Annons

Spura-800 5p: 19:-

Produkter
(logga in för att koppla)
Klart det är fel pris.

Beställer man och sparar en skärmdump alt. skriver ut "kvittot" så finns det en chans att man får filmen till det utskrivna priset. I och med att affären inte kan tvinga dig att betala till "normalt" pris, när det är de själva som gjort fel.

Vad jag kan se har de inte reserverat sig för skrivfel etc. Vilket de borde göra.

Tro nog att man kan få genom det, inte min grej dock.

/David

Vid en närmare granskning...

Skulle nog inte köpa mina grejer här, ger inte ett seriöst intryck. Inga kontaktuppgifter, inte ens mail, vilket är det minsta man borde kunna önska sig. Möjligen får man sådan information när man skall slutföra sitt köp, men sådan information borde stå med redan på startsidan.

/David

typhoon skrev:
I och med att affären inte kan tvinga dig att betala till "normalt" pris, när det är de själva som gjort fel.

Host, host.

Lite juridik kanske.

En annons eller liknande med ett angivet pris är en affär inte tvungen att hålla.

Det räknas nämligen inte som ett erbjudande, ett sådant måste vara ”konkretiserat” och ”personifierat”.

Skall man hårdra det måste alltså säljaren hålla upp en produkt och säga att du (person...) kan få köpa just den här (konkret..) för X antal kronor. Om du då säger ja så har ni ett avtal som är bindande.

Skulle ni gå till domstol för att affären inte vill sälja fimen för det låga priset, även om det står på en webbsida, skulle ni förlora.

Sedan vill jag nog påstå att just denna butik är en som jag vill rekommendera.
De har låga priser på rätt mycket, inte minst film, och är justa att prata med.
Skulle klassa det som en semiproffsbutik.

Fast med outvecklad webbsida ;-)

mipert: Det stämmer säkerligen, juridik är inte min grejj.

Visst har de trevlig personal, låga priser och bra utbud. Men de har schabblat som fan med mina filmer ända sedan i sommras. De skickade redan utgången film, till normalpris. Eter ett antal telfonsamtal och veckors väntan kom nya filmer, vilka var lika gammla de. Utöver de kom det med Veliva till ett höre pris än vad killen hade lovat mig. Nu väntar jag, sedan ett par veckor, på "fräscha" filmer samt komp. för de felaktiga Velviapriset.

//P

Fan Mipert vilken klippa du är! Finns det ingenting som du inte kan? Jag blir oerhört imponerad varje gång du reder ut hur det verkligen ligger till. Tack!

Ojdå Flower, det värmde.

Här skulle jag lagt in en smiley för *rodnar* men jag vet inte hur man gör.

Agfa 800

För er som vill handla billig film så kan jag informera att KORTHUSET i LUND som ligger på klostergatan 2, har ett parti AGFA 800 fiolm, som de säljer för 6 kr/styck.

Har kört med den filmen innan och det fuingerar väldigt bra.
Enda nackdelen med dessa filmer är att de endast har 20 exp/film, men för 6 kr/styck så är det okej !!!!

Vill för övrigt tilläga att AGFA inte är ett dåligt märke när det gäller film, utan ett faktiskt väldigt bra märke som jag använder rätt ofta i mitt arbete.

"Man skall inte dömma hunden efter andra hundägares åsikter"

Reglerna bygger på att det pris som konsumenten föreslår blir det pris som gäller, ifall säljaren godtar det, oavsett vilket pris som är officiellt pris.

Rent praktiskt innebär det att om säljarens system (medvetet eller omedvetet) tillät köparen att modifiera priset i beställningsformuläret (tidiga webshoppar var skrivna så att både artikelnummer, artikelnamn, antal och pris/st skickades med formuläret från användaren in till systemet, vilket gjorde att det var "lätt" att modifiera priset för kunden), så blir köparens pris bindande för säljaren, ifall säljaren skickar en automatisk orderbekräftelse baserad på köparens pris.

Jag tror inte att någon webshop är skriven så idag,

Å andra sidan, så kan ett avtal ogiltiförklaras om det innehåller sådana fel (exvis prisfel) som är så uppenbara att någon part borde inse att det är fel.

I Foto&elektroniks fall är det uppenbart ett fel, så de behöver inte leverera till det priset, trots att de saknar skrivfelsklausul. Hade det däremot varit ett skrivfel på 34:-/rulle istället för 35:-/rulle, och normalpriset ligger kring 30-40:-/rulle så måste de leverera.

/Fredrik

flutte skrev:
...I Foto&elektroniks fall är det uppenbart ett fel, så de behöver inte leverera till det priset, trots att de saknar skrivfelsklausul. Hade det däremot varit ett skrivfel på 34:-/rulle istället för 35:-/rulle, och normalpriset ligger kring 30-40:-/rulle så måste de leverera...

I detta fall behöver de inte stå vid sitt pris oavsett hur lite eller mycket det kan anses vara orimligt.

Priset i en annons är inte bindande, det är först när ett avtal tecknats som felskrivningsklausulen träder i kraft.
Och för att det skall vara ett avtal måste köpare och säljare gett varandra ett prisförslag som den andra godtar om en bestämd händelse/produkt.

En annons som inte är personligt riktad mot någon och som inte gäller en specifik sak är inte ett avtal.

Ett exempel på när felskrivningsklausulen kan träda i kraft är om man köper en bil och säljaren säger ”jag vill ha hundra för den”.
Du säger ”OK” och ni skakar hand och ser nöjda ut.
Nu har ni ett avtal.

Sedan halar du fram en hundring och helt plötsligt blir klimatet kyligare på parkeringsplatsen.

I detta fall skulle du knappast vinna i domstol om du hävdar att ”men, han sa ju att han ville ha hundra?”

mipert skrev:

Priset i en annons är inte bindande, det är först när ett avtal tecknats som felskrivningsklausulen träder i kraft.
Och för att det skall vara ett avtal måste köpare och säljare gett varandra ett prisförslag som den andra godtar om en bestämd händelse/produkt.

räknas det som att ett avtal tecknats när man fått en automatisk bekräftelse på det lägre priset?

är det mao en accept?

isf skulle förfarandet vara:
1. "erbjudande" från affären
2. anbud från kunden att köpa X för Y kr
3. accept genom bekräftelsen

ANNONS
Götaplatsens Foto