Annons

Spegel som inte fäller ner??

Produkter
(logga in för att koppla)

Linnéa__

Ny medlem
Hej! Har idag fått lite problem med min Nikon D50, spegeln fäller inte ner. Har försökt starta om kameran och också tagit ut batteriet och bytt objektiv men inget händer. Finns det någon där ute som vet hur man ska göra för att åtgärda detta?

Prova att göra en spegeluppfällning och fäll ner igen eller sätt den i M och ta en bild...
Vet inte om man vågar peta lite försiktigt på den för att få ner den?

Hade samma problem med min D70. Kan det vara så att du lite batteri-styrka kvar, då orkar kameran inte fälla upp spegeln.

Det hjälpte att byta till ett nytt fulladdat batteri.

Jag har också nyligen fått liknande problem med min D50. Vid ungefär var 100:e foto så låser sig spegeln. Den återgår om jag trycker en andra gång. Ska nog lämna in kameran på service. Upptäckte att check&clean gäller 3 år, så det är dags.

Har en D80 och samma sak har hänt mig 3 ggr.
Har dock haft piratbatterier i alla 3 gångerna.
Verkar vara så när batteriet nästan är slut så hänger den sig. Har inte lyckats få ner spegeln på annat sätt än att peta lite på den

Samma hände min D40x efter ett par hundra exp. Jag fick trycka på avtryckaren en extra gång så kom den rätt igen. Men det blev värre och värre till jag lämnade in den på garanti.
Då bytade Nikon slutarmotorn och sedan dess har den funkat utan problem!

ANNONS
Götaplatsens Foto