Annons

Spyder2 Mjukvara

Produkter
(logga in för att koppla)

tozz

Avslutat medlemskap
Håller på med webbdesign och fotografering och känner nu att det är på tiden att jag vet att jag har något sånär rätt färger på mina arbeten. Har inte råd att lägga några enorma summor utan hade tänkt mig något i stil med Spyder2 Suite.

Är det några skillnader på den fysiska hårdvaran på de olika Spyder2-paketen eller är det enbart mjukvaran som skiljer?

Såg att man kan köpa uppgraderingspaket i efterhand och det är bara ny mjukvara (och nått tillbehör) så jag förmodar att hårdvaran är densamma. Jag är dock lite fundersam för Pro har miljöljusavkänning vilket inte står med på de andra. Fast det kan ju vara en mjukvarufunktion som är låst i de billigare.

Hade varit bra med klara svar ;)

tozz skrev:
Håller på med webbdesign och fotografering och känner nu att det är på tiden att jag vet att jag har något sånär rätt färger på mina arbeten. Har inte råd att lägga några enorma summor utan hade tänkt mig något i stil med Spyder2 Suite.

Är det några skillnader på den fysiska hårdvaran på de olika Spyder2-paketen eller är det enbart mjukvaran som skiljer?
det beror på vilken spyder du menar, det finns skillnader inte i bara mjukvaran utan även i instrumentet
jag har tre olika spydermodeller.
Satsa hellre på en Gretag EyeOne 2 istället som jag upplever som tillförlitligare och har en bättre programvara,
Mikael

Okej.
Det är Spyder2 Express, Spyder2 Suite och Spyder2 Pro jag tänker på. Det underliga är att du kan köpa en uppgradering från Spyder2 Express till Pro utan att mer än mjukvaran uppgraderas.

EyeOne 2 är ju rätt mycket dyrare men å andra sidan är det väl knappast något som blir gammalt.

Vi funderar på att köpa en Spyder (Suite eller Pro) till fotoklubben. Finns det något hinder att kalibrera flera dator/skärmuppsättningar (typ kopieringsskydd)?

Angående Gretag Eye one display2 så ficjk jag inte den att stämma med kalibreringen utav min Lacie 319 skärm .Det blev konstant ett magentastick.
Eftersom jag aldrig haft några problem att kalibrera förut så trodde jag att det kunde vara fel på skärmen.
I samma veva så var det fotomässa på på Nacka var vid jag bokade en plats där på skärmkurs hos Stefan Olsson.Bredvid mig på kursen satt det en fotograf som hade samma problem som jag att det var ett meagenta stick o skärmen han hade är Eizos värstingskärm.
På kursen så använde Stefan Olsson en kalibreringsmjukvara från basic color med den så kan du uppmäta dels kvaliten på kalibreringen samt skärmens kvalite så jag inhandlade programmet på kameradoktorn o då blev kalibreringen helt perfekt.

Resultatet utav värdena är
1 mycke bra
2 godkänd
3 inte godkänd
allt efter det katastrof.
Mitt uppmätta värde på Lacie skärmen blev 0.27 den lägsta siffra Stefan sett var tydligen 0,40.
I samma veva så mätte jag upp min gamla Mac skärm 3 år gammal o den fick ett genomsnitt på 0.59 o det är väldigt bra det med.
Utskrifterna jag får ut stämmer exakt med det som jag ser på skärmen.

Jag har testat Basiccolor och fick skiftande resultat beroende vilken skärm som användes.
Basiccolor är ett mycket nogrant program som gör ett stort antal mätningar.
Med min Eizo CG skärm såg jag ingen skillnad på varken färger eller gråskala efter att jämfört med Eizos egen ColorNavigator.
En laptop/bärbar blev betydligt bättre vad det gäller rester av magentastick som kan skönjas svagt men blev betydligt sämre skuggpartierna med ett röd färgning vilket inte kunde ses om jag profilerade med EyeOne 2 egen programvara.
Vilken programvara som man skall använda och till vilken skärm får man testa fram.
För min del var inte BasicColor något bättre alternativ till Eizoskärmen än deras egen programvara ColorNavigator som nyligen har uppdaterats.
Mikael

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto