Fogel70
Aktiv medlem
Används "single shot" AF så är det idag inte så stor skillnad mellan de bästa spegelfria kamerorna och spegelreflex, men när det kommer till följande fokus så har fortfarande spegelreflexkamerorna ett övertag pga att de använder en AF metod som är bättre lämpad för det.Spegelreflexer däremot har en annan sensor för autofokusen. Den sensorn "ser" hur mycket ur fokus motivet är och genom matematisk beräkning så drar den objektivet till rätt fokus. I en enda rörelse. Avgjort mycket snabbare!
Men på senare tid verkar det som att de andra komemr ikapp när det gäller fokushastighet. Jag har sett marknadsföring som hävdar att man kan få lika snabb (eller snabbare) autofokus även utan spegel. Men jag har inte provat själv.
Vad jag vet är det enda undantaget bland spegelfria kameror Nikons 1 system, då det använder hybrid AF med både kontrast AF (som alla övriga spegelfria kameror) och fas AF (samma som hos spegelreflexkameror) inbyggt i bildsensorn. Där fas AF bland annat används för att förbättra följande AF.