Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony RX100 II

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Ja precis, kan det vara traditionell film gjord med film och 24 bps på 1/48s som på gamla Hollywoodtiden som många eftersträvar?
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Ja precis, kan det vara traditionell film gjord med film och 24 bps på 1/48s som på gamla Hollywoodtiden som många eftersträvar?
Jo, jag fattar. Grejen är att även om man eftersträvar det ibland så vill man kanske inte alltid ha det så.

Hur som helst är det alltid bra att förstå arför det blir si eller så. Den filmiska effekten ska ju i så fall i finna sig för att man valt detta, inte för att det "råkat bli så".

Förr så hade man inte något val, nu har man det.
Val är bra, men det kräver att man vet lite mer.


/Mats
 

Agathorn

Aktiv medlem
Kan någon verifiera att det går att föra över bilder i full upplösning via wlan/Wifi till iPhone? Enl. Cyberphoto så fungerar det bara i 1,7 MP oavsett upplösning som bilden är tagen i.
Men när jag läser på nätet så skrivs det ibland att valet finns att föra över bilder i "originalstorlek".
 

afe

Aktiv medlem
I appen till IOS finns det inte någon inställning för att välja storlek, men när jag kollar i Gary Friedmans ebok står det att det finns en sådan inställning i Androidvarianten. Jag antar att det alltså är en begränsning i just appen till IOS.

Edit: jag ljög! Det finns en sådan inställning, men inte i själva appen utan under Settings i IOS. Det går alltså att föra över bilderna i storlekarna VGA, 1,7 MP och original.
 

Agathorn

Aktiv medlem
I appen till IOS finns det inte någon inställning för att välja storlek, men när jag kollar i Gary Friedmans ebok står det att det finns en sådan inställning i Androidvarianten. Jag antar att det alltså är en begränsning i just appen till IOS.

Edit: jag ljög! Det finns en sådan inställning, men inte i själva appen utan under Settings i IOS. Det går alltså att föra över bilderna i storlekarna VGA, 1,7 MP och original.
Har du testat att föra över i fullupplösning och verkligen verifierat att det stämmer också? Appen verkar ju väldigt buggig enl. vad jag läst så man ska nog inte lita på det rakt av :(
 

afe

Aktiv medlem
När jag fjärrstyr kameran så är den bild som förs över till telefonen/paddan alltid förminskad oavsett inställning (förmodligen av prestandaskäl). Om jag däremot väljer att hämta redan tagna bilder från kameran blir de i full storlek.
 

Agathorn

Aktiv medlem
När jag fjärrstyr kameran så är den bild som förs över till telefonen/paddan alltid förminskad oavsett inställning (förmodligen av prestandaskäl). Om jag däremot väljer att hämta redan tagna bilder från kameran blir de i full storlek.
ah okej, tack för svaret! Får se om det blir köp av kameran. Har idag en Canon 7D med en del objektiv men har tappat lite av fotointresset och har tänkt att man kanske blir mer inspirerad av en liten kamera med ändå acceptabelt "bra" kvalite på bilderna med en RX100 mk2.
 

afe

Aktiv medlem
Har nu kört en del med fjärrstyrningen från iPhone, och det fungerar för det mesta. Räckvidden är inte den bästa, och ibland måste man starta om appen några gånger innan den får kontakt med kameran.

Det som stör mig mest är att man i princip måste använda manuell fokusering då det inte går att välja fokuspunkt i appen, och kameran väljer inte alltid rätt själv. Såvitt jag kan se i Sonys API finns det inget stöd för fokuspunkter i någon av dessa kameror tyvärr, så det krävs nog FW-uppdateringar och dylikt innan det kan tänkas fungera :(

Senaste resultatet finns i min blogg :) http://www.fotosidan.se/blogs/afe/manga-sura-gubbar-pa-fotosidan.htm
 

FotoDan

Aktiv medlem
Finns det några likvärdiga kameror denna kan jämnföra sig med?

Att de är lite större är okej men det ska vara en smidig kamera.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Finns det några likvärdiga kameror denna kan jämnföra sig med?

Att de är lite större är okej men det ska vara en smidig kamera.
Tror inte det finns någon annan med 1"-sensor i lika kompakt format.

Kvalitetskompakter med större sensor (=klumpigare, men med bättre potentiell bildkvalitet) finns det några att välja mellan: Canon G1 X, Fujifilm X100S, Leica X2, Nikon Coolpix A, Ricoh GR, Sigma DP1, DP2 och DP3, Sony Cyber-Shot RX1.

Kvalitetskompakter med mindre sensor finns också en bunt: Panasonic LX7, Olympus XZ-2, Fujfilim XF-1, Canon Powershot G16 och S120 mm.

Vad är du ute efter? Storlek, hastighet, pris, zoom, ISO-prestanda, filmning etc?
 

FotoDan

Aktiv medlem
Tror inte det finns någon annan med 1"-sensor i lika kompakt format.

Kvalitetskompakter med större sensor (=klumpigare, men med bättre potentiell bildkvalitet) finns det några att välja mellan: Canon G1 X, Fujifilm X100S, Leica X2, Nikon Coolpix A, Ricoh GR, Sigma DP1, DP2 och DP3, Sony Cyber-Shot RX1.

Kvalitetskompakter med mindre sensor finns också en bunt: Panasonic LX7, Olympus XZ-2, Fujfilim XF-1, Canon Powershot G16 och S120 mm.

Vad är du ute efter? Storlek, hastighet, pris, zoom, ISO-prestanda, filmning etc?
Liten: Ska gå ner i en större jackficka eller lätt kunna hänga dold under jackan när man är ute och turistar.
Zoom: Så mycket vidvinkel som möjligt och åtminstone 55mm zoom gärna lite mer.
Ljusstarkt objektiv 1,8-2,8. Behöver inte vara utbytbart. Har tröttnat lite på objektiv och ska sälja min DSLR och objektiv.
Filmning: Viktigt. Gillar att filma lite smågrejer och har varit nöjd med min A77.
Vinklingsbar display

Max 10.000kr
 

Palletheking

Aktiv medlem
Liten: Ska gå ner i en större jackficka eller lätt kunna hänga dold under jackan när man är ute och turistar.
Zoom: Så mycket vidvinkel som möjligt och åtminstone 55mm zoom gärna lite mer.
Ljusstarkt objektiv 1,8-2,8. Behöver inte vara utbytbart. Har tröttnat lite på objektiv och ska sälja min DSLR och objektiv.
Filmning: Viktigt. Gillar att filma lite smågrejer och har varit nöjd med min A77.
Vinklingsbar display

Max 10.000kr
Med den ljusstyrkan får du inte en smidig zoom och lite större sensor
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Liten: Ska gå ner i en större jackficka eller lätt kunna hänga dold under jackan när man är ute och turistar.
Zoom: Så mycket vidvinkel som möjligt och åtminstone 55mm zoom gärna lite mer.
Ljusstarkt objektiv 1,8-2,8. Behöver inte vara utbytbart. Har tröttnat lite på objektiv och ska sälja min DSLR och objektiv.
Filmning: Viktigt. Gillar att filma lite smågrejer och har varit nöjd med min A77.
Vinklingsbar display

Max 10.000kr
Tolkar ditt svar som att inbyggd sökare inte är viktigt för dig.

Kläm och känn på Panasonic LX7 och Sony RX100 I eller II. Ta den du trivs bäst med hanteringsmässigt. Samtliga har bildstabilisering, vilket gör mycket för "hobbyfilmning".

RX100 II har vinklingsbar skärm, så jag skulle satsa på den. Den börjar dock på 28mm brännvidd, så den är inte jättevidvinklig.

LX7 är vidvinkligare (~24mm i småbildsformatet), men saknar vinklingsbar skärm. Jag har tagit många bilder med före-föregångaren LX3, som jag gillade mycket. Finns en vidvinkeltillsats, men den skulle jag hoppa över. Jag hade den till LX3, men hela paketet blev då så klumpigt att den stannade alltid hemma.

Edit: kolla också upp Samsung EX2F. Vet för lite för att ge rekommendation, men den har ljusstark optik som startar på 24mm, vikbar skärm, RAW-format, blixtsko och bildstabilisering.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EX2
 

FotoDan

Aktiv medlem
Tolkar ditt svar som att inbyggd sökare inte är viktigt för dig.

Kläm och känn på Panasonic LX7 och Sony RX100 I eller II. Ta den du trivs bäst med hanteringsmässigt. Samtliga har bildstabilisering, vilket gör mycket för "hobbyfilmning".

RX100 II har vinklingsbar skärm, så jag skulle satsa på den. Den börjar dock på 28mm brännvidd, så den är inte jättevidvinklig.

LX7 är vidvinkligare (~24mm i småbildsformatet), men saknar vinklingsbar skärm. Jag har tagit många bilder med före-föregångaren LX3, som jag gillade mycket. Finns en vidvinkeltillsats, men den skulle jag hoppa över. Jag hade den till LX3, men hela paketet blev då så klumpigt att den stannade alltid hemma.

Edit: kolla också upp Samsung EX2F. Vet för lite för att ge rekommendation, men den har ljusstark optik som startar på 24mm, vikbar skärm, RAW-format, blixtsko och bildstabilisering.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EX2
RX100 II är helt klart intressant. Måste klämma och känna på den mera.
Nex 7 och ett bra objektiv är det ett likvärdigt alternativ?

Men då är jag i stort sett tillbaka till en stor DSLR. Säljer min A77 och objektiv för at jag använder den för lite och orkar inte släpa med mig en så stor kamera och olika objektiv.
 

FotoDan

Aktiv medlem
Någon som vet om det är olika versioner på Asien, Europa och USA modellerna på DSC-RX100 II?

Vill ha engelska menyer att det inte finns svenska gör inget.
 

reboot81

Aktiv medlem
Jag vet att det är olika versioner beroende på TV-format. I Europa säljs den som version ”i50” och i USA som ”i60”. Dvs, kameran ger film i 50/25fps i Europa och 60/30fps i USA.
På min svenskköpta RX100II har jag ca 15 språk tillgängliga i menyerna, bl.a. Engelska/Svenska.

Det går att ställa om kameran till att filma i 60/30fps, men det kräver formatering av minneskort och omstart av kameran. Huruvida det går att ställa in en USA-kamera till 50/25fps vet jag inget om.
 

FotoDan

Aktiv medlem
Jag vet att det är olika versioner beroende på TV-format. I Europa säljs den som version ”i50” och i USA som ”i60”. Dvs, kameran ger film i 50/25fps i Europa och 60/30fps i USA.
På min svenskköpta RX100II har jag ca 15 språk tillgängliga i menyerna, bl.a. Engelska/Svenska.

Det går att ställa om kameran till att filma i 60/30fps, men det kräver formatering av minneskort och omstart av kameran. Huruvida det går att ställa in en USA-kamera till 50/25fps vet jag inget om.
Tack! Kikat på en jag tror är Asien variant och vill veta om det ställer till det.
Japan versionen har inte engelska vad jag kunnat läsa mig till.
 
ANNONS