Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegelreflex slöare än utan spegel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Spegelreflexer däremot har en annan sensor för autofokusen. Den sensorn "ser" hur mycket ur fokus motivet är och genom matematisk beräkning så drar den objektivet till rätt fokus. I en enda rörelse. Avgjort mycket snabbare!
Men på senare tid verkar det som att de andra komemr ikapp när det gäller fokushastighet. Jag har sett marknadsföring som hävdar att man kan få lika snabb (eller snabbare) autofokus även utan spegel. Men jag har inte provat själv.
Används "single shot" AF så är det idag inte så stor skillnad mellan de bästa spegelfria kamerorna och spegelreflex, men när det kommer till följande fokus så har fortfarande spegelreflexkamerorna ett övertag pga att de använder en AF metod som är bättre lämpad för det.

Vad jag vet är det enda undantaget bland spegelfria kameror Nikons 1 system, då det använder hybrid AF med både kontrast AF (som alla övriga spegelfria kameror) och fas AF (samma som hos spegelreflexkameror) inbyggt i bildsensorn. Där fas AF bland annat används för att förbättra följande AF.

Sony ja, båda udda för mig som varit van vid att det heter annat med gamla kvalitetsmärken, som Leica, Pentax, Nikon, Hasselblad och började proffsigare med en tvåögd Rolleiflex med bakvänd bild :)

Yashica och Östtyska kopior var skit, är dom borta nu?

Samma bolag som tillverkade Yashica gjorde Contax-kameror på 1970- och 1980-talen. Varken de modeller som hette Yashica eller de som hette Contax i det systemet var direkt skitkameror. :)
Kameratillverkningen med dessa märken lades ner för några år sen.

Det är väl dessutom lite fel att kalla de östtyska kamerorna för "kopior". När Tyskland delades hamnade delar av kameraindustrin i östra delen och andra delar i västra. T.ex. så byggdes den första spegelreflexkameran för småbildsformatet med pentaprisma, Contax S, i Östtyskland. Alla andra spegelreflexkameror är väl snarare "kopior".

Men på senare tid verkar det som att de andra komemr ikapp när det gäller fokushastighet. Jag har sett marknadsföring som hävdar att man kan få lika snabb (eller snabbare) autofokus även utan spegel. Men jag har inte provat själv.

För fokusering på stilastående motiv börjar nog kontrastfokus komma ikapp, men det är mycket besvärligare med motiv som rör sig.

Fördröjningen i en elektronisk sökare kommer av att bilden måste signalbehandlas först innan den kan visas upp i sökaren, och uppdateringsfrekvensen är ungefär som en teve. När man har spegelreflex ser man bilden i realtid och fördröjningen är bara reaktionstid och spegelrörelse.

Villka storleksordningar handlar det om? Hur stor är fördröjningen i sökaren jämfört med utlösningsfördröjningen för slutaren? Den senare brukar ligga i runt 50-100 millisekunder för digitala spegelreflexkameror.

Det är inte en lögn, du bör nog läsa in dig på vad en lögn är. Det är hur som helst fel, en rätt stor skillnad.

Flera olika metoder för snabb AF finns. En av dem, den vanligaste, kräver nedfälld spegel för att fungera.
Sedan finns Sony-metoden med halvgenomskinlig fast spegel.
Nikons nya metod med AF direkt på sensorn finns också. Fast den finns ju bara på spegelöst system idag.

De två sistnämnda är inte spegelreflexkameror.

Villka storleksordningar handlar det om? Hur stor är fördröjningen i sökaren jämfört med utlösningsfördröjningen för slutaren? Den senare brukar ligga i runt 50-100 millisekunder för digitala spegelreflexkameror.

Under goda ljusförhållanden är sökarfördröjningen omkring 30 ms, men den ökar när ljuset är svagare och kan bli ett par hundra millisekunder vid svagt ljus och är då markant hackig och ger bild med rörelseoskärpa om motivet rör sig. Också med EVF har man utlösningsfördröjning i samma storleksordning som en DSLR.

Menar du att sonymetoden med halvgenomskinlig spegel inte är en slr? Det är den väl i allra högsta grad. Sedan tycker jag nog att det är fel att kalla den sonymetoden då det i princip är samma teknik som Canon använde i sina RT-modeller.

Nej, Sonys kameror med halvgenomskinlig spegel är inte SLR-kameror.

I Canons Pellix-kameror länkade den halvgenomskinliga spegeln av bilden till sökaren.

Hos Sonys SLT-kameror står T för translucent, att spegeln är genomskinlig. Den länkar inte av bilden till sökaren, utan det man ser i sökaren är bilden på sensorn, den som har passerat genom spegeln. Kameran är alltså inte en spegelreflexkamera, vilket SLR står för. Den har likt de spegellösa en elektronisk sökare, EVF.

Den reflekterade bilden från den genomskinliga spegeln är länkad till AF-modulen, som sitter i taket, till skillnad från spegelreflexkamerornas placering av modulen i botten av kameran.

Nej, Sonys kameror med halvgenomskinlig spegel är inte SLR-kameror.

I Canons Pellix-kameror länkade den halvgenomskinliga spegeln av bilden till sökaren.

Hos Sonys SLT-kameror står T för translucent, att spegeln är genomskinlig. Den länkar inte av bilden till sökaren, utan det man ser i sökaren är bilden på sensorn, den som har passerat genom spegeln. Kameran är alltså inte en spegelreflexkamera, vilket SLR står för. Den har likt de spegellösa en elektronisk sökare, EVF.

Den reflekterade bilden från den genomskinliga spegeln är länkad till AF-modulen, som sitter i taket, till skillnad från spegelreflexkamerornas placering av modulen i botten av kameran.

Ja se på f-n. De har alltså elektronisk sökare, där ser man.

Sedan i sakfrågan (-;)) är det en fördel med hög hastighet för vissa sorts hopp. Jag har nämligen en Sony TX5 som tar 10 bilder på en sekund, men naturligtvis inte följande fokus, man får ställa sig samma plan som hoppet. Martin har ju testat dessa kameror ordentligt. Några har kallat det leksaksfunktion, men man får enormt bra bilder att välja på i givna situationer.

Samma med min D300 när jag bl a fotade akrobater i Central Park med 6 bps fast ännu bättre eftersom den kunde köra i de 2-3 sekunder ett jättehopp tog. Lätt att hitta en perfekt vinkel.

Men för bättre fotografer än jag är det naturligtvis en baggis att fota med 2,5 bilder i sekunden och få den perfekta bilden.. ;-) Men jag är bekväm nog att vilja göra det lätt för mig.

Sedan i sakfrågan (-;)) är det en fördel med hög hastighet för vissa sorts hopp. Jag har nämligen en Sony TX5 som tar 10 bilder på en sekund, men naturligtvis inte följande fokus, man får ställa sig samma plan som hoppet. Martin har ju testat dessa kameror ordentligt. Några har kallat det leksaksfunktion, men man får enormt bra bilder att välja på i givna situationer.

Samma med min D300 när jag bl a fotade akrobater i Central Park med 6 bps fast ännu bättre eftersom den kunde köra i de 2-3 sekunder ett jättehopp tog. Lätt att hitta en perfekt vinkel.

Men för bättre fotografer än jag är det naturligtvis en baggis att fota med 2,5 bilder i sekunden och få den perfekta bilden.. ;-) Men jag är bekväm nog att vilja göra det lätt för mig.

Hög seriehastighet är en stor hjälp, det är det ingen tvekan om (jag har för övrigt också en TX5 - suverän liten kamera :)

Min poäng är mest att bara för att snabb serietagning och snabb autofokus är en enorm hjälp och en enormt stor bonus vid actionfotografering ... Så innebär inte det att det är omöjligt att ta bilder även med en långsammare kamera.

Den "långsamhet" jag tycker är mest problematisk är slutarfördröjning, alltså att det tar tid mellan avtryck och exponering. I synnerhet som många av de kameror som är långsamma (typiskt kompakter) inte bara är just långsamma - de har dessutom en varierade och inkonsekvent slutarfördröjning vilket nästan är det värsta. Om en kamera sedan har långsam fokus och det inte går att tvinga fram exponering förrän kameran är säker på att ha fokus korrekt ... Då kan kameran bli rätt irriterande att ta actionbilder med.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens Foto