Annons

Spara tiff

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
När jag sparar bilder i tiff fil dyker "Tiff options" upp. Och flera gånger har jag märkt att den själv väljer olika val. Ibland är image compression "none" ifyllt, ibland står det på "zip". Även pixel order, byte order, layer compression är olika ifyllt. Varför gör den så och vad ska allt stå på?

Den startar nog med de options filen sparats i tidigare. TIFF filen kan antingen vara komprimerad eller okomprimerad. None är okomprimerad naturligtvis och filen blir stor.

LZW och ZIP är olika komprimeringsmetoder, där ZIP komprimering är en modernare variant. Andra program än PS kan ibland inte läsa komprimerade TIFF-filer och vissa läser bara LZW som är det äldre. Båda dessa komprimeringsmetoder är oförstörande, bilden skadas inte hur många gånger du än sparar om den. Välj ZIP-komprimering om du inte har anledning att välja annat.

Pixel och Byte order har såvitt jag kan se ingen praktisk betydelse (det betyder att jag inte vet varför man skulle välja det ena eller andra!)

Layer compression är hur du väljer att komprimera lagerna om du sparar TIFF-filen med lager. Jag brukar välja ZIP där också.

ANNONS
Götaplatsens Foto