Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A9: "Pulling still photos out of 4K video footage from the Sony A9"

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
Verkar lite begränsande att bara kunna plåta på 1/8000 eller snabbare :)
Jo, det är klart, så naturligtvis måste man ha variabel bildfrekvens och möjlighet att justera såväl slutartid som bländare i efterbearbetningen. När vi nu ändå gör en önskelista för framtiden. Kan man fokusstacka genom att röra bildsensorn i djupled? Med det och tillräcklig bildfrekvens kan man simulera såväl små bländare som långa slutartider?
 

PMD

Aktiv medlem
Kan man fokusstacka genom att röra bildsensorn i djupled?
Som Contax AX? Fast snabb nog att fokusstacka var den nog inte. :)

Det skulle väl gå lika bra att fokusstacka med objektivet? Eller menar du att det är lättare att flytta en sensor snabbt?
 

PerKr

Aktiv medlem
Som Contax AX? Fast snabb nog att fokusstacka var den nog inte. :)

Det skulle väl gå lika bra att fokusstacka med objektivet? Eller menar du att det är lättare att flytta en sensor snabbt?
Precis. Mindre massa att flytta och, gissar jag, kortare sträcka. Blir ju löjligt snabba förflyttningar mellan exponeringarna
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hur utvärderar man på plats om skärpan satt? Alla är i fokus och det som inte ska vara det är ur fokus?
Eller om rörelseoskärpan var perfekt?
Kanske kan man zooma ln videon och pausa för varje bildsekvens?
Är ingen filmare så jag vet faktiskt inte.

/Stefan
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det beror nog snarare på vilken codec kameran använder till video. Det är visserligen mjukvara det också men man har oftast inte så stor möjlighet att påverka den.
Men nu var ju min kommentar riktad till AFE som började snurra om hårt komprimerade JPEG. Hur man sparar ut en JPEG och i vilken kvalitet kan man styra i många programvaror eller hur?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vi behöver bara få upp prestandan på alla delar i kedjan så att vi kan filma i 4K 8000p, sen är filmning och stillbild samma sak 😮 tar nog ett tag innan vi kommit dit.
Vi har än så länge bara den första generationen av stackade sensorer i FF. Den finns nu bara i A9. Liknande lösningar finns i kompakter och telefoner. Mycket tyder väl på att vi kommer se denna teknik sprida sig bredare i segmenten framöver. Det kommer vara nödvändigt om man vill bygga verkligt snabba kameror oavsett om snabbheten ska användas i stillbild eller video. A9 skjuter redan i 20 fps med elektronisk slutare, så det är väl inte många frames som saknas till de vanligaste filmhastigheterna.

Sony har i praktiken gått över helt till elektronik i slutarna (mekaniska slutare finns bara för blixtsynk) Man har starkt ökat förmågan att processa data både genom sensorkonstruktionerna och snabbare processor och ändå lyckats hålla nera strömförbrukningen hyfsat.

Sensorn i A9 är har inte global shutter men A9 visar ju ändå att man med rolling shutter och en mycket snabbare processning kan komma till rätta med en stor del av de värsta problemen med rolling shutter som jag tycker är det som verkligen påverkar bildkvaliteten i särklass mest negativt exv. i min A6300 som jag annars tycker ger fantastiskt bra 4K bildkvalitet.

Vi ser i A7 III att den verkar ge noterbart bättre lågljusegenskaper än både A9 och A7r III och jag tycker det ska bli intressant att se hur långt de når med den A7s III som rimligtvis är på väg nu snart. A7s II har ju färre pixlar och jag undrar om de kommer göra en stackad FF sensor med typ 10-12 MP optimerad för både lågljus och video på så sätt att den öppnar upp möjligheter att spela med de parametrar som RED lyft fram, eller om de kommer använda den i A9.

Så det jag hoppas på också i A7s III är att man öppnar för möjligheter att spela med de andra parametrar RED pekat på i de länkar jag givit er ovan. En som verkar särskilt intressant för de som vill dra ut stillbilder är "shutter angle":

http://www.red.com/learn/red-101/shutter-angle-tutorial

Shutter angle tycker jag verkar vara just en sådan variable som har direkt påverkan på möjlig kvalitet på stillbilder.

"The advent of digital cinematography has opened up new creative possibilities for how motion is captured. This tutorial explores the influence of shutter angle, along with how it can be used as a creative tool for accomplishing one’s artistic goals.

CONCEPT

The “shutter angle” is a useful way of describing the shutter speed relative to the frame rate. The term is a conceptual relic of rotary shutters, where a disc with an angled opening would spin and let in light once per revolution to expose each frame. The larger the angle, the slower the shutter speed—all the way up to the limit of 360 degrees, where the shutter speed could become as slow as the frame rate. At the other extreme, the shutter speed can be made arbitrarily fast by decreasing the angle."

Med digital hantering och än högre ökad processhastighet kommer man förhoppningsvis hinna processa bildströmmarna än mer raffinerat kanske redan med komponenter som kan läggas direkt bakpå den frigjorda "gamla framsidan som nu är baksida" i de stackade bakbelysta sensorerna).

Kolla gärna RED:s video och simulera effekten av "shutter angle" om ni inte gjort detta.
 

PMD

Aktiv medlem
Men nu var ju min kommentar riktad till AFE som började snurra om hårt komprimerade JPEG. Hur man sparar ut en JPEG och i vilken kvalitet kan man styra i många programvaror eller hur?
Ja, det beror som sagt på vilken video-codec kamera använder. Om man inte kan få ut RAW-bilder ur videoströmmen så får man nöja sig med den JPEG-komprimering som erbjuds.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja, det beror som sagt på vilken video-codec kamera använder. Om man inte kan få ut RAW-bilder ur videoströmmen så får man nöja sig med den JPEG-komprimering som erbjuds.
Stämmer. Detta beror ju helt på programvaran/firmware och eventuellt hårvaran i kameran (som man inte alltid kan välja så fritt gällande olika komprimeringsgrader/bildkodare). Tror också det var precis det AFE syftade på.

Att du har olika program på datorn hjälper ju inte mycket om bilderna redan förstörts med förlustkomprimering i kameran.
 

afe

Aktiv medlem
Stämmer. Detta beror ju helt på programvaran/firmware och eventuellt hårvaran i kameran (som man inte alltid kan välja så fritt gällande olika komprimeringsgrader/bildkodare). Tror också det var precis det AFE syftade på.

Att du har olika program på datorn hjälper ju inte mycket om bilderna redan förstörts med förlustkomprimering i kameran.
Det var precis det jag syftade på, och det borde ju vara rätt uppenbart att inget program kan generera en bättre bildfil än den videoström bilden hämtas ur. Det kan förstås ändå vara bra kvalitet på bilden, men det styrs helt av hur kameratillverkaren valt att göra och inte vilket program vi använder.

Det är nog inte jag som snurrat till det ...
 

jeduven

Aktiv medlem
Pratade för några år sen med en canonambassadör som just fått en Canon EOS 1D X. Strax efter 1D X lanserade Canon filmkameran EOS 1D C. Canonambassadören sa att han hellre velat ha en 1D C. Inte för att filma med utan för att fotografera korta sekvenser med 25 bps och plocka stillbilder ur bildströmmen.

Med Canon EOS 1D X MkII blev hans önskan uppfylld då den fick ärva de flesta filmmöjligheterna från EOS 1D C.

Att filma eller att fotografera stilbild är f.ö. två vitt skilda genrer med helt olika syn på bl.a. komposition. Svåra att kombinera i något universalverktyg och inget att satsa på om man som stillbildsfotograf även vill försöka nå framgång som filmare eller vice versa.
 

afe

Aktiv medlem
Att filma eller att fotografera stilbild är f.ö. två vitt skilda genrer med helt olika syn på bl.a. komposition. Svåra att kombinera i något universalverktyg och inget att satsa på om man som stillbildsfotograf ska försöka nå framgång som filmare eller vice versa.
Tror de flesta här är överens om det och försökt förklara varför ny teknik inte kan lösa dessa problem.
 

jeduven

Aktiv medlem
Jo, har hängt med tråden så jag vet de. Dock verkar det finnas några som tror det motsatta än..
 

iSolen.se

Guest
Hur utvärderar man på plats om skärpan satt? Alla är i fokus och det som inte ska vara det är ur fokus?
Eller om rörelseoskärpan var perfekt?
Kanske kan man zooma ln videon och pausa för varje bildsekvens?
Är ingen filmare så jag vet faktiskt inte.

/Stefan
Är det helt enkelt inte bara vana?

Typ som när man lär sig att bilder är över- eller underexponerade samt skärpa genom att bara titta på displayen efter ett tags användning.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tycker Stefan har en mycket god poäng i att man avsäger sig dessa mycket bra tekniska möjligheter med digital forografering (och spegellöst), när man skippar fotografering för att istället enbart filma och plocka foton från filmen.

Det är inget som jag personligen normalt vill skippa iaf. (då hade jag kört med en Leica utan skärm och utan EVF).

Visst är det en vana, men så är det även att fota med kemisk film (inget som de flesta, normalt, vill gå tillbaka till, även om det som omväxling kan vara en kreativ utmaning).
 

PMD

Aktiv medlem
Är det helt enkelt inte bara vana?

Typ som när man lär sig att bilder är över- eller underexponerade samt skärpa genom att bara titta på displayen efter ett tags användning.
Hur skarp en enskild bildruta är i en video är nog lite svårt att se när man tittar på videon. Om man kan plocka ut en enskild bildruta redan i kameran så är det däremot som vanligt med en stillbildskamera.
 

iSolen.se

Guest
Hur skarp en enskild bildruta är i en video är nog lite svårt att se när man tittar på videon. Om man kan plocka ut en enskild bildruta redan i kameran så är det däremot som vanligt med en stillbildskamera.
Går det inte att pausa/zooma?

Vad vet jag, jag filmar inte heller.
 
ANNONS