Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony LA-EA5+Sony A7iii+Tamron?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag sålde min A77ii och köpte en A7iii för ett par år sedan.

Kan någon vänlig själ svara på om denna adapter (Sony LA-EA5 Adapter) passar med Sony A7iii och objektivet Tamron sp 70-200 mm f2.8 di usd med a-fattning (som jag använde med min gamla Sony A77ii) Kommer AF att fungera? Tycker verkligen om objektivet och sörjer att jag inte kan använda det med min A7iii.

Tack på förhand!
 

Bilagor

ztenlund

Aktiv medlem
Konceptuellt ska det fungera, men jag vågar inte säga något om tredjeparts. Sony har väl dock själva haft ompaketerade optiska konstruktioner från Tamron till A-fattningen, så det är nog god chans att det inte är ett problem, men jag tänker inte ta gift på det. Med Canon och Nikon finns det en del inkompatibiliteter med deras adaptrar med lite äldre objektiv pga att tredjepartstillverkarnas "reverse engineering". Även en del relativt nya strular utan uppdatering, men där går det i alla fall att fixa.

A7 III stödjer inte skruvfokusfunktionen i den adaptermodellen, så egentligen kan du nog se om du hittar en begagnad LA-EA3 istället, även om formen är något mindre smidig då den nog sticker ut något mer undertill. Ditt objektiv har inbyggd motor ändå "USD" (typ SSM på Sony-lingo).

Någon på det stora Internet borde ju dock ha testat med antingen LA-EA3 eller LA-EA5, kan man tycka.
 
Konceptuellt ska det fungera, men jag vågar inte säga något om tredjeparts. Sony har väl dock själva haft ompaketerade optiska konstruktioner från Tamron till A-fattningen, så det är nog god chans att det inte är ett problem, men jag tänker inte ta gift på det. Med Canon och Nikon finns det en del inkompatibiliteter med deras adaptrar med lite äldre objektiv pga att tredjepartstillverkarnas "reverse engineering". Även en del relativt nya strular utan uppdatering, men där går det i alla fall att fixa.

A7 III stödjer inte skruvfokusfunktionen i den adaptermodellen, så egentligen kan du nog se om du hittar en begagnad LA-EA3 istället, även om formen är något mindre smidig då den nog sticker ut något mer undertill. Ditt objektiv har inbyggd motor ändå "USD" (typ SSM på Sony-lingo).

Någon på det stora Internet borde ju dock ha testat med antingen LA-EA3 eller LA-EA5, kan man tycka.
Stort tack för att du tog dig tid att svara!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Konceptuellt ska det fungera, men jag vågar inte säga något om tredjeparts. Sony har väl dock själva haft ompaketerade optiska konstruktioner från Tamron till A-fattningen, så det är nog god chans att det inte är ett problem, men jag tänker inte ta gift på det. Med Canon och Nikon finns det en del inkompatibilitet med deras adaptrar med lite äldre objektiv pga att tredjepartstillverkarnas "reverse engineering". Även en del relativt nya strular utan uppdatering, men där går det i alla fall att fixa.

A7 III stödjer inte skruvfokusfunktionen i den adaptermodellen, så egentligen kan du nog se om du hittar en begagnad LA-EA3 istället, även om formen är något mindre smidig då den nog sticker ut något mer undertill. Ditt objektiv har inbyggd motor ändå "USD" (typ SSM på Sony-lingo).

Någon på det stora Internet borde ju dock ha testat med antingen LA-EA3 eller LA-EA5, kan man tycka.
Jag testade faktiskt LA-EA3 tillsammans med min A7 III efter att den fått den FW-uppdatering som just avsåg att stödja de nya fokusmetoderna i A7 III bl.a.

Det gick fin fint med alla de Sigma och Sony som Bengt Norberg och jag då hade och testade tillsammans i Vaxholms Västerhamn. Däremot funkade ett Tamron inte alls lika bra tyvärr med exv. Eye Focus som i det ena fallet inte funkade alls medan det andra funkade hjälpligt statiskt och men uselt med följande AF.

Så sorry om jag grumlade den bilden lite. Det bästa TS kan göra är att uppsöka en välsorterad affär och testa.

Det man också ska tänka på är att det kan vara problem med vissa inställningar av bildstabiliseringen. Man måste alltså välja mellan snabb SSS eller en ofta lite bättre optisk stabilisering som exv. Sigmas OS. Det går alltså inte att ha båda på samtidigt. Det är bara med nya E-objektiv som SSS och objektivens stabilisering kan samarbeta.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har skrivit det förr:

Jag bytte mitt gamla 150-500mm Sigma A-mount och LA-AE3 mot ett nytt Tamron 150-500mm E-mount för något år sedan och det är en ordentlig uppgradering:

Alla andra tele-objektiv jag haft med optisk bildstabilisering har haft två stabiliseringslägen men det nya har tre och det är detta som gör hela skillnaden. Det gör att stabiliseribgen är på direkt kameran slås på. En stor skillnad.

Mycket snabbare fokusmotorer också och t.o.m en "makrofunktion". Dessutom är detta Tamron skarpt fullt öppet och mycket bättre i långa änden än mitt gamla Sigma precis som i princip alla nya telen av någon klass är.

Med det nya objektivet samarbetar stabiliseringen också med SSS i kamerahuset, vilket är en helt annan grej än med mitt gamla Sigma. Tyvärr finns det inte mycket som talar för adapterlösningar med gamla A-mounts annat än att det är det billigaste alternativet.

Det finns ju faktiskt viktiga skäl till att det tagits fram nya objektiv till samtliga gamla DSLR-tillverkares nya spegellösa kamerahus.

Jag håller annars helt med Stenlund. Om du ändå landar i adapteriet, så är det både billigare och bättre med LA-AE3 än den nya adaptern.
 
Senast ändrad:
ANNONS