Annons

Sony FE vs Sony E optik

Produkter
(logga in för att koppla)

Bollero

Aktiv medlem
Sony FE optik och Sony E på en APS-c kamera.
Är det bara fattningen som skiljer dom åt? Kvalitetsskillnad?
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Fattningen är samma. FE är fullformatsobjektiv. E tecknar "bara" APS-C.
Kvalitet beror på objektiv, inte fattningen.
Ett FE blir dock "onödigt" stort om det bara används på en APS-C kamera.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Sony FE optik på en APS-c kamera.
Högre kvalitet än med E optik?
generellt är svaret nej utan det beror på optiken men i Sonys fall finns det väldigt få och särskilt bra objektiv till E (aps-c ) så vill du ha det bästa så då får du köpaFE optik särskilt i GM seriern
 

matnyttige

Aktiv medlem
Jag skulle säga tvärtom - det är enklare att göra skarpa objektiv till mindre format MEN som Jonas säger finns det få bra objektiv som SONY själva har gjort men det finns en hel del bra "piratobjektiv" dvs från andra tillverkare.

Här är en bra lista på objektiv som är bra: https://sonyalpha.blog/2020/03/02/which-lenses-are-the-sharpest-for-a-a6xxx/

Men googla gärna själv på de objektiven som är i toppen av listan. De flesta tester kommer fram till gemensamt resultat men ibland skiljer det och måndagsexemplar finns även på de dyraste objektiven (även om det är mindre vanligt).
 

PerK

Aktiv medlem
Sigma (I-serien) och Tamron har FE optik som är bra/utmärkta med APS-C vänlig storlek och vikt. Tillika vettiga priser.
 

Bollero

Aktiv medlem
generellt är svaret nej utan det beror på optiken men i Sonys fall finns det väldigt få och särskilt bra objektiv till E (aps-c ) så vill du ha det bästa så då får du köpaFE optik särskilt i GM seriern
g men kan inte hitta något.
Fattningen är samma. FE är fullformatsobjektiv. E tecknar "bara" APS-C.
Kvalitet beror på objektiv, inte fattningen.
Ett FE blir dock "onödigt" stort om det bara används på en APS-C kamera.
Ditt svar var kanske inget
Fattningen är samma. FE är fullformatsobjektiv. E tecknar "bara" APS-C.
Kvalitet beror på objektiv, inte fattningen.
Ett FE blir dock "onödigt" stort om det bara används på en APS-C kamera.
Du förstod nog inte min frågeställning 😊
 

Bollero

Aktiv medlem
Jag har försökt att hitta objektiva testresultat ang Sony FE och E optik utan framgång . Är det någon medlem som vet?
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Du förstod nog inte min frågeställning 😊
Du frågade om det är skillnad på kvalitet mellan FE och E och jag svarade att det beror på objektivet och inte fattningen :)

Det finns säkert E som är bättre än FE och FE som är bättre än E.
Precis som det finns Canon som är bättre än Sony och det finns Sony som är bättre än Canon.

Vet inte hur jag annars ska tolka din frågeställning? :)
 

Bollero

Aktiv medlem
Du frågade om det är skillnad på kvalitet mellan FE och E och jag svarade att det beror på objektivet och inte fattningen :)

Det finns säkert E som är bättre än FE och FE som är bättre än E.
Precis som det finns Canon som är bättre än Sony och det finns Sony som är bättre än Canon.

Vet inte hur jag annars ska tolka din frågeställning? :)
Att det inte beror på fattningen fattar jag och även att det självklart beror på optiken 😊 Tänkte mer generellt på Sonys FE och E optik om någon vet kvalitetsskillnaden mellan dem.
Om det finns ngr testresultat😊
 

Bollero

Aktiv medlem
generellt är svaret nej utan det beror på optiken men i Sonys fall finns det väldigt få och särskilt bra objektiv till E (aps-c ) så vill du ha det bästa så då får du köpaFE optik särskilt i GM seriern
Tack
Jag skulle säga tvärtom - det är enklare att göra skarpa objektiv till mindre format MEN som Jonas säger finns det få bra objektiv som SONY själva har gjort men det finns en hel del bra "piratobjektiv" dvs från andra tillverkare.

Här är en bra lista på objektiv som är bra: https://sonyalpha.blog/2020/03/02/which-lenses-are-the-sharpest-for-a-a6xxx/

Men googla gärna själv på de objektiven som är i toppen av listan. De flesta tester kommer fram till gemensamt resultat men ibland skiljer det och måndagsexemplar finns även på de dyraste objektiven (även om det är mindre vanligt).
Tack för en bra lista 👍😊
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Att det inte beror på fattningen fattar jag och även att det självklart beror på optiken 😊 Tänkte mer generellt på Sonys FE och E optik om någon vet kvalitetsskillnaden mellan dem.
Om det finns ngr testresultat😊
Du menar snittet av alla E mot snittet av alla FE. Vilket format som har högst andel bra objektiv? Är det din fråga? I så fall skulle jag säga att FE har störst andel bra objektiv, men också dyrast.
 
ANNONS