Gäller detta verkligen Sony också? Mig förefaller det som att de med liv och lust ägnar sig åt att komma ut med så många spegellösa systemkameror de bara kan...
Det är svårt att dechiffrera bokslutssiffror avseende kameror, i synnerhet i de stora företagen med många olika verksamheter (Fujifilm, Samsung, Sony, Panasonic) men kikar man från andra hållet, vad handeln rapporterar (här i skandinavien, GFK-siffror m m) så är det tyvärr inte mycket som tyder på att någon tjänar pengar på spegelfritt just nu. Utom i Japan.
Många modeller kan vara ett tecken att det går bra, men även på raka motsatsen. Panasonic har också kommit med många modeller och där vet man att det inte gått bra försäljningsmässigt.
Titta på pristrenderna på olika kameror, som grov tumregel faller priset när en modell inte säljer så bra som man önskat. Ju större fall, ju sämre gick det. Spegelfria - även Sonys - faller överlag mycket mer och mycket snabbare än DSLR. Exempel: A7 föll t.ex. mer i pris under sina första sex månader än D800 gjorde under sina första två år. Givetvis kan enstaka modeller bryta sådana här mönster, men ser man på marknaden i stort är trenden rätt tydlig.
Min bedömning är att Sonys halvsekellånga erfarenhet av elektronik, miniatyrisering och massproduktion ger dem klara trumf på hand gentemot Canon och Nikon.
Canon är inte precis dåliga i den branschen heller. I Nikons fall anlitar man ju istället duktiga underleverantörer. Bland annat ett företag som heter Sony
Eftersom Sony dessutom säljer fler spegellösa kameror i världen än någon annan tillverkare, så får de ju också fördelen av att kunna slå ut kostnaderna på fler enheter. Detta BORDE tillsammans göra att Sony tjänar mer per såld spegellös kamera än vad konkurrentarna gör, anser jag.
Eller i alla fall förlorar mindre. Min egen högst ovetenskapliga magkänsla är att Fujifilm och Sony är de som bäst verkar klara att hålla någon slags marginaler. Om det sedan räcker till att tjäna några pengar i dagsläget ... Bra fråga.
Till detta kan läggas att Sony är den enda tillverkaren som har dyra high end spegellösa (OK - billiga i jämförelse med tjockkamera-fullformatare). Vågar sätta en slant på att Sony tjänar mer på sina A7

r än vad Canon gör på sina EOS M- eller Nikon på sina Series 1-kameror...
Sony har fler dyra modeller än andra, men kameror som XT-1, E-M5, E-M1 eller GH-4 är inte precis gratis de heller. Om det är någonstans det tjänas pengar på spegelfritt så är det i det här segmentet. 10000 kr och uppåt.
Du tog själv upp fördelern att kunna slå ut kostnader - glöm inte att Eos M delar en hel del interna komponenter plus programvara med mycket annat Canon gör, så om någon så är de nog Canon som har de största skalfördelarna när det gäller spegelfritt. Men där kan vi å andra sidan tala om en rätt rejäl prissänkning sedan introduktionen ... Yikes!
Nikon 1-kamerorna är intressanta. Jag har inte sett några siffror på de senare modellerna, men jag vet att Nikon J1 bestod av 183 delar och V1 av 195 delar - färre än i de flesta kompaktkameror. Inte för att jag tror Nikon tjänar pengar på 1-systemet i dagsläget, men de verkar inte helt handfallna när det gäller produktionseffektivisering heller
Gunnar, jag håller med om att Sony är skickliga, har stora kunskaper och mycket idéer. Men de är faktiskt inte ensamma om det. Canon, Fujifilm, Olympus, Nikon, Panasonic, Pentax (Ricoh) och Samsung är inte precis några nybörjare som blint irrar runt och designar kameror på slump de heller