Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Spegeln fastnat på Leicaflex
- Trådstartare rindler
- Start datum
Bjelkengren
Aktiv medlem
Det kan vara så att batteriet är slut. Jag har varit med om det själv. Dock inte på Leica.
//Uffe
//Uffe
rindler
Aktiv medlem
Det kunde man visst - det fanns en spak till det. Men om man trycker av igen låser sig spegeln igen.rindler skrev:
Kan man peta ned spegeln på något sätt, månntro?
Det går inte heller att dra fram film...
Bjelkengren
Aktiv medlem
Okej, så det är en helt mekanisk kamera! Då kan det inte vara batteriet. Är du nöjd med kameran och beredd att lägga npgra hundringar på den så lämna in den för lagning. Jag kan inte tänka mig att det är något allvarligt eftersom det fortfarande går att trycka av efter du fällt ner spegeln.
//Uffe
//Uffe
rindler
Aktiv medlem
Visst är jag det. Konstigt dock att den inte tål en vanlig trådutlösare... Kanske får lämna in den ändå.Bjelkengren skrev:
Är du nöjd med kameran och beredd att lägga npgra hundringar på den så lämna in den för lagning.
froderberg
Aktiv medlem
En Leicaflex SL2 är värt att laga. Men vad du än gör så skicka inte kameran till generalagenten för då blir du skinnad, utan lämna den till en fristående lecia-reparatör i Sverige. Generalagenten i Köpenhamn skickar kameran till fabriken i Tyskland och det blir tre gånger så dyrt.
rindler
Aktiv medlem
Fasen också - har redan strul med en annan kamera ;-(
Men visst är den värd att repareras, har vinkelsökare + Elmarit 35/2.8, Summicron 90/2 + Macro-Elmarit 60/2.8
Kanonkamera och objektiv... Konstigt att en vanlig trådutlösare ska kunna ställa till sådana probem...
Men visst är den värd att repareras, har vinkelsökare + Elmarit 35/2.8, Summicron 90/2 + Macro-Elmarit 60/2.8
Kanonkamera och objektiv... Konstigt att en vanlig trådutlösare ska kunna ställa till sådana probem...
Graal
Avslutat medlemskap
Kan vara något med smörjoljan vilken kan stelna till vid kall väderlek och då funkar inte den mekaniska spegelupp/nedfällningen som den ska. Vid uppfällning är det inga problem men när spegeln ska ned igen lossas ju bara en spärr och då ska spegeln gå ner av sin egen tyngd. Är oljan stel då så kan den låsa sig. Har själv vid ett tillfälle råkat ut för detta på min RTS men när jag ruckade lite upp och ned med spaken för manuell uppfällning så gick spegeln tillbaka. Kanske kan det vara något liknande med din Leica? Service av kamerahus nysmörjning av alla funktioner är receptet då.