Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Fult gjort att ha FW filer, som gjorts beroende av Mac och Windows.
Ja det är konstigt. Jag tror t.o.m. att man löste det med gamla KM D7D så man lade filerna på minneskortet och sedan läste kameran in dem därifrån eller så var det möjligen en av mina Ricoh-kompakter som funkade så också. Det kändes ganska naturligt tycker i alla fall jag.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kommer säkert fler uppdateringar varav vissa i klassigst renome ej näms skriftligt.

Min A77 verkar exponera rätt.Under normala förhållande. Dock ett generelt "fel" det är att även den lilla blixtern är med i exponeringen, inte som förut då det bara var de lösa trådlösa som stog för exponeringen. Kan vara något med detta.
Står i Gary Friedman att tidiga ex verkar vara mer drabbade det var därför jag innan försökte jmf serie nr med de som hade problem men ingen verkade intreserad.
Jag tycker aldrig jag haft någon Sony eller Konica Minolta som inte behövt ställes ner minst 0,5-0,7 EV i dagsljus. Mulet har det funkat men aldrig i dagsljus. Min NEX står ofta på -0,7-1,0 under dag. Jag fattar inte varför det alltid är på detta sätt egentligen även om det inte är något större problem.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Förvisso inte. Om så är fallet får man väl skaffa större gran. Blixtproblemet är konstigt emellertid. Träffade en medlem i en fotoklubb som hade A77 och gammal FW. Fanns inga tendenser till direkta felexponeringar med extern blixt på den kameran.

Verkar som om vissa upplevt det och andra inte. Tycker nästan att det i så fall pekar på ett hårdvarufel.
För de som äger en A77 borde det ju vara angeläget att få det utrett i alla fall eftersom sannolikt de flesta A77-ägare har garanti kvar.

Förbättras inte blixtegenskaperna med den nya FW så är det något skumt.

//Lennart
Uppträder inte alltid i alla situationer. Vid "vanligt" blixtfoto för att lysa upp mörka miljöer funkar det fint, men det är när man använder fyllnadsblixt där det omgivande ljuset hjälper till med exponeringen som det blir fel.

Sen så beter den sig konstigt när man kör trådlöst. Stänger slutaren under förblixt-kommunikationen och det blir fördröjning där sökaren är helt svart.

Det här funkade ju så förbaskat bra på DSLR-kamerorna, men även på t.ex. A580 när man använde LiveView så laggar det vid trådlös blixt på det sättet, så det verkar som det har att göra med att de inte riktigt får till det med sensorn öppen på något sätt. A77 känns absolut inte rapp och responsiv på det sättet och att fota t.ex. macro på det sättet när man gungar in motivet i fokus och fryser med blixt blev heller inte bra. Funkade laggmässigt "ibland", men fick total överexponering.

Nä, nåt lurt är det som de har gjort och som inte funkar som det ska.
Det är inte nåt fel på den specifika kameran som vi har haft, utan det här är modellen som sådan.

Nu har jag inte kameran kvar, så jag forskar inte mer i det. Tänkte analysera och verifiera det exakt, men det blev aldrig av.

Här på FS verkar det inte vara så många som använder blixt med A77 så kreativt, men det är inte ett isolerat problem, utan det finns hur mycket som helst om det. Googla på Sony A77 Flash problems så får man drygt 2 miljoner träffar.

"Fanns inga tendenser till direkta felexponeringar med extern blixt på den kameran." stämmer nog inte riktigt, snarare att "det inte hade märkts några tendenser på felexponering i just de situationer som den använts till vid blixtfoto" eller nåt skulle vara mer korrekt.


/Mats
 

afe

Aktiv medlem
Ja det är konstigt. Jag tror t.o.m. att man löste det med gamla KM D7D så man lade filerna på minneskortet och sedan läste kameran in dem därifrån eller så var det möjligen en av mina Ricoh-kompakter som funkade så också. Det kändes ganska naturligt tycker i alla fall jag.
Så har det fungerat på alla kameror där jag uppdaterat firmware - min Sonykamera har det fortfarande inte kommit något nytt firmware till så där har jag ingen erfarenhet. Verkar bökigt att man måste köra ett speciellt program för att uppdatera tycker jag ...

Jag har dock förståelse för att Sony inte gjort en version av programmet till Linux, i och med att det finns så många olika varianter av detta OS och det är inte lika många som använder det som OSX eller Windows.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Fult gjort att ha FW filer, som gjorts beroende av Mac och Windows.
Äh, leta inte problem.
Visst är det kass att Sony inte supportar OS/2 Warp också, eller Android?
Vilken version av Linux ska de kompilera sina binärer för tycker du och tillhandahålla support för när folk ringer in och undrar?

MAC-file är en vanlig zip-fil, medan Windows versionen är packad med LZH självuppackande.

På de gamla kamerorna, A850/A900 så packade man helt enkelt upp filen och lade den på ett minneskort och startade sen kameran med det isatt och den proceduren att kopiera en fil kunde man såklart göra med vilket OS som helst.

Nu kopplar man istället in kameran med USB och kör ett program på datorn so laddar in FirmWare.
Klart som sjutton att de inte kan supporta varenda OS i världen för det.

Om det är ett problem för dig så får du väl just då köra det på ett supportat OS, att komma över en Windows-dator eller Mac är nog inte så svårt.

ÄR det ett problem för dig överhuvudtaget?
Christer, har du skaffat dig en A77 nu?

Trodde du hade en Canon och där är det väl självklart att de har alla sina program som följer med kameran för raw-konvertering, bildhantering osv till Linux, eler?

Jag har ingen Canon så jag kan inte verifiera det, men eftersom du av nån anledning klagar på att Sony inte stödjer Linux så måste det väl vara något som utmärker systemet till skillnad från de andra kameratillverkarna då antar jag.


/Mats
 

Znutt

Aktiv medlem
Uppträder inte alltid i alla situationer. Vid "vanligt" blixtfoto för att lysa upp mörka miljöer funkar det fint, men det är när man använder fyllnadsblixt där det omgivande ljuset hjälper till med exponeringen som det blir fel.

Sen så beter den sig konstigt när man kör trådlöst. Stänger slutaren under förblixt-kommunikationen och det blir fördröjning där sökaren är helt svart.

Det här funkade ju så förbaskat bra på DSLR-kamerorna, men även på t.ex. A580 när man använde LiveView så laggar det vid trådlös blixt på det sättet, så det verkar som det har att göra med att de inte riktigt får till det med sensorn öppen på något sätt. A77 känns absolut inte rapp och responsiv på det sättet och att fota t.ex. macro på det sättet när man gungar in motivet i fokus och fryser med blixt blev heller inte bra. Funkade laggmässigt "ibland", men fick total överexponering.

Nä, nåt lurt är det som de har gjort och som inte funkar som det ska.
Det är inte nåt fel på den specifika kameran som vi har haft, utan det här är modellen som sådan.

Nu har jag inte kameran kvar, så jag forskar inte mer i det. Tänkte analysera och verifiera det exakt, men det blev aldrig av.

Här på FS verkar det inte vara så många som använder blixt med A77 så kreativt, men det är inte ett isolerat problem, utan det finns hur mycket som helst om det. Googla på Sony A77 Flash problems så får man drygt 2 miljoner träffar.

"Fanns inga tendenser till direkta felexponeringar med extern blixt på den kameran." stämmer nog inte riktigt, snarare att "det inte hade märkts några tendenser på felexponering i just de situationer som den använts till vid blixtfoto" eller nåt skulle vara mer korrekt.


/Mats
Har provat min A77 nu igen med en 5600 blixt.
Problemet kan vara att den inbyggda blixten avfyras vid slut fotot. Så har det inte varit innan. Fast man skulle viljat. Dock verkar den inte tas i bektning när det gäller exponering så det kanske är detta som orsakar överexponeringen. Håller man för eller sätter för något så den inbygda blixtern bara slår åt sidan så blir exponeringarna jämnare om det endast behövs lite ljus. typ högt iso och stor bländar öppning. Spelar dock mindre roll vid dåligt ljus. Så felet kan mycket väl vara problem med att den interna blixten också skjuter okontrolerat vid WL. Bäst vore att man kunde välja om den inbyggda skulle vara med eller ej. På äldre sony kameror var den aldrig med
Har provat med med och utan elektrisk slutare ingen större skillnad.

Jag har inget "lagg" när jag trycker av. Dock blir sökaren svart precis efter innan tagen bild kommer upp eller presis när slutaren slamrar till under en bråkdel av en sekund samma som utan wl blixt???
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Äh, leta inte problem.
Visst är det kass att Sony inte supportar OS/2 Warp också, eller Android?
Vilken version av Linux ska de kompilera sina binärer för tycker du och tillhandahålla support för när folk ringer in och undrar?

MAC-file är en vanlig zip-fil, medan Windows versionen är packad med LZH självuppackande.

På de gamla kamerorna, A850/A900 så packade man helt enkelt upp filen och lade den på ett minneskort och startade sen kameran med det isatt och den proceduren att kopiera en fil kunde man såklart göra med vilket OS som helst.

Nu kopplar man istället in kameran med USB och kör ett program på datorn so laddar in FirmWare.
Klart som sjutton att de inte kan supporta varenda OS i världen för det.

Om det är ett problem för dig så får du väl just då köra det på ett supportat OS, att komma över en Windows-dator eller Mac är nog inte så svårt.

ÄR det ett problem för dig överhuvudtaget?
Christer, har du skaffat dig en A77 nu?

Trodde du hade en Canon och där är det väl självklart att de har alla sina program som följer med kameran för raw-konvertering, bildhantering osv till Linux, eler?

Jag har ingen Canon så jag kan inte verifiera det, men eftersom du av nån anledning klagar på att Sony inte stödjer Linux så måste det väl vara något som utmärker systemet till skillnad från de andra kameratillverkarna då antar jag.


/Mats
Windows har väl typ 90% av all täckning på klientdatorer (nu pratar vi inte telefoner alltså även om telefoner ju också är datorer idag). Mac kanske har knappt 10 idag (för några år sedan kring 5). Tillsammans täcker det typ 99% av alla klientdatorer. Linux har inte ens nått upp till en enda procent efter typ 10 år på marknaden och den procenten är delad mellan ett antal varianter precis som du mycket riktigt skrivit (det är ju ett skämt gott nog), så det är väl någonstans rimligt att man skiter i det OS:et på klienterna. Så jag är helt enig med dig.

Linux, Solaris, olika Unix och Linuxvarianter varianter och OS/ och NEXT och Silicon Graphics och vad det vara må kan man lugnt bortse från. Får man det till Linux så kanske någon vill ha det till sin gamla Apple II:a som han fortfarande älskar att köra. Det är inte ekonomiskt försvarbart att göra något för dessa OS för massdistributionsprodukter. Det faller ju på sin egen orimlighet.

Trots det undrar jag varför man gör FW operativsystemsberoende. Hur svårt kan det vara att kopiera in en eller några filer på minneskortet? Men de måste väl tro att de gjort processen mer användarvänlig förmodligen.

Nackdelen med allt OS-beroende är ju att program förr eller senare blir inkompatibla och inte går att köra. Det är förmodligen inga problem för de flesta men om någon samlare om 25 år vill köra in en firmWare i någon gammal ouppdaterad modell så är det inte säkert det går om man nu överhuvudtaget kan få tag på den. Rent generellt tycker jag det är korkat. Det gamla sättet har sina uppenbara fördelar och det är korkat att införa en massa varianter av uppdateringsprocesser för det skapar bara förvirring i onödan.
 

Gareth

Aktiv medlem
Vet ni vad.....? who cares:)
Sitter här och leker med min a77 och den är helt enkelt fantastisk!! (i.o.f.s utan blixt)
Ihop med cz 24-70 cz 16-35 och min 70-200 G i alla fall:) Det blir SÅ skarpt även med vidöppen glugg, (2 gluggar är förvisso justerade på verkstad).
Även vid ISO 1600 är det lätt att fixa bruset, som faktiskt inte stör så mycket ändå.
Retar mig inte heller på "lagg" eller flimmer....inget som jag har problem med.



Ville bara ge lite positiv feedback:)

Nisse
 

Photocon

Aktiv medlem
Vet ni vad.....? who cares:)
Sitter här och leker med min a77 och den är helt enkelt fantastisk!! (i.o.f.s utan blixt)
Ihop med cz 24-70 cz 16-35 och min 70-200 G i alla fall:) Det blir SÅ skarpt även med vidöppen glugg, (2 gluggar är förvisso justerade på verkstad).
Även vid ISO 1600 är det lätt att fixa bruset, som faktiskt inte stör så mycket ändå.
Retar mig inte heller på "lagg" eller flimmer....inget som jag har problem med.



Ville bara ge lite positiv feedback:)

Nisse
Det var väl så jag upplevde min numera sålda A77 också. Det är förvisso lätt att snöa in på diverse tillkortakommanden hos en specifik kamera.

Av någon anledning byggs för det mesta klagomurarna högre och cementeras hårdare än de fundament nöjdheten vilar på.

Som jag tidigare skrivit skulle jag behållt min A77 och alla primegluggar, men så blev det inte p g a att Sonys roadmap för FF-modeller i mars/april var synnerligen vinglig. Fick bli ett annat märke för FF och jag hade faktiskt tänkt behålla A77 med några APS-C gluggar, men valde istället att ha NEX-7 kvar.

Det är ju så att för vissa kanske ½ EV ljusfölust i de högre isoområdena betyder mycket samt att EVF inte får lagga det minsta. För andra användare betyder det nada. Blixtproblemet som vissa drabbas av borde kunna gå att fixa.

Så A77 förtjänar nog mer att hyllas än att sågas. Det är bra att du framhåller det. Det finns mycket på en A77 som saknas på många konventionella DSLR och det är viktigt att det också kommer fram på en tråd.

Kul att läsa ett sådant inlägg som omväxling.

//Lennart
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Vet ni vad.....? who cares:)
Sitter här och leker med min a77 och den är helt enkelt fantastisk!! (i.o.f.s utan blixt)
Ihop med cz 24-70 cz 16-35 och min 70-200 G i alla fall:) Det blir SÅ skarpt även med vidöppen glugg, (2 gluggar är förvisso justerade på verkstad).
Även vid ISO 1600 är det lätt att fixa bruset, som faktiskt inte stör så mycket ändå.
Retar mig inte heller på "lagg" eller flimmer....inget som jag har problem med.



Ville bara ge lite positiv feedback:)

Nisse
Jag vill nog lite försiktigtvis hålla med. Har ju inte haft min A65:a så länge och den har väl inte testats så hårt, men det känns ju som om det har betydelse att AF kan jobba även under exponeringen, i alla fall är den klart rappare än A580:an. Inte säker på att det är själva tekniken som hjälper eller om A65:an har snabbare processor, men det märks skillnad.

Och EVF som jag var tveksam till innan är .... helt jävla suveränt. När man testat och sen kollar in i en vanligt APS-C OVF så känns det som att titta i en liten mörk tunnel. Utan särskilt mycket info.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Vet ni vad.....? who cares:)
Sitter här och leker med min a77 och den är helt enkelt fantastisk!!
Jag vill nog lite försiktigtvis hålla med..
Jo jag håller med med.
A77an ger fantastiska bilder och jag har heller inte påstått annat. Däremot gillade jag inte hur den beter sig med blixt t.ex. Ibland dvs. Lite lurigt att inte kunna vara exakt och upprepa det, men det "känns" inge bra ibland och det blir svart sökaren när man tagit bilden mm.

För det mesta funkar allting kalasbra och i några situationer så har EVF sina klara fördelar, men så är det det där att i vissa situationer så stör det mitt fotograferande alldeles väldigt.

Jag var också kritisk till EVF i början, men skaffade en och är, till skillnad från alla andra verkar det som, fortfarande kritisk. Så mycket att jag väljer bort det helt enkelt. Vissa situationer länns inte alls bra, men det är lite svårt att sätta fingret på, men jag är väl helt enkelt ingen EFV-människa.

Innan jag packade ner kameran och skickade iväg den så tog jag några reprobilder och gick också ut och fotograferade lite och just då tyckte jag den var asbra och nästan ångrade mig, men det är en massa situationer när det inte är alldeles bra ändå.

A77 känns nte riktigt mogen helt enkelt och blixtsystemet som tidigare har varit en av de allra bästa grejerna med Sony-systemet har en del brister i A77.

När det nu visar sig att A99 inte verkar skilja sig nämnvärt från A77 map. EVF osv. så väljer jag nåt annat. Om de framöver får ordnig på torpet och förbättrar det så mycket som tekniken har potential till så får man väl switcha tillbaka då helt enkelt.

Nog klankat på A77 för min del, jag har ju ingen längre. Superbra kamera som de allra flesta uppskattar mycket och med en del unika funktioner, men den faller inte precis alla i smaken helt enkelt.


/Mats
 

Gareth

Aktiv medlem
Jo jag håller med med.
A77an ger fantastiska bilder och jag har heller inte påstått annat. Däremot gillade jag inte hur den beter sig med blixt t.ex. Ibland dvs. Lite lurigt att inte kunna vara exakt och upprepa det, men det "känns" inge bra ibland och det blir svart sökaren när man tagit bilden mm.

För det mesta funkar allting kalasbra och i några situationer så har EVF sina klara fördelar, men så är det det där att i vissa situationer så stör det mitt fotograferande alldeles väldigt.

Jag var också kritisk till EVF i början, men skaffade en och är, till skillnad från alla andra verkar det som, fortfarande kritisk. Så mycket att jag väljer bort det helt enkelt. Vissa situationer länns inte alls bra, men det är lite svårt att sätta fingret på, men jag är väl helt enkelt ingen EFV-människa.

Innan jag packade ner kameran och skickade iväg den så tog jag några reprobilder och gick också ut och fotograferade lite och just då tyckte jag den var asbra och nästan ångrade mig, men det är en massa situationer när det inte är alldeles bra ändå.

A77 känns nte riktigt mogen helt enkelt och blixtsystemet som tidigare har varit en av de allra bästa grejerna med Sony-systemet har en del brister i A77.

När det nu visar sig att A99 inte verkar skilja sig nämnvärt från A77 map. EVF osv. så väljer jag nåt annat. Om de framöver får ordnig på torpet och förbättrar det så mycket som tekniken har potential till så får man väl switcha tillbaka då helt enkelt.

Nog klankat på A77 för min del, jag har ju ingen längre. Superbra kamera som de allra flesta uppskattar mycket och med en del unika funktioner, men den faller inte precis alla i smaken helt enkelt.


/Mats
Hej:) Som du skriver, "smaken som baken...delad"
Trivs förträfligt bra med NEX 7 också, likaså a850 som jag nog behåller tillsvidare:)
Den är kalibrerad och tar sååå fina bilder och jag gillar ovf'n i den! Även "klånket" vid exponering:)
Väntar nog vidare på nästa Sony FF och får se om den skiljer sig från a99........
 

Znutt

Aktiv medlem
Är också nöjd med min A77
Tar dock ett att innan man lär sig sitt nya verktyg. Känner fortfarande att jag upptäcker nya smarta funktioner.
Även nackdelar förstås. Dock skulle det kännas svårt att skippa bra LV, paeking, focusförstoring etc

Hur går det för dig Mats har du köpt en D600???

Har nu uppgraderat till ver 1.06. OBSERVERA dock att micro justeringarna försvinner. SÅ anteckna dessa innan
 

Gareth

Aktiv medlem
Är också nöjd med min A77
Tar dock ett att innan man lär sig sitt nya verktyg. Känner fortfarande att jag upptäcker nya smarta funktioner.
Även nackdelar förstås. Dock skulle det kännas svårt att skippa bra LV, paeking, focusförstoring etc

Hur går det för dig Mats har du köpt en D600???

Har nu uppgraderat till ver 1.06. OBSERVERA dock att micro justeringarna försvinner. SÅ anteckna dessa innan
Jepp, har uppdaterat. Behöver ej microjust, så det är lugnt :)

Nisse
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Hur går det för dig Mats har du köpt en D600???
Håller för fullt på att skaffa tillbehör i form av blixt och objektiv mm.

Själva kameran är inte inhandlad än, det måste vänta till efter månadsskiftet av inomfamiljiska finanspolitiska skäl. Chansar på att kameran går att få tag på även om två veckor.

Klämt och känt har jag dock gjort och beslut är fattat.


/Mats
 

A.Dent

Aktiv medlem
Oj det var inte mycket till uppdatering.
1. Addition of capability to enable or disable MOVIE button
2. Expanded the number of automatic compensation compliant lenses: SAL30M28,SAL50F14, SAL2470Z,SAL2875,SAL70400G,SAL70200G,SAL35F14G,SAL1635Z

Jag hade hoppats utökade möjligheter bracketing. Men å andra sidan så har A99 lika begränsade bracketinginställningar så det var kanske korkat att hoppas.
 

Znutt

Aktiv medlem
Håller för fullt på att skaffa tillbehör i form av blixt och objektiv mm.

Själva kameran är inte inhandlad än, det måste vänta till efter månadsskiftet av inomfamiljiska finanspolitiska skäl. Chansar på att kameran går att få tag på även om två veckor.

Klämt och känt har jag dock gjort och beslut är fattat.


/Mats
Du får rapotera när du börjat köra Nikon, skulle vara intresant att höra om skillnader och hur de upplevs.
 

Photocon

Aktiv medlem
Du får rapotera när du börjat köra Nikon, skulle vara intresant att höra om skillnader och hur de upplevs.
Helt fräckt går jag in o svarar eftersom jag gjort den resan. Dock med D800 istället. Nu måste jag dock göra jämförelsen med en annan FF, nämligen Sony A900. Kan kort sammanfattas med att det mesta blev bättre rent bildkvalitetsmässigt. AF-mässigt samt lättare att hitta riktigt bra gluggar till hyfsade priser.

På minussidan, om man jämför med Sonys modernare dslr/SLT så saknar jag den utvikbara displayen och focuspeaking av och till.

Jämförelsen haltar dock lite när jag jämför D800 med A900. Det är trots allt ett par sensorgeneartioner som skiljer kamerorna åt vilket märks tydligt vad gäller DR, lågljusprestanda,

Det bästa är naturligtvis att jämföra en D600 och en A99. Nikons motsvarighet till A77 skulle väl vara D7000 och jag har provat D7000 som är en väldigt trevlig kamera hanteringsmässigt. Men även här haltar jämförelsen p g a olika pixeldensitet. Att jämföra Nikon 3200 med A77 tycker jag är lite fel dock trots samma sensorstorlek och pixeldensitet. A77 har så mycket mer proffsinställningar och egenskaper.

//Lennart
 
ANNONS