Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spännande sensorrengöring

Produkter
(logga in för att koppla)
ojoj :) skulle jag aldrig våga göra!

jobbigt om det skulle rinna in och fastna i nån hörna nånstans

Sabla Tomtefasoner! Låt proffsen göra avancerad rengöring med garanti i stället. Tack och lov är inte "Skotchmetoden" aktuell längre...

Tjenare. Jag städar också sensorn själv (hitillls iaf). Men jag kan bara se "Noel 15 år" försöka allehanda metoder på egen darrig hand.
Brrrr...

Det känns lite som en mycket billigare variant av Opticlean som används för rengöring av objektiv. Men jag har inte läst något om hur det funkar för sensorrengöring... Någon som testat det?

Är detta ett så stort problem.

Jag använder endast en blåstuta till mina kameror och inget annat. På min D100 med över 40000 exponeringar har jag behövt lämna in den en enda gång för rengöring när blåstutan inte räckte till och då var det jag själv som hade spottat på sensorn i desperation. Var på en resa och hade glömt gummitutan hemma. D100:an behövde rengöras rätt ofta men som sagt så räckte det med lite blås.

På min D2X har jag i stort inga problem över huvud taget med damm. Den sensorn verkar vara immun mot skräp. Blåser rent en gång i veckan fast jag har aldrig sett något skräp. Kameran har gått ca 20000 exponeringar.

Det är nog lite olika från modell till modell. Statiskt elektricitet o så. Handhavandet är ju också avgörande.

Jag har heller aldrig behövet lämna in för rengöring. Det har alltid gått bra med blåstutan på båda mina hus.

Min 20D med minst 70000 exponeringar på nacken har inte en fläck. Min 5D verkar känsligare och får ofta blåsas ur.

Jag låser in mig i badrummet när jag blåser ur husen så att ingen kommer instormande och rör upp damm.

Den där DiscoFilm/(Latex)-metoden ska nog utvärderas lite till. T.ex. blir det inte kvar en osynlig 'sticky' - kladdig/klibbig? - yta på sensorn, som suger åt sig ännu mera damm till nästa gång..?

tokchippset skrev:
Det känns lite som en mycket billigare variant av Opticlean som används för rengöring av objektiv. Men jag har inte läst något om hur det funkar för sensorrengöring... Någon som testat det?

Vart kan man få ag på opticlean?

Tack för tipset opticlean verkade lite dyrt vet någon vart man kund efå tag på discofilmen?

ANNONS
Götaplatsens Foto