Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

SRGB på skärm konstig

Produkter
(logga in för att koppla)

Lillek

Aktiv medlem
Hejsan alla!
Precis nyfödd här på forumet, och har redan en enligt mig väldigt svår fråga.

Jag har köpt en Pentax K100D, och kör med färgprofilen sRGB, och när jag tittar på bilderna i datorn, är de jättefina, men jag har nyligen lagt in sRGB som färgprofil för skärmen. Nu är inga av mina redan fixade RAW bilder fina längre, samt att bilderna från min IXUS inte alls har samma utstrålning.

Men när jag arbetar med dem i Photoshop, så kan man välja vilken färgrymd man vill ha, och då väljer jag ju sRGB, men jag förstår inte om mina färger visar korrekt? Eller måste skärmen vara kalibrerad rätt med? Isf, om jag gör det och gör nya RAW filer, kommer dessa se jättedumma ut hos andras skärmar? Hur vet man att man visar rätt färger för andra när man t.ex ska titta på internet?

MVH
Marcus

Stopp och belägg

Till skärmen ska du använda den skärmprofil som du säkert har och använde tidigare! Har skärmen visat färger rätt tidigare så behöver du bara ändra tillbaka.

ANNONS
Götaplatsens Foto