Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegeln fastnat på Leicaflex

Produkter
(logga in för att koppla)

rindler

Aktiv medlem
Gott Nytt År!
Har lite då och då fotat med en Leicaflex (SL2). Igår skulle jag testa med en trådutlösare men då fastnade spegeln i uppfällt läge. Vad göra?

Har självklart testat att trycka av igen, både med trådutlösare, vanligt och med självutlösaren...

Jag har också varit med om att spegeln låst sig när batteriet är slut, men jag tror att batteriet till Leican endast är till ljusmätningen. Minnet är bra men kort...

Kan man peta ned spegeln på något sätt, månntro?

Okej, så det är en helt mekanisk kamera! Då kan det inte vara batteriet. Är du nöjd med kameran och beredd att lägga npgra hundringar på den så lämna in den för lagning. Jag kan inte tänka mig att det är något allvarligt eftersom det fortfarande går att trycka av efter du fällt ner spegeln.

//Uffe

Bjelkengren skrev:
Är du nöjd med kameran och beredd att lägga npgra hundringar på den så lämna in den för lagning.
Visst är jag det. Konstigt dock att den inte tål en vanlig trådutlösare... Kanske får lämna in den ändå.

En Leicaflex SL2 är värt att laga. Men vad du än gör så skicka inte kameran till generalagenten för då blir du skinnad, utan lämna den till en fristående lecia-reparatör i Sverige. Generalagenten i Köpenhamn skickar kameran till fabriken i Tyskland och det blir tre gånger så dyrt.

Fasen också - har redan strul med en annan kamera ;-(

Men visst är den värd att repareras, har vinkelsökare + Elmarit 35/2.8, Summicron 90/2 + Macro-Elmarit 60/2.8

Kanonkamera och objektiv... Konstigt att en vanlig trådutlösare ska kunna ställa till sådana probem...

Kan vara något med smörjoljan vilken kan stelna till vid kall väderlek och då funkar inte den mekaniska spegelupp/nedfällningen som den ska. Vid uppfällning är det inga problem men när spegeln ska ned igen lossas ju bara en spärr och då ska spegeln gå ner av sin egen tyngd. Är oljan stel då så kan den låsa sig. Har själv vid ett tillfälle råkat ut för detta på min RTS men när jag ruckade lite upp och ned med spaken för manuell uppfällning så gick spegeln tillbaka. Kanske kan det vara något liknande med din Leica? Service av kamerahus nysmörjning av alla funktioner är receptet då.

ANNONS
Götaplatsens Foto