Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spelar spannet av brännvidd någon roll?

Produkter
(logga in för att koppla)

pend

Ny medlem
Hej!

Jag är på gång att, efter en längre tids uppehåll från fotograferande, köpa en Nikon D80. Och till denna ska jag ju ha objektiv också. Jag skulle vilja ha objektiv i ett spann från ca 18 till 100-300mm. Vad är att föredra; att köpa två objektiv på tex 18-50mm respektive 70-200mm eller köpa bara ett som täcker in ett stort spann tex 28-200. Blir det kvalitetsskillnad om objektiv har ett stort spann i brännvidd mot de som har mindre.

Dessutom när ni ändå svarar kanske ni kan tipsa om ett prisvärt macroobjektiv. =)

Tack!

Sök i forumen, det är ett par trådar som behandlar detta. De har varit aktiva de senaste dagarna.

Makro, kolla in recensionerna under produkter så får du mer info.

Flera av fototidingarna (Foto, DigitalFoto mfl) har även haft tester av just makron i de senaste numren, vad dessa tester nu är värda...

Lycka till.

Mvh
Anders

Vill du kunna ha med kameran med bra brännvidder när du är ute på annat än fotografering?
Själv har jag ofta med kameran (D200) i ryggsäcken när jag är ute på t ex flugfiske, därför har jag valt att ha Nikon 18-200VR på den. Jag är riktigt nöjd med det objektivet, speciellt VR i svåra ljussituationer t ex skymmning. I 18mm-läget går det bra att ta bilder enda ner till 1/5 sek.
Enda nackdelen är att på 18mm är objektivet oskarpt i kanterna på största bländaren.

Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro är ett relativt billigt och skarpt macroobjektiv. Lite plastigt men annars bra.

/Mikael

ANNONS
Götaplatsens Foto