Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Spara markering i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Om jag har gjort en markering, och gjort vissa justeringar, och vet att jag senare i redigeringen behöver använda samma markering, kan jag spara själva markeringen istället för att göra om den senare?

Alltså t.ex. jag markerar ett område, justerar färgen i det, och behöver justera t.ex. levels på hela bilden (inkl markerade området) (= jag avmarkerar och justerar) och behöver sen igen justera nått inom den första markeringen.

/Jocce

Christels föslag funkar givetvis, men personligen tycker det finns ett smidigare sätt att spara en markering.

När du har gjort en markering så gör du ett nytt lager och med fyllehinken så fyller du markeringen med valfri färg (se till att "Alla lager" inte är aktiverad, samt opacitet är 100%). Avmarkera. Du kan nu genom att hålla ner CTRL och trycka på det nya lagret i Lager-paletten hämta din tidigare markering. Lagret behöver inte vara synligt för att detta ska funka, så din "färgblobba" är inte i vägen för ditt övriga arbete.

Detta går mycket snabbare än att klicka upp i menyn. Det är också enkelt att exportera markeringen till andra bilder efter som det bara är att kopiera lagret till den andra bilden. Om man använder svart färg för att fylla markeringen så kan man också se formen på markeringen i lagrets tumnagel. Smidigt.
Även tonade markeringar (dvs som är 100% opacitet) funkar utmärkt.

Nackdelen är att om man vill spara väldigt många markeringar så blir det många lager, och Photoshop har ju en tendens att bli lite segt om man har allt för många lager. Det är ju dock väldigt beroende på datorn prestanda i övrigt.

edovan skrev:
markering så gör du ett nytt lager och med fyllehinken så fyller du

Ursäkta OT men nu kommer jag att le gott nästa gång jag öppnar PS. Fyllehinken var ett nytt ord för mig, men bra och rätt beskrivande. Fast jag fick andra tankar där.

Slut OT.

fast...
gör som i mitt förslag.
kika i kanaler-paletten och se vad som hänt där.
där finns markeringen sparad som ett maskeringslager.
vill du markera igen, håll då nere ctrl och klicka på det lagret så har du din markering.
enklare än så kan det knappast bli.

ps. fyllehinken var ett bra uttryck. kommer jag köra med hädanefter. :eek:D
ds.

Du kan också välja att högerklicka i markerat område.

Jobbar du i CS kan du till och med skapa eget kortkommando för spara markering, jag kör med Ctrl + skift + Ö

Jag sparar markeringar hela tiden som jag sedan kastar eller återanvänder under arbetet.

Annars är det smidigt att ha kanalpaletten öppen och klicka [se markerat] för att spara markeringen. Det gör det lätt att kasta markeringen i papperskorgen när jag är färdig med den.

Bilagor

• untitled-1.gif
    untitled-1.gif
    5.2 KB · Visningar: 137
Hoppsan, där ser man vad jag missat :)

Jaja... som vanligt i PS finns det alltid femton sätt att göra samma sak på.

ANNONS
Götaplatsens Foto