Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony RX100 II

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Bilder från dagens fotofika och ett par rallybilar: http://www.fotosidan.se/blogs/afe/jattestort-fotofika-assa-lite-rally.htm

Jag fortsätter att imponeras av kamerans prestanda på höga ISO. Har dock upptäckt att det inte alltid är så lätt att avgöra var den väljer att sätta fokus ...
Jag använder mittpunkten och den missar inte fokus för mig, men det har varit i bra ljus. känns inte bekvämt att använda F-peaking vid porträtt, RX100 har bara sin inbyggda blixt och blir lite för direkt ljus rakt på. Men jag har inte eller tagit så där typ 100 bilder per dag, man kanske ser flera missade fokusbilder då.
 

Bengf

Aktiv medlem
Fick Fokuspeaking för första gången i min A77 för 1,5 år sedan och där fungerar det nog lite bättre genom EVF och så, Rexan saknar ju sökare. Men jag har inte känt det bekvämt med peakingen, förstorar jag bilden så skakar jag bara som tusan så jag blir yr i mössan, har inte provat med stativ vilket man kanske borde göra.

//Bengt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Man kör autofokus som vanligt, men med DMF invalt kan man finjustera manuellt det lilla sista om det behövs, annars finns risken att skada objektivet. Finessen är att man har både autofokus och möjlighet att finjustera manuellt. har dock inte använt DMF med Rexan. Min gamla KM5D hade ingen fokuspeaking men en skapligt ljus sökare inte svårt att ställa skärpan manuellt med den.
 

reboot81

Aktiv medlem
RX100 i ett nötskal; "var den väljer att sätta fokus..."
Har samma 'problem'. Eller gör jag fel? Jag är van vid att köra med 5DII och endast använda mittersta fokuspunkten. Går det att få RX100II att bara fokusera på det i mitten?
Som det är nu så hittar den 'lämpliga' områden att fokusera på hejvilt.
Och jag känner till fokustrackingfunktionen, är det den jag ska köra med?

Edit: Löst. Såklart hittar man svaret direkt när man ställt frågan...
Meny (kamera) 2: Autofokusområde->Centrumvägd eller Flexibel Punkt och inte Multi.
 

Bilagor

benkar

Aktiv medlem
Har samma 'problem'. Eller gör jag fel? Jag är van vid att köra med 5DII och endast använda mittersta fokuspunkten. Går det att få RX100II att bara fokusera på det i mitten?
Som det är nu så hittar den 'lämpliga' områden att fokusera på hejvilt.
Och jag känner till fokustrackingfunktionen, är det den jag ska köra med?

Edit: Löst. Såklart hittar man svaret direkt när man ställt frågan...
Meny (kamera) 2: Autofokusområde->Centrumvägd eller Flexibel Punkt och inte Multi.
Tack, funderade på just detta igår... :)

/B
 

benkar

Aktiv medlem
Här tror jag flera saker gått snett, min RX100II ger inte alls något liknande ens när jag överfört till Youtube.
Jag filmar (för det mesta familjen) i 50i 24M (FX), slutarprioritet och låser på 1/100s. Steadyshot på (Aktiv), autofokus och har sparat familjemedlemmarnas ansikten så att de prioriteras vid autofokus.
Vilka inställningar använder du?
Har kollat lite nu, gissar att min Adobe Premiere Elements 9 är boven i dramat.

Kör som skrivet med nedan inställningar i kameran och skapar projektet i Premiere Elements utifrån det.
Filformat: AVCHD
Inspelningsinställning: 50i 17M(FH)

Sony RX100 II -filmer som ser bra ut "råa" tappar väldigt mycket i kvalité när jag drar in de i Premiere Elements.

Försämring i samma omfattning sker inte när jag drar in Canon 5D mkII -filmer i Premiere Elements.

Får väl överväga en uppgradering till Adobe Premiere Elements 12....

/B
 

benkar

Aktiv medlem
RX100 50i är väl 25 b/s och bör då filmas med 1/50 s.
Jag är relativt "grön" på filmning, kört på gröna autoläget, men man kan alltså bestämma slutartiden manuellt?

Medföljande manualen för RX100ii är minst sagt torftig kring olika filmformat :-( (På min Canon 5D mkII kan man bara ställa in storlek på filmen, det är allt...)

Finns kanske någon mer omfattande 3:e parts manual med info + tips man kan köpa?

Hittade detta kring filmning med RX100, pratas då om 60i 24M (FX), men på min RX100ii finns istället 50i 24M (FX) som "högsta kvalité"
http://rungunshoot.com/how-to-set-up-your-sony-rx100-for-cinematic-video/

Och som skrivet, när jag tittar på det jag filmat, direkt från filmfilerna, så är jag mer än nöjd, är när jag editerar i Premiere Elements som filmkvalitén går åt skogen...

/B
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag är relativt "grön" på filmning, kört på gröna autoläget, men man kan alltså bestämma slutartiden manuellt?

Medföljande manualen för RX100ii är minst sagt torftig kring olika filmformat :-( (På min Canon 5D mkII kan man bara ställa in storlek på filmen, det är allt...)
Klart det finns inställningar för slutartid. Det gör rätt mycket beroende på vad man filmar. Ibland vill man ha längre slutartid för mjukare följsammare sekvenser och ibland kortare för att kunna urskilja förlopp.

Det går på din RX 100 II, men jag är rätt säker på att det finns såna inställningar på Canon 5D Mk II också. Skullle vara mycket märkligt om det inte fanns...


Finns kanske någon mer omfattande 3:e parts manual med info + tips man kan köpa?
Gary Friedmans E-books är trevliga och bra.
Han har nu även en för RX100 II (men lite tveksam blir man när titeln är "Mk II" eftersom den bara heter II utan sånt dåäringa Canon-prefix :) )


Hittade detta kring filmning med RX100, pratas då om 60i 24M (FX), men på min RX100ii finns istället 50i 24M (FX) som "högsta kvalité"
http://rungunshoot.com/how-to-set-up-your-sony-rx100-for-cinematic-video/
EU-modellerna av Sonys kameror filmar i 24, 25 och 50 fps, medan USA/Asien-modellerna har 24, 30, 60. Beronde på PAL/NTSC och elfrekvens, även om man kan tycka det är rätt överspelat vid det här laget. Det finns de som handlat sina kameror i USA just för att få 60 fps. Korkat tycker jag det är, men det är nåt Sony har fått en fix idé om...

Och som skrivet, när jag tittar på det jag filmat, direkt från filmfilerna, så är jag mer än nöjd, är när jag editerar i Premiere Elements som filmkvalitén går åt skogen...
Konvertering mellan olika filmformat är en hel djungel.
Sony-kamerorna sparar normal i AVCHD som är ett mycket starkt komprimerat format utan förstöring. Det blir väldigt tungjobbat i redigeringsprogram som måste dekomprimera varje enskild frame för sig. Med "stora" premiere kan man ha grafikkort med CUDA-accelerator och då går det fint. Annars är trixet att först konvertera till ett okomprimerat format som ger större filer, men är betydligt mer lättarbetat. Väljer man fel format för utdata, bitrate osv. så kan Premiere konertera rätt kass och då får man dålig kvalitet. Det går dock att ställa in så det blir bra. Handlar om att hitta rätt värden att sätta i Premiere Eelements helt enkelt.

Moderskeppet har mycket bra guider till det här och en film om videoredigering i Elements där de tar upp de här sakerna.

/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
RX100 50i är väl 25 b/s och bör då filmas med 1/50 s.
Även om man filmar i 50 frames per sekund så behöver ju slutaren inte vara öppen hela tiden. Det går alldeles utmärkt att filma med slutartid 1/1000 s t.ex. om man har bra ljus och tillräckligt högt ISO och stor bländare osv.

Däremot kan man inte ha längre slutartider än 1/50 s vid 50 fps såklart...

Charles Michel har en pedagogisk förklaring hur det funkar.
http://www.videoacademy.ch/2012/02/29/vorsicht-beim-videofilmen-mit-der-belichtungsautomatik/

Sony-inriktad kille som pratar trevlig Schweizisk tyska :)

Fläktexemplet blir ju tydligt, men om man filmar t,ex, någon som springer med för lång slutartid kan man få effekter som suddiga ben.

Det är en avvägning hur mycket rörelseoskärpa man vill ha i enskilda frames.
Exponeringsreglerna gäller såklartlikadant som vid stillbild, men andra problem upppstår. Man vill kanske ha lång slutartid för följsamhet, samtidigt som det är ljust och man vill ha kot skärpedjup, alltså stor bländare. Då kanske det inte funkar ens med lägsta ISO och man måste använda ND-filter. Ungefär som när man tar slöjbilder av vattenfall osv.

Filmningkräver lite annorlunda tänk än stillbildsfoto, men allt man lärt sig om exponering, skärpedjup osv går att applicera rakt av. Jag filmar oftast i S-läget och fotograferar i A-läget.


/Mats
 
ANNONS