Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara stora bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Gralq

Aktiv medlem
Hej

Jag var ute och fotade ett panorama idag, och använde PS CS4:as merge. Men jag stötte på ett litet problem. =)

Den ihoplagda bilden (efter beskärning) är 45165x4204px stor, och den går bara att spara som psd, raw eller tiff i programmet vilket gör att filen blir aningens otymplig att hantera och visa för andra.

Är det någon som har en lösning på hur man sparar dylika bilder i jpg eller png? =) Dessa filtyper kommer inte ens upp som val.

Jag skulle tro att din ihopslagna bild fortfarande är en 16 bitars bild. Om du gör om den till en 8 bitars bild så får du fler alternativ.

Tack för svaret! =)

Men tyvärr så är bilden redan 8-bitars, så det är nog något annat problem.

Nope, den är i RGB.

Testade att bygga samma panorama i Hugin och spara det direkt som jpg. När jag sen öppnar det i PS (som jpg) för att beskära så kan jag inte spara som jpg.

Lite småstörande. =)

ANNONS
Götaplatsens Foto