Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Speedlight 430ex+kablar

Produkter
(logga in för att koppla)

tompen

Medlem
Det var då själva f*n vad kablaget till en extern blixt skulle visa sig vara invecklat. Inte räcker det med en kabel, utan det ska vara blixtskor som i sig kräver andra blixtxskor, plus 4 olika kablar osv. Det kanske är överdrifter, om än milda sådana, men jag är fruktansvärt förvirrad just nu!

Det enda jag vill är att kunna fästa en Canon 430ex på ett stativ och med full kontroll över blixten kunna ta bilder, och det gärna utan att lägga ut en flera tusen på diverse trådlösa lösningar. För jag kan inte tänka mig att det ska bli dyrare med kablage än radio/IR länk? Även om nu kaffebrus har några billigare varianter så känns ju en kabel-lösning betydligt stabilare. Men jag kan ju ha fel?

Vore hur som helst hjärtligt tacksam för tips på billiga men bra lösningar!

Det finns en dyr men förnämlig lösning som heter Canon Spedlite transmitter ST-E2. Det finns också en Canonsladd som kopplar blixten direkt till kameran, billigar fast mer bök.
Billiga lösningar är oftas billiga och mindra bra.

Jo jag har sett att den är varmt rekommenderad, men den känns lite väl dyr.

Helst skulle jag bara vilja koppla blixten till tele-uttaget (edit: menade självklart pc-kontakten) på kameran, men jag hittar ingen bra lösning, bara en massa tillbehör på tillbehör som i slutändan "bör" fungera.

Köp en enkel slavtändare som du kopplar till blixte. Använd den inbyggda blixten med minus 2 exp komp.
ca200 kr. Du tappar automatiken men får behålla dina pengar.

Canon har tyvärr gjort väldigt "egen" och dålig lösning på blixtstyrning med kabel.
Finns en 60-90 cm spiralsladd TTL förlägningskabel för 500 kronor:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=OC-E3

Jag har en som jag köpte av en här på FS, där kabeln är avklippt, och kompletterad med kontakter och 5 meter extra sladd. Fungerar hur bra som helst, men kväver lite kunskap i lödning (eller tur som jag hade som hittade en färdig och till bra pris dessutom.. tack!)

Alla andra lösningar med sändare, PC kontakter mm mm funerar endast med manuell blixt

Om du taar den ekonomiska smällen och köper en speedlite transmitter slipper du allt stök i framtiden.

Jag började nästan misstänka att det verkligen inte fanns en bra lösning med ttl-kabel, och nu fick jag väl det bekräftat. Dock så har jag tänkt tanken på att fästa några stift på en träbit och löda fast en kabel, men jag vill väl helst slippa det :)

Dock så stör det mig inte att allt blir manuellt, snarare så omfamnar jag det. Det känns tryggare när det är jag själv som bestämmer så att säga, och om jag inte är ute och cyklar så borde det vara fullt möjligt med en 430EX? Den går väl inte helt och hållet på automatik?

pl2se skrev:
Det går inte att köra 430 manuellt. Jag har en sådan samt två nikon SB26:eek:r. Nikonblixtarna använder jag mest idag. Kolla ett par bilder, de tre senaste till exempel på: http://www.flickr.com/photos/60782491@N00/

mvh
Peter

Nu blev jag lite fundersam. Enligt vad jag läst och vad "Tibor Lakatos" påstog så är ljusmängden justerbar på 430, dock verkar den inte vara det på föregångaren 420. Så vad menar du med Mauellt? Eller har du möjligvis förväxlat blixtarna?

430 EX går, som Tibor säger, utmärkt att ställa in manuellt. Jag köpte min av den anledningen, att den kan användas med både full automatik (på kameran) och manuellt.

Den behöver en adapter för att triggas med en synkkabel, en liten Hama-grej som kostade kring hundralappen. Sen är det bara lite sladd för nån hundralapp till, så är man klar att köra!

ghostganz skrev:
430 EX går, som Tibor säger, utmärkt att ställa in manuellt. Jag köpte min av den anledningen, att den kan användas med både full automatik (på kameran) och manuellt.

Den behöver en adapter för att triggas med en synkkabel, en liten Hama-grej som kostade kring hundralappen. Sen är det bara lite sladd för nån hundralapp till, så är man klar att köra!

Amen va bra! Jag tror att jag hittat mojängen du talar om, "Blixtsko 6950" om jag inte tar miste.

ANNONS
Götaplatsens Foto