Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara gammalt filnamn som metadata.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle1234

Ny medlem
Hej jag håller på att sortera och döpa om bilder i LR.
Jag undrar om någon vet hur man kan spara det gamla filnamnet automatiskt som metadata (IPTC).

Jag ser att när man hämtar bilder från kamera eller kortläsare i Elements så kan man spara nuvarande namn i XMP.Det kanske skulle funka. Men jag har alla bilder på en hårddisk och då funkar det inte i Elements.
Snälla ni hjälp mig.

Problemet är löst

Jag har hittat en pluggin till LR som gör det möjligt att flytta eller lägga till text på olika ställen i metadata.
Nu får jag ta in bilderna med original namnet och flytta original namnet till "Rubrik" och sen döper om bilderna till det jag vill.

Kul att det löste sig. Får man kanske passa på att be om namnet på detta plugin?

Dels för den egna nyfikenhetens skull men mest som hjälp om andra har samma problem och hittar denna tråden.

ANNONS
Götaplatsens Foto