Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegeluppfällning på 350D, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_S

Aktiv medlem
Som rubriken säger har jag bara en säkert enkel fråga men sist jag var ute och fotade och ville testa med spegeluppfällning för första gången så hittade jag inte var man aktiverar det.

Nån som vet? Det är alltså en Canon 350D.

Finns möjligheten bara i M läget eller? Jag gissade på det men hittar inte det i nåt läge.

i menyn > egen programmering (c.fn) > egen. progr (07) > spegellåsning > 1: Möjlig.

Funbkar i alla lägen utom "auto".

Tack Erik!
Jag sitter på jobb utan kameran så jag kan inte testa det du säger.

Det låter som att man då gör spegellåsning MÖJLIG. Hur gör man sen för att fälla upp den?

Hmm.. nej när jag har provat har jag bara ändrat det i custom functions (CF) och det har fungerat direkt. Kanon om man fotograferar månen eller dylikt :)

En annan sak jag har märkt är att om man kombinerar denna funktion med tidstagning så förkortas tiden till från 8 sek(?) 2 sek.

Låter ju smart att förkorta tidsfördröjningen till 2 sek, speciellt eftersom jag varken har fjärr eller trådutlösare. Vad kostar dem förresten?

Anders_S skrev:

Det låter som att man då gör spegellåsning MÖJLIG. Hur gör man sen för att fälla upp den?

Avtryckaren fäller upp spegeln, efter det får man trycka en gång till för exponeringen. (På min 20D, gissar att 350 gör på samma sätt)

Prova gärna använda spegeluppfällningen tillsammans med självutlösaren, man slipper röra utlösaren 2 ggr och minimerar skakningsoskärpan.

Japp, det funkar strålande ihop med självutlösaren, man trycker bara en gång och den fäller upp spegeln, väntar två sekunder och så exponerar den. Perfekt!
Två sekunder verkar vara den tid som det tar för kameran att sluta vibrera enl ett diagram jag såg nånstans för länge sen.

ANNONS
Götaplatsens Foto