att den kommer heta just A9 II eftersom det mönstret nu gått igen i både A7 och A7R i tre generationer. Det är nog trots allt en lågoddsare.

Men kan du ändra rubriken senare så är det väl bra om det sker snabbt efter lansering så att vi inte får dessa parallella förvirrade trådar som bara splittrar diskussionerna.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja här är det lugnt ett tag nu, personligen är mina förväntningar rätt så låga vad gäller A9II med reservation om Sony tänker annorlunda med A9II för att den siktar högre mot kända Pro-kameror som D6/1DX.

Mina skeptiska tankar kom av ny släppet med A6600, som med få undantag inte alls kan konkurrera med tex Fuji X-T3, förstår inte hur Sony tänkte där, vilket inte är så roligt för dom som trots objektiv brister till systemet ( går väl trots allt att hitta ett visst antal ) har låst in sig på systemet och önskat sig en rejäl uppdatering, det växer också ihop med dom starka tendenser att det kommer att gå längre mellan nya kamera släpp, vilket då vad jag tycker kräver en viss framförhållning av ingenjörerna, ta nu tex EVF med A6600 som fick den flera år gamla 2,4 upplösningen ( men då förbättrad vad gäller laggning som litet plus )- en 3,8 EVF är inte så illa på mindre kameror även om det nya nu över 5 kommer på FF-modellerna, om FW kan bli det nya framöver behöver grundbasen vara rejäl och genomtänkt.
 

Bengf

Aktiv medlem
.... men vad har A6600 med A9:eek:rna att göra?
Nja.. det blev onödigt långt med infallet av A6600, tanken var igentligen att A9II kanske inte blir så förhoppningsfullt extra kraftfull, eftersom A6600 med några undantag är rätt så sparsam i specarna, man kunde se på Sonyrumor vad mycket många förväntade sig, sensorn verkar enbart ha fått lite mindre justeringar, annars samma som A6500, man förväntade sig 32mp sensor av nyare slag OSV.

A9-1:an hur mycket bättre går det att göra den, vad väljer Sony att göra eller kommer att göra med A9II, finputsning eller helt ny sensor. men okej man är inte så noga med APS-C, man låter Fuji gå i från och satsar på FF, det tråkiga i kråksången blir att A9II upplevs för dyr för locka den breda allmänheten, skall man då kika på A6XXX serien som inte övertygar, kolla in beg A7III, eller hoppa till Fuji.

Saknar gamle Mats ofta uppfriskande kommentarer, frid över hans minne.
 

Bengf

Aktiv medlem
Vad jag säkert tror får A9II liknande förbättringar som A7IV, något vinklat grepp och bättre knappar, 1:an kunde klara många Raw-bilder, men buffringen var inte det bästa, där hoppas jag på ändring med A9II då den förmodligen får samma eller något mera BPS, bygger man en sådan kamera med många BPS, så vill inte yrkesfolket sitta och rulla tummarna mellan varje serie, det är ju väldigt viktigt för dom, uppdatering av EVF och skärm vad gäller upplösning tar jag för givet, kan den få plats med 3,2 tums skärm månntro.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Efter att ha läst lite mer så är jag fortfarande besviken som den tekniknörd jag är :) ...men ändringarna de faktiskt har gjort verkar vara saker som personer denna kamera riktar sig till, proffsen, kommer att uppskatta och finner viktigt.

Och sensorn i A9 är ju fortfarande fantastiskt imponerande, även om den är 2.5 år (?) gammal nu.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Och sensorn i A9 är ju fortfarande fantastiskt imponerande, även om den är 2.5 år (?) gammal nu.
Nick Page fotograferade amerikansk fotboll med A7R4 och A9 (originalet) med 600/4.
Han föredrog A9. Så A9II lär ju inte göra proffsen som lever på sporttoto besvikna angående bildkvaliten. Tänk på att det är samma sensor i A7R2 som i A7R3 och ändå är bildkvaliten bättre i 3an.
Dubbla UHS-II, ½ steg bättre bildstabilisering, vädertätad, ftp och wifiöverföring, bättre ergonomi. Dvs mkt mumma för proffsen. För tekniknörden... mjae... A7R4 i så fall.

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Behöver ju inte ha med tekniknörderi att göra. I valet mellan A9II och A7RIV är det väl ganska enkelt om man inte har behov av snabbheten hos A9II.
Då har man nog inte förstått vad A9 är avsedd för om man funderar på valet mellan dessa kameror.
Sen är det rätt jobbigt att hantera 61mpx. Inte alla som vill göra det.

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Som sagt.


På vilket sätt är det jobbigt? Jag har just nu mängder med A7RIV och GFX100 bilder i en session i Capture One på en riktigt gammal dator (i7-4790). Fungerar utmärkt.
Det tunga filer att jobba med. Kör parallellt med A7III och A7R3 på en ny stationär dator helt och hållet byggd för foto och det är klart snabbare arbetsflöde på alla sätt och vis från fototagning till slutprodukt. Dessutom blir lagring och backup med många filer snabbare och mer ekonomiskt.
Jag väljer A7III till sport och vissa event framför A7R3. A7R4 har 50% större filer och 120MB är ändå 120MB per fil.

/Stefan
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
På vilket sätt är det jobbigt? Jag har just nu mängder med A7RIV och GFX100 bilder i en session i Capture One på en riktigt gammal dator (i7-4790). Fungerar utmärkt.
Fungerar det utmärkt att ladda in och bläddra igenom några hundra sådana filer, välja ut 10-15 av dem, bearbeta dem, tagga och skicka dem - allt detta inom loppet av kanske en kvart?

Det är så målgruppen för A9 jobbar en stor del av tiden. Och då är höga upplösningar något onödigt och irriterande som fördröjer arbetet.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Är riktigt besviken på denna, hade trott på något helt nytt men har faktiskt inte blivit imponerad av Sony sen a7rii släpptes.

Hade hoppats på slog i denna, här måste det finnas något lik i garderoben för det skulle de kunna fixa utan problem.

Sökaren, där undrar man hur de tänker?

Sonys pissiga menyer och även touchén är ju rent av skräp.


Hade de klämt in 4k/60, 10bitar givet köp och slog.
 

Bengf

Aktiv medlem
DPR har en rubrik: The A9II is the camera Sony had to make but they didn´t
make it for you.

Det verkar trots allt vara en hel del som förbättrats men sikte är som sagt mot Professionella fotografer, första steget med A9 1:an bevisar allvaret mot den satsningen, första A9 hade också bra rolling shutter värden om man nu kan skriva så, den är väl snart 2,5 år gammal men har löpande fått nya FW, detta är lite utdrag från vad DPR skriver. Rubriken ovan kan väl kännas lite tråkigt för vanliga konsumenten som vill se nyaste EVF upplösning OSV, undrar dock om inte Profotograferna hade önskat bläddra bilder funktion med skärmen, men det kan gå fort ändå förmodligen.
 
ANNONS