Annons

Spegeluppfälling, vid vilken brännvidd

Produkter
(logga in för att koppla)
Och vet själv av egen erfarenhet att det är svårt att få skarpa bilder vid tex 1/125 sek eller längre med f/4.0 500mm + l.4x telekonverter (700mm) på ett stadigt stativ (gitzo 1548) fastän jag har använt huvud och händer för att minska vibrationer eller använt trådutlösare. Och då menar jag skarpa.

Svar till Omar

Oskarpa bilder med ett 700 mm-teleobjektiv och 1/125 beror säkert på annat än spegeln. Med ett 700mm skulle Du använt 2 stativ. Skyll inte på spegeln.
Spegeln är långsamare än 1/125 och kan inte förorsaka oskärpa.
Får man rörelseoskärpa i en bild så är det faktiskt oskarpt,mer eller mindre.
Har ingenting med subjektivitet att göra.
För att krångla till det, vill jag nämnda att trästativ upptar vibrationer mycket bättre än metallstativ, alltså vibrationer pga obalanserad kamera/objektiv och fotografens påverkan.
Dessutom är det inte så konstigt att ett 50mm på stativ är mindre känslig än ett 500mm. Det har med avbildningsskalan att göra och är inget nytt.

Till Wolfgang

Läs först testet på http://www.poelking.com/wbuch/scharf/index_e.htm

Lite längre ner syns testresultaten.

Andra som har testat har fått samma resultat, men jag har inte själv testat detta eftersom jag saknar spegeluppfällning men vet att jag får skarpare bilder med 700mm på tex ett träd vid snabbare slutartid än typ 1/125 sek.

Håller med att två stativ minskar vibrationerna från spegeln men eftersom jag fotar ofta fågel behöver jag vara mobil och därför blir det svårare att ta med sig två stativ och lättare att kunna fälla upp en spegel när det behövs. Om jag tar en bild av en trädstam där det är vindstilla med 700mm, 1/125 sek ,stativ och med trådutlösare och bilden blir oskarp och jag inte har rört kameran, objektiv, stativ så måste vibrationer i min kamerakombination gjort att bilden blir oskarp och som jag ser det så kan bara dessa vibrationer komma i från spegeln.

Kolla gärna in Fritz sida, den är bra.

Att spegelns återgång skulle vara ett problem verkar fantastiskt, filmen är ju då redan exponerad och slutaren stängd!
Trästativ eller icke, om stativet tar upp vibrationer visar ju att det sker en rörelse i kamerakroppen som är oönskad, att åtgärda detta är att ha ett så tungt stativ med en så kraftig kulled så att den gravitation som uppstår vid spegeluppfällning ej förmår att flytta kameran.
Personligen så fäller jag upp spegen, väntar några sekunder så att eventuella vibrationer i stativet upphört innan jag exponerar.
Att hålla på kameran eller stativet samtidigt vill jag inte rekommendera, det är mer troligt att man du introducerar med rörelse eftersom vi ju inte kan stå helt stilla.
Står inte stativet still, så häng på kameraväska för att öka tyngden.

/Hasse

Ytterligare galna fakta.

Om stativet har en höjbar mittpelare bör man vara försiktig med att höja den för mycket.

15 års testande har visat att med ett av mina stativ så bör jag inte höja mittpelaren mer än 20 cm innan svajningar uppstår som ibland -särskilt med 6x7-kamera) kan påverka skärpan.

Nej, det är inte ett skitstativ.

Har själv gått över till stativ utan mittpelare för att få det lite stadigare, lättare, billigare, lägga i spaggat. Men det blir lite jobbigare med att ändra benen jämfört med en mittpelare. De jag använder är Gitzo kolfiber 1548 och 1325, supernöjd!

Vad jag läst på nätet vad folk tycker om sin Nikon F100 så klagar de mest över att den saknar spegeluppfällning. Men skulle den ha det så så tror jag att Nikon F5 skulle sälja mindre. Läste om en amerikansk yrkesfotograf som valde mellan F5 och F100 och gjorde tester med 300mm + 2x telekonverter vid långa slutartider och kom fram till att F100 gav alldeles för oskarpa bilder jämfört med F5, så han menade att en F100 kunde han inte använda till sina ändamål. Men ville gärna ha en F100 för den var billigare och lättare.

Wolfgang skrev:
Det var första gången jag hör att den uppgående spegel skulle förorsaka vibrationer.

Jaså?

Vad skulle det annars vara då?

Att du får vibrationerna när speglen går ned igen?

Men då är ju (som redan påpekats) slutaren redan stängd och bilden tagen...

Saxat från internet.

Lens mounted on tripod

The American magazine "POPULAR PHOTOGRAPHY" brought out an article in June 1999 where they had tested in detail the influence of a mirror that was up on the sharpness of a picture. This chart from the mentioned journal shows, that the shutter movement has a catastrophic influence even at relatively short focal lengths on the sharpness of the picture.

At 135 mm without mirror lock up release you have a resolution of 30 lines per mm, but using the advance mirror lock up you come up to 60 lines per mm, thus gaining a full 100% of sharpness.

With a 400 mm focal length you have a resolution of 11 lines per mm at 1/15 sec., without mirror lock up , but you have 30 lines per mm with it. Meaning you gain an unbelievable 172% of sharpness.

This data refers to horizontal formats, the results would have even more dramatic if tested with vertical formatted pictures

Underbara, goa Popular Photography.

En tidning full med annonser och trams, men, också noggranna tekniska tester och fakta.
Mycket av det jag kan om fotografi lärde jag mig av den tidningen under åttiotalet.
Norman R. var en man som visste allt och skrev väldigt bra artiklar som på ett ödmjukt men bestämt sätt gav en kunskaper.

Får nog börja titta i den igen, det var några år sedan nu.

”Black & White quality, what it is and how to get it”, artikeln som öppnade ögonen för mig. Det gick att skapa underbara kopior utan konstiga framkallare och hemliga knep.

Förlåt, men jag blev lite lyrisk när jag minns kvällarna då jag satt och plöjde igenom de hemlånade tidningarna.

Till Jeppe och Omar och alla andra

Okay, jag ger mig!
Jag har pratat idag med 2 st yrkesproffs samt kollat på biblioteket.
Ni har rätt att det är den uppåtgående spegeln som kan ge vibrationer.
Dock endast vid slutartider mellan 2 sekunder och ca 1/30. Ej vid snabbare tider.
Detta gäller äldre kameror.
Leicas R5 och Nikons F100 (och vissa andra) har skippat möjlighet till spegeluppfällning, eftersom det inte finns några vibrationer med den nya konstruktionen, dvs en dämpad svängande spegel.
Om t ex 1/125 på stativ och lång brännvid ger oskärpa beror detta absolut inte på spegeln. Det finns massor med andra faktorer som kan påverka.
Jag har gjort en del macro med min F100 med olika slutartider och förstorat på 2-meters-duk och kan inte se någon skakningsoskärpa.

...Jag har gjort en del macro med min F100...

Men, Wolfgang, du har ju ingen jämförelse hur det skulle sett ut med uppfälld spegel!

Det är som att säga att det finns inget våld i samhället för du aldrig blivit överfallen, ungefär.

Men om man jämför en F100 med en, låt säga F4, med uppfälld spegel och får lika resultat så kanske kan man tro på att spegeluppfällningen är onödig.

Nu vet vi inte ;-)

Att man skippar spegeluppfällning för att det är onödigt kanske beror på att vibrationerna ligger inom toleranserna, och det betyder inte att det inte märks.
Exempelvis ligger toleransen för filmbuktning i kameran på en så hög nivå att en hemmabyggd lådkamera klarar dem. Om jag får överdriva en del.

Jag citerar en kommentar från en av gubarna bakom en del kamerabyggen i USA angående ANSI-standarden för filmplanhållning; ”In testing, we found this to be laughable and designed to keep manufacturers out of trouble

Personligen blir jag lite nyfiken på vad du menar med yrkesproffs och kollat på biblioteket?
Alltid kul att veta källorna.

Jag tror som jag skrev innan att F100 saknar spegeluppfällning för det har F5 som räknas till hel professionel kamera. Nikon har nog tänkt på det där så hade de släppt F100 med spegeluppfällning så hade det inte funnits någon större anledning för kunderna att köpa F5. Det skall ju finnas en vettig skillnad mellan kamerorna, de skiljer ju ca 11 000 kr mellan dem. Annars är de väldigt lika och F100 är faktiskt bättre på många punkter. Jag tror också att F100 spegel är mycket mer dämpad än F5, det har också visats i tester. Väldigt nöjd med kameran i övrigt. Kolla in www.kenrockwell.com skriver mycket om Nikon F100 och skriver också att det är illa att den saknar spegeluppfällning.

Svar till mipert

Jag har haft en Nikon F3, som har spegeluppfällning, så jag har kunnat jämföra "med och utan".
Själv är jag mycket känslig för minsta oskärpa, och har av den anledningen undvikit zoomar.
Nu äger jag en 2,8/35/70zoom och ser att den inte är så skarp som motsvarande fast objektiv, vilket påstående har möts med oförståelse bland vissa fotovänner.
Nu har jag ett Tamrom-macro som jag upplever som mycket skarpt, i samma klass som Leica-gluggar,
och utan spegeluppfällning.
Vissa landskaps- bilder och arkitekturbilder kan man ju ta med spegeluppfällning (om man har sådan), men det är ju trams att fälla upp spegeln när det gäller djurfotografering,macro-blommor eller t o m vid frihandstagningar, vilket har nämnts ovan.
Betr yrkesproffs så vill jag inte lämna ut deras namn, men den ene är känd för sina storformatsbilder av indianerna i Sydamerika och den andra mera okänt som tar naturbilder med sin LeicaR5 och R6 och är en levande teknisk ordbok.
När det gäller skärpa så godkänner han inget annat märke än Leica.
Jag skall kolla på biblan betr boken, och i den stod att det var den återgående spegeln som kan ge vibrationer vid tiderna 1/4 - 2 sekunder.

ANNONS
Götaplatsens Foto