Annons

Ställa in räknare på D70

Produkter
(logga in för att koppla)

fotoankan

Aktiv medlem
När min kamera lämnades in på service för att spegeln hängde sig, nollställde de min räknare för vad filerna skulle heta. DSCXXXX.JPG ni vet.
Det hände antagligen eftersom de flashade om kameran med nyare mjukvara..

Hur som helst. Man kan nollställa den men jag skulle vilja ställa den till ett visst värde för att kunna fortsätta. Jag har lite problem med sorteringen på datorn annars.
Och visst, den delen går att lösa men jag undrar i alla fall om det går att ställa in detta värde och hur i så fall.

fotoankan skrev:
När min kamera lämnades in på service för att spegeln hängde sig, nollställde de min räknare för vad filerna skulle heta. DSCXXXX.JPG ni vet.
Det hände antagligen eftersom de flashade om kameran med nyare mjukvara..

Hur som helst. Man kan nollställa den men jag skulle vilja ställa den till ett visst värde för att kunna fortsätta. Jag har lite problem med sorteringen på datorn annars.
Och visst, den delen går att lösa men jag undrar i alla fall om det går att ställa in detta värde och hur i så fall.

Jag låter Picture Projekt byta namn på filerna efter datum och ordning. Då slipper man detta fenomen vilket kan vara bra eftersom i alla fall min kamera (som jag numera sålt) börjar om när man trycker i ett nytt minneskort.

Skulle helst vilja slippa göra så eftersom nummreringen har hållit sig ända till servicen. Dvs ca 5000 bilder.

Alternativt om det fanns något litet smidigt program som vände bilderna rätt efter EXIF eller vad informationen nu heter och sedan döper om filerna till datum och tid som bilden togs.
Det skulle kunna vara något.

Hittade ett program som heter JPEG Hammer. Ett freeware som var exakt vad jag sökte. Den vänder bilderna snabbt och kan döpa om filerna efter när bilderna är tagna. Rekommenderas!

Verkade bra till jag märkte hur buggigt det var.. Suck..
Nåja, det var ett program av denna typ som jag var ute efter. Kanske finns något likadant som är stabilare. Någon som har tips?

ANNONS
Götaplatsens Foto