Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spyder3 Express

Produkter
(logga in för att koppla)

aron.johansson

Aktiv medlem
God kväll.

Har länge funderat på att skaffa en skärmkalibrator. Och nu fick jag ett ebjudande på en spyder3 express för 699:- på Japan Photo. Så nu undrar jag om det är ett bra köp. Bra kalibrering? Och om inte, vad ska man satsa på med tanke på pris, kvalitét etc?

Tacksam för tips och åsikter.

Mvh Aron

Någon?

Är det någon som har koll på Spyder 3 Express? Vad skiljer mot Pro, Elite? Räcker det med denna eller ska man satsa på en dyrare?

Mvh

Kalibrerade min skärm med Spyder 2 Express och blev nöjd. Kan dock inte jämföra mot annan kalibreringsmetod.

Skulle dock aldrig ge mig på att justera foton på en okalibrerad skärm igen.

Ok, tack.
Men tänkte om det fanns ngn med erfarenhet av den, då infon inte säger så mycket igentligen. Men jag antar att den duger gott o väl till en amatörpulare som jag själv. Eller? :)

Jag har en i1 Display2 som hör ihop med min skärm så någon erfarenhet av den har jag inte. Däremot är själva hårdvaran samma till de olika varianterna Spyder3 Express, Pro och Elite så där skiljer det ju inte. Frågan är vilka värden du vill kunna ändra, om några. Duger de värden som är fasta i Express-varianten så räcker ju den, annars inte.

Är verkligen hårdvaran samma?

Jag har fått uppfattningen att express skiljer sig från de övriga modellerna (pro, elite osv) Det är inte helt tydligt på colocvisions hemsida. Kan det vara så att det är en extra sensor för mätning av omgivande ljus som saknas på express-versionen, eller är det bara loggan som är annorlunda. Koloritmenterns hårdvara menar jag då. Det är stora skillnader i mjukvaran.

Tja, du kan ju ha rätt iom att de på bilder ser liiite olika ut. Jag har dock för mig att jag sett de specificeras som samma någonstans. Svära på något ska jag kanske inte göra.

Nej, de är inte samma. Expressen saknar omgivningsljussensor som finns i Pro och Elite. De två senare är dock identiska i hårdvaran, där är det bara mjukvaran som skiljer.

Har en Spyder3 Elite som funkar perfekt! En fördel med Elite är att den klarar alla skärmtyper och även projektorer och den gör det till ett bra pris! Sen kan man köpa till en Spyder3 Print så får man dessutom allt man behöver för att dessutom ta fram egna skrivarprofiler. Full pott från mig!

Med andra ord är själva kolorimetern samma, men sensorn för omgivningsljus saknas på Express?

Det enda jag vet är att Expressen inte tar hänsyn till omgivande ljus. Jag köpte en Express just från JP före jul och körde en profilering på min dator. Den fungerade bra i W7 x64 men eftersom jag inte beställt några kopior än så kan jag inte uttala mig om huruvida det blev bättre färgbalans. Dock var det en tydlig skillnad i färgtemperatur och -balans när jag jämförde före/efter profileringen.

Och Elite är säkerligen mångdubbelt bättre men den är också mångdubbelt dyrare.

ANNONS
Götaplatsens Foto