Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Soppa 8mm?
- Trådstartare mandi
- Start datum
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Svartvit film kan man själv omvända genom att först köra den i framkallaren och sedan bleka bort det kristallina silvret med kaliumpergamanat och svavelsyra (utan fixering först alltså), varpå man sedan exponerar de återstående silverhalliderna vars mängd då är omvänt proportionerliga mot den ursprungliga exponeringen och framkallningen. Därpå framkallar man filmen igen som vanligt inklusive fixering. Jag har inte testat detta själv dock, men varit med när andra gjort det.
En omvändnings sats borde vara enklare att få bra.
men som sagt på www.fotoimpex.de kan man köpa både film, framkallningsdosa och framkallningssats för just 8mm-film. Är själv lite sugen att testa då jag har fungerande kamera och projektor efter farsan.
En omvändnings sats borde vara enklare att få bra.
men som sagt på www.fotoimpex.de kan man köpa både film, framkallningsdosa och framkallningssats för just 8mm-film. Är själv lite sugen att testa då jag har fungerande kamera och projektor efter farsan.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
GranVia skrev:
...jag soppar min super-8 tri-x så jag får dom som negativ som jag kan kopiera från...
Är det inte bökigt att kontaktkopiera filmen på ny film för att få possitiv, eller har du någon speciell apparat för detta?
Festfotografen
Aktiv medlem
mandi skrev:
yep...
och vad framkallar du med? det är annars samma process som vanligt eller? hur långa sekvenser kör du?
Jag kör med D-76 minns inte den exakta tiden, 15 meter räcker rätt så länge så det blir ett tag mellan framkallningarna men ja har på gång en ny film som snart ska soppas
Festfotografen
Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Är det inte bökigt att kontaktkopiera filmen på ny film för att få possitiv, eller har du någon speciell apparat för detta?
Jag kopierar på vavanligt fotopapper så jag använder den inte som traditionell supe-8 film
även om jag varit frestad att filma ibland.
Exempelbild på två ihopsatta super-8 bilder
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Aha, det var så du menade.
He,he, hur många bilder får du ut på en rulle ;-)? Jag som brukar vara kaxig för att jag får ut 40 bilder på en 36-bilders rulle när jag laddar den i mörker.
He,he, hur många bilder får du ut på en rulle ;-)? Jag som brukar vara kaxig för att jag får ut 40 bilder på en 36-bilders rulle när jag laddar den i mörker.
Festfotografen
Aktiv medlem
Jag har aldrig gett mig in på att räkna
men min "nya" super-8 kan ta en och en bild och detr tar jäkligt läng tid att averka 15 meter, nån som är bra på matte kan säkert ränkna ut hur många bilder det blir
men min "nya" super-8 kan ta en och en bild och detr tar jäkligt läng tid att averka 15 meter, nån som är bra på matte kan säkert ränkna ut hur många bilder det blir
Galaxens President
Avslutat medlemskap
18 rutor/s*60s/min*3min=3240rutor
Är frameraten 18bilder/s (bildhöjd 4.6mm inklusive mellanrum)?
Är frameraten 18bilder/s (bildhöjd 4.6mm inklusive mellanrum)?
KalZoom
Aktiv medlem
http://www.super8.nl/english/e_index.htm
Labb med försäljning av film till bättre priser än i Sverige.
Labb med försäljning av film till bättre priser än i Sverige.