Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Spara bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

gsoul

Aktiv medlem
Jag är på gång att spara ner och skapa en backup på alla mina bilder. Tanken är att bränna på DVD och förvara på annan plats än hemma, just in case.

Nu undrar jag hur ni gör med era digitala bilder. Jag tänkte att jag sparar alla i TIFF för att det ska vara en generell standard men samtidigt inte förlora någon data.
Nu såg jag att TIFF-filen blir ungefär dubbelt så stor som original-NEF och samtidigt läste jag någonstans att TIFF inte går lika bra att ställa vitbalansen på i efterhand som NEF (RAW).
Stämmer detta? Då faller min tanke helt bort om den får sämre egenskaper och dessutom blir tyngre än original-RAW?

Någon som vet något om detta?

/Kostas

Så är det

Du ska spara raw-filerna! På så sätt kan du utnyttja framtida program och plug-ins som kan ta fram ännu mer ur dina bilder. Glöm Tiff som standardformat.

Om du har mycket bilder och några hundralappar över, köpe en USB-disk istället. Det går fortare och är smidigare. Prisskillnaden är inte så stor som man kan tro.

Jag skulle också koncentrera mig på att spara raw-filerna och inte bry mig om att konvertera till TIFF.

AFJ skrev:
Om du har mycket bilder och några hundralappar över, köpe en USB-disk istället. Det går fortare och är smidigare. Prisskillnaden är inte så stor som man kan tro.

Jag skulle också koncentrera mig på att spara raw-filerna och inte bry mig om att konvertera till TIFF.

Jag har bilderna på flera ställen, intern disk, extern disk men vill även backa upp på DVD.
Verkar som att det klart är RAW jag ska spara och inte TIFF.
Tackar för era inlägg.

ANNONS
Götaplatsens Foto