Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spricka imellan WB QUAL ISO

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är bra att du tar upp detta här, jag läste tråden på N-forum och det verkar ju vara helt klart att det rör sig om en konstruktionsmiss, jag skall ha järnkoll på knappen under den månand jag fortfarande har garanti kvar på kameran, D700'an ser ut att ha exakt likadan knapp, D3'ans ser något annorlunda ut.

/kent
 
Jag ska ärligt talat säga att jag tycker att bemötandet i den här frågan är under all kritik. Det får mig ju "tack och lov" inte att gilla nikons produkter mindre. Men jag vet iallafall att jag inte tycker att en sån här miss hör hemma på en såpass stryktålig kamera.

Hur är det med er andra d300-ägare? Har ni upptäckt några sprickor??

Med tanke på bemötandet i avseendet misstro av medlemmar på andra forum så valde jag att inte posta problemet på det här forumet.

När jag fick reda på det här så snedtände jag verkligen ordentligt, så det hade inte varit i sakens bästa intresse (vid just den tidpunkten) att dra upp det även här.. men jag kanske hade fel?


magnus-> Du får gärna kommentera i trådrubriken att det rör d300an...
 
Senast ändrad:
Jag antar att intresset var svalt för tråden alternativt att folk har bättre saker för sig.. som att fotografera.
 
Din disput ligger med Japanphoto, oavsett vad du/man tycker om Nikons agerande i denna situation.

När du går till ARN så anmäler du inte Nikon, utan Japanphoto.

Om produkten befinner sig inom garanti tiden, så ligger bevis bördan hos ÅF, om inte så ligger bevis bördan hos dig.

Med andra ord om den är inom garanti tiden så skall ÅF påvisa att yttre åverkan har orsakat skadan. Det räcker inte med att det var ingen spricka när du fick den.

Således om den är utan för så ligger bevis bördan hos dig, då skall du påvisa att det är ett fabrikatons fel,och att produkten inte klarar av det den är avsedd för.

Om nu din kamera skulle fått en rejäl smäll som skulle orsakat sprickan, så skulle det synas..

Stå på dig, och komihåg, det är Japanphoto som du skall lägga krut på, de kan inte skylla på att Nikon säger si och så ... det är inte ditt problem.

Lycka till!

MVH
/Paul L.
 
När du går till ARN så anmäler du inte Nikon, utan Japanphoto.

Om produkten befinner sig inom garanti tiden, så ligger bevis bördan hos ÅF, om inte så ligger bevis bördan hos dig.

Med andra ord om den är inom garanti tiden så skall ÅF påvisa att yttre åverkan har orsakat skadan. Det räcker inte med att det var ingen spricka när du fick den.

Således om den är utan för så ligger bevis bördan hos dig, då skall du påvisa att det är ett fabrikatons fel,och att produkten inte klarar av det den är avsedd för.


/Paul L.

Det där stämmer inte, bevisbördan hamnar hos dig efter 1 år och elektronik har 2 års garanti.
 
Det är 6 månader som bevisbördan ligger hos ÅF sedan hos kund. och i mitt fall är kameran inlämnad till ÅF inom 6 månadersgränsen så bevisbördan ska ligga hos dem.
 
Det där stämmer inte, bevisbördan hamnar hos dig efter 1 år och elektronik har 2 års garanti.

Om tillverkaren har gett ett års garanti så hamnar normalt bevisbördan hos kunden efter 1år. I lagtexten så nämns inte ett år utan där talas det bara om 6mån. Men garanti är inte lagstadgad utan frivillig att ge. Däremot har vi enligt konsumentköplagen tre års reklamationsrätt (tidigare två år) på fel som ursprungligen fanns på varan. Garanti och reklamationsrätt är verkligen INTE samma sak. En sista sak är ju att Konsumentköplagen skall skydda konsumenterna och gäller alltså bara om köparen är privatperson, den är mao inte tillämpbar om köparen är ett företag.

M
 
Nu var det ett tag sedan jag jobbade med reklamations frågor. .-) så det kan hända att det ändrats något, men generellt så associeras garnati med bevisbörda, och som Melker säger är helt frivilligt från ÅF. Samt att reklamationsrätt och garanti är två olika saker.

/Paul L.
 
Senast ändrad:
Update: Jag har fått tillbaks kameran och japanphoto stod för halva kostnaden vilket var mer än jag hade hoppats på. Så förhoppningsvis spricker den inte igen.

Nu ska jag ut och fota... ÄNTLIGEN! Efter 7 veckors väntetid.
 
ANNONS