Annons

Sortera bilder effektivt

Produkter
(logga in för att koppla)

gazorg

Aktiv medlem
Jag jagar ett program där man kan sortera bilder utan att ta händerna från tangentbordet?

Det är framförallt när jag grovsorterar bilder jag saknar det här; det går ganska fort att titta igenom ett par hundra bilder och se vilka som kan slängas eller ska sorteras in, men långsamt att göra det.

Det vanligaste sättet att sortera bilder verkar vara att klicka och dra, vilket är långsamt med de små ikoner som brukar användas (jfr. fitts lag).

Om det finns andra program som är snabbjobbade är det förstås också intressant, det är resultatet jag är ute efter, inte metoden.

För tillfället använder jag ACDSee, men där är möjligheterna att sortera bilder utan att använda mus mycket begränsade, jag har inte hittat något bra sätt.

Vad menar du när du säger "sortera"? Är det att flytta till kataloger? Eller ska du tagga upp metadatat på något sätt?

Gäller det att flytta till kataloger så använde använde jag själv ACDSee för detta en gång i tiden. Det är väl den version som idag heter ACDSee Classic och följde med min digitalkompakt. Den har kontextmenyval för att flytta och kopiera bilder. Tycker att senare versioner av ACDSee var långsammare så jag valde att aldrig uppgradera.

Jag markerade bilderna i tumnagelvy genom att hålla nere control och trycka på mellanslag. När jag skulle flytta tryckte jag på "meny"-knappen och så korttangenterna för att flytta (tror det var "m" eller så). Sen fick man upp en dialog med kataloger där den markerade de kataloger man flyttat/kopierat till senast. Eventuellt ett eller ett par steg med nedåtpil och enter. Visst krävdes det några tangentbordstryckningar men jag använde aldrig mus och när man lärt sig dem gick det mycket snabbt att flytta runt flera hundra bilder.

Just nu sorterar jag på annat sätt men skulle gärna ha något som var lika smidigt som ACDSee Classic till min Mac. Det bästa jag hittat där som är snabbt att bläddra och radera bilder är JView men det är på tok för begränsat.

Om det bara handlar om att välja mellan att spara eller slänga borde det finnas rätt mycket att välja bland. Själv gör jag ofta en grovgallring i IrFanView - deleteknappen slänger aktuell bild och piltangenterna låter mig bläddra fram och tillbaka.

I allmänhet är kataloger vad jag är ute efter även om det förstås är "roligare" att tagga upp filerna med mer information, det betraktar jag dock som överkurs i mitt fall.

Menyknapp har jag ofta ingen (konstigt tangentbord), så det hade jag inte ens tänkt på. Dock kan jag lätt programmera om en tangent så att den blir menyknappen. Det var en framkomlig väg även i senare ACDSee, tackar. Kanske inte optimal, men snabbare än precisionsarbete med mus.

ANNONS
Götaplatsens Foto