Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spikar kring ljuskällor

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Lindgren

Aktiv medlem
Igår tog jag några bilder där jag fick vertikala "spikar" kring ljuskällor (se bildexempel). Jag har haft min kamera, en D7000, ett par månader och har inte sett något liknande förut. Ska man inte slippa spikar med en modern sensor? Kan man göra något för att bli av med dem?

Spikar.jpg

Det där hänger mer ihop med objektivet än sensorn. Vad har du för objektiv och vilket bländartal har du använt? Dessutom, inte råkar du ha ett UV-filter på? Plocka i så fall bort det när du fotograferar i liknande miljöer med starka ljuskällor på bild.

Nästa gång du är ute och går i mörkret, prova kisa lite med ögonen när det kommer bilar emot. Du lär se samma ljusfenomen då också.

Bilden är tagen med en 35 mm 1,4 vid bländare 1,4. Jag har ett UV-filter som suttit på från start. Om det beror på objektivet eller filtret borde jag ha sett liknande spikar med min förra kamera (med samma objektiv och filter) och det kan jag inte minnas att jag gjort. Jag tycker att spikarna påminner om det man kunde se i dåliga videokameror.

Här är en spik till (samma objektiv, bländare och filter). Är det verkligen säkert att spiken beror på objektivet? Jag har inte sett några liknande spikar i de objektivtest jag läst.

Spik2.jpg

Det verkar vara ett diffraktionsfenomen som i så fall orsakas av att kamerahusets inre är underdimensionerat i höjdled och inte ger helt fri väg för det vida strålknippet vid f/1,4. Antingen spegelns framkant i uppfällt läge eller någon annan rak horisontell del inne i spegelhuset skymmer strålknippet från objektivet lite grann och orsakar diffraktion som ger dessa vertikala spikar.

Fenomenet ska försvinna i bildens mitt redan efter en mycket liten nedbländning och lite senare även i över och nederkant och allt återgå till det normala (d.v.s. diskreta diffraktionsstjärnor av bländarlamellerna på vanligt sätt).

ANNONS
Götaplatsens Foto