Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Det här är en Sonytråd, så jag vill på förekommen anledning påpeka att inläggen bör ha åtminstone något slags anknytning till det företagets kameror (om det skulle vara så att någon undrar).
 

Bengf

Aktiv medlem
Naturligtvis kan (och bör) man jämföra RX100 med konkurrenterna, men då tycker jag man ska jämföra liknande modeller. Vad exempelvis 5D MkII har för egenskaper är knappast relevant för Sony RX100.

S110 är väl den Canonmodell som är mest lik RX100, men G15 kan nog också vara intressant för en del då den ligger i samma prisklass (men är rätt mycket klumpigare). Att båda dessa saknar vinklingsbar skärm gör dock inte Sonyns avsaknad av densamma mindre irriterande :)
Det kanske kan tolkas att jag desperat försöker att försvara RX100 till varje pris, VILKET ÄR TOTALT FEL.

jag försöker med min bristande skolsvenska att skapa en form av jämvikt, balans. Att jag envetet drar in andra märken är bara ett tappert försök att påvisa att även dom tillverkare med längre erfarenhet än Sony inte alltid lyckas dom eller på alla punkter.


Vad tusan skall man jämföra med egentligen är väl bara Nikon V1-J2 som har 1-tums sensor men då kan byta objektiv


Vi glömmer den vinklingsbara skärmen afe det blev klumpigt formulerat, självklart att man skall påpeka önskemål.


Jag upplever i alla fall att för många på tråden har svårt att se RX100 precis som den är, Sonys första rejäla kompakt med inställnings möjligheter av det mera rejäla slaget.

Berömmet på tråden sträcker sig till att den tar bra bilder, ingenting att Sony har skapat en rejäl nyhet med 1-tums sensor och ett bra menysystem.

//Bengt.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Olympus OM-D med pannakaka eller med Panny 14-42 PZ torde vara en ultimat komb då den kameran har vinklingsbar skärm. Liten blir den också med dessa objektiv...
RX100 går ned i Byxfickan vilket är fullt tillräckligt för mig. Visst är Vinklingsbar skärm bra men inte världsviktigt. Hade Canon G12 innan denna men använde inte den vinklingsbar skärmen särskilt mycket. Bytte den mot RX100 för att den inte var fickvänlig, inte för att den hade vinklingsbar skärm som jag knappt använde.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det svider verkligen i själen när jag ska behöva hålla med om en moderators inlägg :) :).

Egentligen är det hela så enkelt: Om man tycker att den egna kameran av märke X är väldigt bra och räcker mer än väl för den egna fotograferingen så finns det väl egentligen inte minsta anledning att vara missnöjd över att kamerorna av märkena Y och Z i vissa lägen föredras av andra?

Det som verkligen skulle störa mig personligen vore om jag ägde en kamera som höjdes till skyarna av "allt och alla" men som jag själv tyckte passade mig oerhört illa i mitt sätt att fotografera.

Men fasiken, inte slösar jag tid eller ens retar mig på att min 3 år gamla diesel Citroen C4 får mindre smickrande omdöment i vissa avseenden i fackpress. Den tar mig dit jag ska på ett sätt som är bekvämt för mig. Men om bilskrället på en planerad Parisresa gjorde så jag hamnade i Hudiksvall trots att jag kört rätt skulle jag tänka över mitt bilval.

Samma ställningstagande gäller mina kameror oavsett märke eller vad andra tycker om dem.

Sedan är det ju självklart att kameror i samma segment från olika tillverkare ska jämföras och diskuteras. Men det som oftast framkommer är att "ingen kamera har allt".

//Lennart

Ingen människa på hela jorden är totalt opåverkad av skickliga reklammakare och förvånansvärt ofta har bra nytta av den samma, vilket konstigt nog många inte vill erkänna, att varannan dag få stora reklamsjok i postlådan som vi betalar för är nog inte nödvändigt förstås, blir enorma mängder papper om inte annat.

Du är en Fotospeciallist Lennart som jag respekterar stort, du hänvisar till dina personliga önskemål hela tiden och vad som passar dig, Jag är glad för din skull Lennart att du är så nöjd med din utrustning och har kommit till ro, du äger dom nästan bästa kamerorna som tillverkats och med dom finaste objektiven som någonsin tillverkats, med kanske några få undantag.


Vi slinter på tangenterna ibland, vi tolkar våra inlägg på olika sätt, det är svårt att skriva vad man menar till skillnad mot när man pratar öga mot öga och snabbt kan förklara vad man egentligen ville ha sagt.

För några år sedan tyckte någon på tråden att vi inte skulle besöka tråden överhuvud taget utan gå ut och fota i stället, Fotosidan är en utmärkt plats att mötas på och dela med oss av våra intressen tycker jag, Och lyckas man få Christian Nilsson att hoppa in då är jag extra nöjd.

//Bengt.
 

Mats Abrahamsson

Avslutat medlemskap
Väldig fart på forumet! Inte mycket om kameran eller bilder just nu. Rätt kul ändå... Har en fråga om brusreducering: tycker att LR inte hittar riktigt rätt - blir liksom lite utsmetat (vilket ju inte är konstigt iofs). Färgbrus förvinner och annat brus också, och med lite petande blir det oftast ok. Men kanske har någon ett bättre recept eller program för ändamålet?
 

larsborg

Aktiv medlem
Det finns nog ingen annan på hela fotosidan som ser så mycket konspirationer som du Bengt...
Jorrå, det finns minst en till …..!

När nu Sony med sin RX100 gör den ”avskalad”, för att verkligen få den kompakt,

- då tycker några, att det fattas allt möjligt, som vinklingsbar skärm (några har svårt att själva gå ner i knähöjd?), dåligt grepp på det alldeles för kompakta kamerahuset (reumatism i fingrarna?), ingen GPS (lokalsinnet sviker?), ingen wifi inbyggd (behövs det?), ingen blixtsko på kamerahuset (några lever i det förgångna, ingen koll att det fungerar utan stor extra blixt, på höga ISO?), den ser ut som en liten billig kompakt kamera (vad skall polarna säga, nästan typisk tjejkamera, när de övriga har ”riktiga” kameror”, likt de ”riktiga” fotograferna?), alldeles för dyr dessutom (en stor ”riktig” kamera ger mera för pengarna?), ingen telefon inbyggd (när nu alla mobiltelefoner har kamera?)

Hemligheten med RX100:n upptäcker alla, som har fotograferat med den, de övriga får ha kvar sin tro, - så liten kamera kan de vara något?.
Sony såg vad som fattades på marknaden för hobbyfotografen, RX100:n blev svaret …..
 

Bengf

Aktiv medlem
Hur man än vänder sig har man ändan bak, skall man aldrig tycka någonting om någon kamera behövs inget forum överhuvud taget.

Några säger att välj din kamera som du tror att du behöver och var tyst sedan, sitt inte här och häcka utan ut och Fota. men vi människor är inga robotar vi är inte 100-säkra på att vi valt rätt kamera, dom flesta människor vill gärna försvara sina köp på än det ena eller andra sättet.


Så ett fotoforum fyller sin funktion, vi är en salig blandning av glada amatörer och fotoproffs vissa kollisioner är oundvikliga då kunskapsnivån skiftar ganska rejält.


Nu vimlar det av mindre kameror som tar bra bilder och kan mycket, så valet är fritt vad man vill köpa. RX100 är en senkommen modell som många väntat på åtminstone i Sonyleden, kanske inte för att det var absolut nödvändigt, det finns ju andra bra små kameror att välja på så klart.

Utan för att se om Sony ville möta upp mot C/N många släpp av mera påkostade kompakter, så tänkte jag i alla fall, kunskapen finns hos Sony dom hade fina modeller för många år sedan, dom var inte så små precis utan dom byggde dom så på den tiden.

I avdelningen lyckas på första försöket. så har nu Panasonic fått till det med sin är det 4 eller 5 modellen LX7 en stark konkurrent till RX100. så det finns mycket att välja på.

( Håller tummarna och hoppas att Foto vill testa RX100, senaste numret som påvisar nästkommande tester har inte med RX100 som jag kanske trodde då kameran trots allt är en skaplig nyhet. )- Lovar att inte konspirera.

Vänl./Bengt.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Tänk om FOTO testar kameran och kommer till slutsatsen att de inte tycker den är speciellt bra. Du som så starkt gillar både RX100 och FOTO, vad ska du ta dig till i så fall? Välja sida? :)
Dillemma...


/Mats
Ja dom får tycka vad dom vill, upplever jag någonting väldigt tokigt så konspirerar jag som en galning.

Anser Svenska Foto, Fotosidan magasin och Proffsfoto som troligen Europas bästa fototidningar, Digital Foto för alla, utgiven av Bonnier, en tidning jag köpt två ggr var en överraskning inte att jämföra med den andra med liknande namn.

Jag har inte din kraftfulla styrka och självförtroende Mats. Fotos gubbar testar mer kameror än någon på våra sidor, så visst finns det lite gött att hämta.

Hoppas du blir nöjd med D600 och att du kan ta fina blixtbilder, och fota flygande svalor lätt som en plätt.

//Bengt.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Inga problem att stoppa in den i ett svenskt eluttag eller förgreningsdosa?
Den jag hade köpt nådde inte ner i dosa eller in i eluttaget
 

appslapp

Aktiv medlem
Har printat ut foto hos japan photo i större storlek än A4, 50X70cm och det ser grymt bra ut....kanske bättre än med min nikon d7000 får jag säga;)

Väldigt kul och väldigt lätta att ta med när latmasken hade stoppat d7000 från att följa med ut.

Senaste bilderna:
http://farm9.staticflickr.com/8207/8172306013_c022ecbc62_b.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8205/8172158793_e4ef25c4a0_b.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8198/8172306453_29dcf91aef_b.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8068/8172186390_7152d83d20_b.jpg
 

Leaflet

Aktiv medlem
Har printat ut foto hos japan photo i större storlek än A4, 50X70cm och det ser grymt bra ut....kanske bättre än med min nikon d7000 får jag säga;)

Väldigt kul och väldigt lätta att ta med när latmasken hade stoppat d7000 från att följa med ut.

Senaste bilderna:
http://farm9.staticflickr.com/8207/8172306013_c022ecbc62_b.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8205/8172158793_e4ef25c4a0_b.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8198/8172306453_29dcf91aef_b.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8068/8172186390_7152d83d20_b.jpg
Riktigt snygga bilder Rickard!! Kan du säga lite om din efterbehandling?
 

speakman

Medlem
Vore dock bra om man kunde plocka ut bilder från filmerna, eller att kunna ta bilder medans man filmar, trodde nog att Sony skulle ha fixat det i nya A99, det vore något det.//Bengt
Note that you can take a photo while filming video with the RX100—it's a 16:9-format shot but is taken in full resolution (which works out at 17 Megapixels).
http://www.digitalversus.com/digital-camera/sony-cyber-shot-rx100-p13445/test.html
 
ANNONS