Annons

Sortera importerade fotografier i Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Jag har min kamera inkopplad i datorn när jag fotograferar, och bilderna importeras direkt till elements, här kommer frågan:
Bild ett blir bra, men bild två hamnar bakom bild ett och trean hamnar mellan dessa, så om jag tar 9 kort då visas dom på skärmen i ordningen 1,9,8,7,6,5,4,3,2, så alla utom den första bilden hamnar i ordningen.

Hur ska jag göra för att det senast tagna fotot alltid ska ligga överst?
Använder Elements 8.0 om det har någon betydelse.
//Putte
 

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Jag mailade till "moderskeppet" angående detta och fick det smått komiska svaret:

"Det finns ingen funktion i Elements för att importera foton direkt från Kameran, du måste köpa Lightroom för att det ska kunna fungera."

Dvs den funktionen jag använder ska inte vara möjlig att använda, så någon hjälp kommer jag inte kunna få eftersom man inte ens ska kunna göra det jag redan gör :p
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kanske beror det på vad man menar, till LR så kan man styra kameran och ta bilder dvs tethering. Menar du att du får upp bilden i PSE innan den är tagen? Eller är det en tagen bild som förs över till PSE?
 

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Kanske beror det på vad man menar, till LR så kan man styra kameran och ta bilder dvs tethering. Menar du att du får upp bilden i PSE innan den är tagen? Eller är det en tagen bild som förs över till PSE?
Jag har ingen Live View-funktion men jag tar korten med datorn och bilden visas på i elements direkt efter exponering, och det ska tydligen inte gå ;)
Men det går väldigt bra förutom problemet jag beskriver i första inlägget dvs att inte senast tagna bild automatisk hamnar överst.

Men tar man bara en bild i taget och snabbredigerar den direkt så fungerar det bra.
 
ANNONS