Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sRGB eller Adobe RGB eller..?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik.Bolin

Avslutat medlemskap
Nu kommer en kanske något simpel fråga, men jag fick mycket bra svar sist jag undrade något så..

Har börjat fotografera digitalt ganska nyligen efter att ha bytt från analogt. Jag fotograferar med en EOS 1D Mark2n och funderar hur jag ska ställa in kameran för att få så mycket färgrymd som möjligt i mina RAW-bilder. Kan jag få ut 16bitars TIFF-bilder efter att ha konverterat mina RAW-bilder när jag har haft kameran inställd på sRGB eller bör jag fotografera i Adobe RGB för att få bättre färgrymd i bilderna? Vad ger bäst resultat. Fotograferar mest natur.

Mycket tacksam för svar!

Mvh Fredrik

Kvittar

Det kvittar vilken färgrymd du har inställd på kameran om du fotar raw (du kan ställa in färgrymden vid raw-konverteingen). Ser du till antalet färger som finns lagrade i de digitala filerna så är de samma om du använder samma bitdjup (16 bitar som kan användas till båda). Skillnaden ligger i att A-RGB har en vidare färgrymd än S-rgb. Dvs. lika många färger men mer spridda färger. Innehåller motivet många mättade färger är risken stor att S-rgb inte kan registrera alla nyanser i de mättade delarna. Innehåller motivet många närliggande nyanser i de delar som S-rgb kan registrera är risken stor att A-rgb inte kan särskilja dessa. De flesta avancerade amatörer (och proffs) använder A-rgb.

Tack för ett bra svar! Ytterliggare en fråga då.. Behöver jag ställa in kameran (vid foto-tillfället) för att kunna använda 16bit vid RAW-konverteringen (alltså när jag tar bilden) eller lagras RAW-filerna alltid så att jag kan använda 16bits?

RAW är "all information" som kameran kan ge. Du kan bestämma vilken färgrymd och vilket bitdjup du vill att filerna ska ha vid konverteringen.

sRBG vs aRGB är mest intressant om du fotar JPEG. RAW-konverterarna använder möjligen inställningen som default när du öppnar filen.

Om jag har kameran inställd på jpg+RAW och sRGB. Så får jpg-bilden sRGB och RAW-bilden kan jag välja vid konverteringan vad jag vill ha. Har jag fattat rätt eller ?

/Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto