Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spåridentifikation

Produkter
(logga in för att koppla)

Roppan

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vart jag ska vända mig men provar här:
Hittade dessa spår utanför vårt hus i Stockholm.
Ser ut som en ekorre men verka vara en stor rackare i så fall. Avståndet mellan baktassarna (dom främre) eller vad det nu är är ca 10cm och mellan spåren är det ca 1 meter.

Någon som vet vad detta är för djur?

Bilagor

• spår 2a.jpg
    spår 2a.jpg
    19.4 KB · Visningar: 21,877

Jag ser dit frågetecken efter och är lika frågande jag också. Jag bor i villa i Enskede så det är väl inte direkt minktrakter. Eller... ??

Jag har sett spåren runt huset vid två tillfällen med några dagar emellan. Spåren på bilden är på verandan.

Mink eller utter tror jag på. :D

Storleken säger Utter men tror de är ännu mindre vanliga i Enskede?

Hmm, jag är inte riktigt övertygad om att det är mink eller uttrer. Formation stämmer inte riktigt med dom, och utter och mink lever vid sjöar och det är många km till närmaste vattendrag.

Däremot så stämmer det med ekorren som syns brevid utterspåret i din länk.
Kan det ändå kanske vara ekorre och att töande snö kanske spelar en ett spratt och gjort det större. En femkrona som ligger i bilden är ca 3cm i diameter och ett ekorrspår står är ca 2cm brett och 5cm långt.

Bilagor

• spår a.jpg
    spår a.jpg
    28.9 KB · Visningar: 38,844
Du får ställa ut en skål kattmat och sätta dig på pass ;). Men nog måste de ha växt en bra bit om det är ekorre. Fast inget är omöjligt.

Du har inte mycket djurrättsakyivister och en minkfarm i närheten då? ;)

Men ekorre är nog både mest troligt och logiskt. Men ack så mycket tråkigare än en utter. :D

Tycker dock att tårna ser fel ut för ekorre. De har ju nästan som långa fingrar. det där ser ut som både en bakre och främre trampdyna med klor.

Haha, jo jag får väl vaka en natt men kattmaten äter nog alla traktens katter upp.
Inga minkfarmar i närheten vad jag vet i alla fall.

Jag kan slå vad om den där kronan om att det är ekorre.
Precis som du var inne på från början.
Och varför ska du tro på mig.
Nu går jag emot jantelagen och säger att jag inventerat en massa djur just på vintern.
Bl a utter, mink, rovdjur, dock inte ekorre.
Men jag ser ekorrspår varje dag jag är ute.
Helt klart världens finaste bilder på ekorrspår.
Tror aldrig jag varit säkrare.
Väldigt fina och pedagogiska bilder med både tassavtryck samt "gångart".
Ett litet tips
http://www.bokrecensioner.se/9134510184
Mvh/-Anders

Lägger in en bild på en konspirerande ekorre så ni förstår vilka lömska typer dom egentligen är:)

Bilagor

• maj2007.jpg
    maj2007.jpg
    80.6 KB · Visningar: 11,003
Kan ju också då säga att de övre "bredare" tassavtrycken i varje grupp är bakfötter och de nedre framfötter.
Som haren så kommer först framfötter och bakföterna passerar dessa avtryck för att strax efter ta avstamp för hopp.
Jäkligt bra bilder på ekorrspår.och genom att du tagit bakifrån och även tagit med två grupper så har du gjort ett exemplariskt fotodokument av spåret.
Om alla gränslade spår och tog avtryck och sen en från samma plats en mer "vy"bild över en längre sträcka skulle det aldrig vara något problem att artbestämma.
Snyggt jobbat.
Du får söka jobb som inventerare.
Sen kan du se på femkronan.
Den nyutlagda har redan börat tina ut sitt avtryck större.
Vilket också sker med ekorrens spår även om foten är borta.
Mvh/-Anders

Senast ändrad:
Kapar tråden lite. Vad är det här då? Lodjur gissar jag.

Tillägg: Min stövel är storlek 46, så det är rätt stora spår.

Bilagor

• dsc_9854-2.jpg
    dsc_9854-2.jpg
    87.2 KB · Visningar: 11,617
Makten skrev:
Vad är det här då? Lodjur gissar jag.

Jag tror faktiskt det är skogshare. De kan ge ganka imponerande spårstämplar, som inte alls är svåra att ta för lodjursspår. Men de ser lite olika ut, och på bilden har du också en typisk harlöpa med två framfotsstämplar på linje (om de nu gjorts av samma djur?) nedanför bakfotsstämplarna som sitter brevid varandra.

Per - jourhavande spårtolk :)

Tack för alla svar och fortsätt gärna att lägga ut spår i tråden. Både kända och okända.

Per skrev:
Jag tror faktiskt det är skogshare. De kan ge ganka imponerande spårstämplar, som inte alls är svåra att ta för lodjursspår. Men de ser lite olika ut, och på bilden har du också en typisk harlöpa med två framfotsstämplar på linje (om de nu gjorts av samma djur?) nedanför bakfotsstämplarna som sitter brevid varandra.

Per - jourhavande spårtolk :)
Nja, likadana spår fanns med "travgång" med baktass i spåret av framtassen, vilket jag aldrig sett en hare göra. Sen är nog min stövel lite missvisande i storlek. Det skulle vara en helt enorm hare! Mitt pekfinger är ganska precis 10 cm långt:

Bilagor

• dsc_9848-2.jpg
    dsc_9848-2.jpg
    85.9 KB · Visningar: 12,205
Hade helst sett fler bilder och kanske fler spår på samma bild.
Det liknar onekligen hare.
Typiska mindre "spettsiga" framfotspår i övre bilden. Och större bakfotspår.
Hela spårgruppen är hare.
Sen är upphöjningarna mellan trampdynorna rätt fina upphöjningar. Lodjur t ex brukar inte ses så upphöjda i "korset" som blir. Och ofta liknar upphöjningen hos lodjur mer en halvmåne..men inte alltid.
Spåren är uttinade. När spår tinar ut bara lite så blir dom fort stora. Dom tinar ju åt alla håll samtidigt. Så storleken på spåren visar också hare.
Sen kan harens spårrader bli väldigt utdragna i högre farter och t om likna rävtrav.
Jag skulle med rätt stor säkerhet påstå att det är en hare om alla stämplar kommer från samma djur.

den nedre bilden visar EN stämpel vilket gör det betydligt svårare. uttinat samt lite snö i spåret.
Har du tagit den bilden i samma spårlöpa som den övre bilden är det nog hare.
Är det ett annat spår vill jag inte uttala mig.
det är därför man måste när man fotar spår både ta själva melodin i spåret med att visa många avtryck gärna grensla spåret och ta framåt. Samt stämplar. Och se till att det är samma löpa.

Vilket du väl kanske har gjort här..att den nedre bilden tillhör samma spårlöpa..och då kan man nog säga att den misstänkte är en hare.

Intressanta bilder.

Mvh/-Anders

Det är inte särskilt "uttinat" tror jag. Ses bättre i denna bild. Att det handlar om "galopp" är för att djuret tagit skutt mellan stenhällar just där. Spåren är fotograferade uppe på ett berg i Hälsingland och finns ingenstans nära hus eller så. Däremot har jag sett massor av "vanliga" harspår som jag aldrig reagerat över (och heller därför inte fotograferat). Inget är omöjligt, men jag tror inte på hare;-) Fel form liksom.

Bilagor

• dsc_9873.jpg
    dsc_9873.jpg
    83.5 KB · Visningar: 1,100
När vi ändå håller på, vad är detta? Jag minns inte precis hur stora de är, men nånstans mellan ekorre och mindre hare har jag för mig.

Bilagor

• dsc_9875.jpg
    dsc_9875.jpg
    52.7 KB · Visningar: 1,140
Och det här? En större fågel som släpat vingpennorna i marken och tagit ganska långa kliv. Tjäder eller orre?

Bilagor

• dsc_9966.jpg
    dsc_9966.jpg
    76.3 KB · Visningar: 1,102
Makten skrev:
Inget är omöjligt, men jag tror inte på hare;-) Fel form liksom.

Håller med - inget är omöjligt! :) Men form och storlek stämmer faktsikt rätt bra för hare. Här är ett saftigt harspår att jämföra med, två bakfötter:

Bilagor

• hare1.jpg
    hare1.jpg
    88.8 KB · Visningar: 1,261
ANNONS
Götaplatsens Foto