Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ställa upp skärpan i kameran? Att göra eller inte göra. (40d)

Produkter
(logga in för att koppla)

ricku

Aktiv medlem
Jag har använt min nya 40d väldigt flitigt de senaste dagarna. Är väldigt nöjd med bilderna från kameran, men en hel del bilder blir en aning mjuka. Vet inte ifall det är mitt eget fel eller kamerans fel, men nu har jag ändå ställt upp skärpan +1 klick i kameran och hoppas att detta ska hjälpa.

Finns det någon nackdel med att man ökar skärpan på detta sätt? Har sett att flera föredrar att öka skärpan i photoshop iställetför i kameran.

Vad anser ni om att använda in-camera shapening? :) Jag antar att det sparar en hel del tid som man hade vart tvungen att spendera framför photoshop.
 
Misstänker att du inte fotar i RAW-formatet. Med den kameran, bör du verkligen lägga i nästa växel och börja utforska RAW-formatet. "Nackdelen" är förstås att du måste sitta en stund framför datorn och "framkalla" dina bilder. Där kommer du att göra samma sak som kameran gör i JPEG-formatet nämligen lägga på lite mer stuns i färgerna, kontrast, krispighet (skärpan) m.m. m.m. Fördelen är såklart att du kommer att göra detta arbetet bra mycket bättre än vad kameran gör och att du har (så småningom) full kontroll på vad som händer med din bild. Likaså kan du i princip glömma alla inställningar på kameran. Se bara till att sätta fokus rätt och en välavvägd exponering. Resten gör du sedan.

(Kanske lite förenklat men principen är ändå som ovan)

Lycka Till!
 
Vad man kan göra är att plåta i både raw och jpg samtidigt. Då kan man vrida upp skärpan (och kanske färgerna) en hel del i kameran. Raw-filen påverkas ju inte av detta, utan är helt jungfrulig när du börjar jobba med den i Photoshop..
 
Minita skrev:
Misstänker att du inte fotar i RAW-formatet. Med den kameran, bör du verkligen lägga i nästa växel och börja utforska RAW-formatet. "Nackdelen" är förstås att du måste sitta en stund framför datorn och "framkalla" dina bilder. Där kommer du att göra samma sak som kameran gör i JPEG-formatet nämligen lägga på lite mer stuns i färgerna, kontrast, krispighet (skärpan) m.m. m.m. Fördelen är såklart att du kommer att göra detta arbetet bra mycket bättre än vad kameran gör och att du har (så småningom) full kontroll på vad som händer med din bild. Likaså kan du i princip glömma alla inställningar på kameran. Se bara till att sätta fokus rätt och en välavvägd exponering. Resten gör du sedan.

(Kanske lite förenklat men principen är ändå som ovan)

Lycka Till!
Du gissar helt rätt. Använder JPEG just nu och har ännu ej börjat utforska raw och dess möjligheter. :) Men visst ska jag börja använda raw! Iaf på motiv som jag vet är väldigt viktiga, och som jag vill ha i bästa möjliga bildkvalite!

Men om jag är ute och fotar en dag då jag vet att dagens bilder inte är speciellt viktiga, eller om jag är på en utlandsresa och tar ca 1000 bilder, då blir det ju en mardröm om jag fotat alla i raw.. Gå igenom 1000 bilder i photoshop tar ju sjukt mycke tid. Så vid tillfällen som dessa ovannämnda, använder jag gärna JPEG på 90% av bilderna. Raw på de motiv som är extra värdefulla.

Jag kan ju omformulera frågan lite: Då jag fotograferar till JPEG, är det då en bra idé att använda +1 sharpening i kameran? :)
 
Fick för länge sedan ett tips på inställningar. Du kan testa att lägga in

Skärpa +5
Kontrast +1
Färgmättnad +1
Färgton 0

//Micke
 
Minita skrev:
Fick för länge sedan ett tips på inställningar. Du kan testa att lägga in

Skärpa +5
Kontrast +1
Färgmättnad +1
Färgton 0

//Micke
Tack! Ska testa. :)

Visst påverkas ej raw av att man sätter dessa inställningar?
 
Senast ändrad:
RAW-filen påverkas inte.

Om du använder Canons programvaror, då kan du använda "Bildstilar" under RAW-framkallningen.

För övrigt är det i princip enbart vitbalansen som "alla" program känner igen vad kameran stod på vid fotgraferingstillfället när du öppnar RAW-bilden.

Fördelen med RAW är bl.a. att du har större slarvmarginal och kan rädda bilder där du har missat lite med exponeringen.
 
ricku skrev:
Du gissar helt rätt. Använder JPEG just nu och har ännu ej börjat utforska raw och dess möjligheter. :) Men visst ska jag börja använda raw! Iaf på motiv som jag vet är väldigt viktiga, och som jag vill ha i bästa möjliga bildkvalite!

Men om jag är ute och fotar en dag då jag vet att dagens bilder inte är speciellt viktiga, eller om jag är på en utlandsresa och tar ca 1000 bilder, då blir det ju en mardröm om jag fotat alla i raw.. Gå igenom 1000 bilder i photoshop tar ju sjukt mycke tid. Så vid tillfällen som dessa ovannämnda, använder jag gärna JPEG på 90% av bilderna. Raw på de motiv som är extra värdefulla.

Jag kan ju omformulera frågan lite: Då jag fotograferar till JPEG, är det då en bra idé att använda +1 sharpening i kameran? :)

Med risk för att låta som en ordmärkare; varför ta bilder som inte känns viktiga? Kör RAW rakt av och sortera sedan. Det är något av en klyscha numera, men minneskort är faktiskt riktigt billiga, ingen mening att snåla där på bekostnad av bildkvalitet.

Poängen är att ofta vet man (jag, åtminstone) inte exakt vilka bilder som kommer kännas extra viktiga i efterhand.
 
ricku skrev:
Gå igenom 1000 bilder i photoshop tar ju sjukt mycke tid. Så vid tillfällen som dessa ovannämnda, använder jag gärna JPEG på 90% av bilderna. Raw på de motiv som är extra värdefulla.

Om du använder progrmavar som t ex Lightroom tar det inte längre tid att gå igenom 1000 RAW än 1000 JPG. OK, själva importen kan ta lite längre tid, men genomgång och bildbehandling är det samma.

Jag var också lite skeptisk till RAW då jag trodde att det skulle innebära merarbete men det beror helt på vilken programvara du använder.

Kan inte tänka mig att gå tillbaka till JPG. Jag fotar t ex motorsport och då kan det lätt bli 5-600 bilder på en dag, fotar trots det i RAW utan problem.

Mvh
Anders
 
Minita skrev:
RAW-filen påverkas inte.

Om du använder Canons programvaror, då kan du använda "Bildstilar" under RAW-framkallningen.

För övrigt är det i princip enbart vitbalansen som "alla" program känner igen vad kameran stod på vid fotgraferingstillfället när du öppnar RAW-bilden.

Fördelen med RAW är bl.a. att du har större slarvmarginal och kan rädda bilder där du har missat lite med exponeringen.
Låter bra det. Ska helt klart börja använda raw.. Iaf på deltid, tills jag vet ifall det är värt besväret! :)

AFJ skrev:
Om du använder progrmavar som t ex Lightroom tar det inte längre tid att gå igenom 1000 RAW än 1000 JPG. OK, själva importen kan ta lite längre tid, men genomgång och bildbehandling är det samma.

Jag var också lite skeptisk till RAW då jag trodde att det skulle innebära merarbete men det beror helt på vilken programvara du använder.

Kan inte tänka mig att gå tillbaka till JPG. Jag fotar t ex motorsport och då kan det lätt bli 5-600 bilder på en dag, fotar trots det i RAW utan problem.

Mvh
Anders
Ok. Det du säger låter ju uppmuntrande, och Lightroom kan jag lätt få tag på.

Men hur är igentligen genomgången och redigeringen av rawbilderna? Importerar jag mappen med alla rawbilder, sen går jag igenom bilderna en efter en och gör alla nödvändiga justeringar? Ta upp en bild, justera skärpa, kontrast, färg, exponering osv osv, sen nästa bild och göra samma prosedur?

Isåfall så tycker jag att det verkar vara väldigt tidskrävande! :) Men det kanske är simplare än hur jag beskrev det?
 
Senast ändrad:
ricku skrev:
Men hur är igentligen genomgången och redigeringen av rawbilderna? Importerar jag mappen med alla rawbilder, sen går jag igenom bilderna en efter en och gör alla nödvändiga justeringar? Ta upp en bild, justera skärpa, kontrast, färg, exponering osv osv, sen nästa bild och göra samma prosedur?

När bilden importeras så lägger LR på default värden för skärpa och kontrast - egentligen samma sak som din kamera gör när du fotar i JPG. Skillnaden är att du kan ändra dessa inställningar (och många fler) om du vill utan att förlora i kvalité.

Om du inte vill behöver du inte göra några som helst justeringar, precis som med JPG.

Att gå igenom många bilder i Lightroom är mycket enkelt.

En stor fördel med Lightroom är att du aldrig behöver hålla på och spara ditt jobb. Alla justeringar sparas automatiskt och du kan alltid backa tillbaka till originalbilden.

Tidigare jobbade jag med Elements och jag gissar att jag jobbar 30-40% snabbare med LR än med Elements.

En annan fördel med LR är att arbetsflödet är det samma oavsett om du väljer att fota i JPG eller RAW.

Som jag ser det finns det bara en enda verklig nackdel med att foto i RAW och det är att det tar lite större plats på minneskort och hårddiskar. Med dagens låga priser på hårdvara är det en försumbar nackdel.

Kolla in t ex www.lightroomkillertips.com för att få lite koll på hur det funkar.

Mvh
Anders
 
Tack Anders! :) Plötsligt blev jag väldigt intresserad av att börja fota i raw.

Innan du förklarade hur det fungerar så trodde jag att arbetet med raw var ett jättejobbigt göra! Men nu förstår jag mycket bättre. :)

Ska inskaffa Lightroom.

En sista fråga bara.. När jag gått igenom alla rawbilder och gjort nödvändiga ändringar osv, kan jag då exportera alla bilder (med ändringar) till jpeg?
 
Senast ändrad:
ricku skrev:
Men om jag är ute och fotar en dag då jag vet att dagens bilder inte är speciellt viktiga, eller om jag är på en utlandsresa och tar ca 1000 bilder, då blir det ju en mardröm om jag fotat alla i raw.. Gå igenom 1000 bilder i photoshop tar ju sjukt mycke tid. Så vid tillfällen som dessa ovannämnda, använder jag gärna JPEG på 90% av bilderna.
Som sagt: Spara i både jpg och raw. Det gör jag - alltid. Jpg-bilderna kastar jag in i en enkel bilddatabas (Iphoto, eftersom jag har Mac) och kan sen användas till att snabbt och enkelt mejla folk, lägga upp ett webbgalleri, visa kompisar på skärmen osv.

Raw-filerna tankar jag ner på en extern hd och plockar fram när jag behöver. T ex om det är en extra knepig bild eller viktig eller nåt jag vill göra en större utskrift av.

Minneskort och hd-utrymme är så löjligt billigt numera att det inte spelar nån roll att det blir en massa gigabyte extra.
 
ricku skrev:

En sista fråga bara.. När jag gått igenom alla rawbilder och gjort nödvändiga ändringar osv, kan jag då exportera alla bilder (med ändringar) till jpeg?

Japp, det är också en stor fördel med LR. När du är klar med all redigering då exporterar du alla bilder på en gång men ett par enkla musklick.

Du kan då välja filformat, upplösning, kvalité, namnstandard osv.

Om du vill kan du skapa olika mallar så att du gör en export för t ex mail, en annan för web och en tredje för högkvalité osv.

Mvh
Anders
 
ErlandH skrev:
Som sagt: Spara i både jpg och raw. Det gör jag - alltid. Jpg-bilderna kastar jag in i en enkel bilddatabas (Iphoto, eftersom jag har Mac) och kan sen användas till att snabbt och enkelt mejla folk, lägga upp ett webbgalleri, visa kompisar på skärmen osv.

Jag ser ofta detta råd men tycker ändå att det är ett onödigt steg. Det tar ju trots allt extra utrymme. Och en JPG direkt från kameran lägger man väl ändå inte direkt i ett mail eller direkt på en hemsida? Det blir ju lite tungt... Alltså krävs ändå någon form av efterbehandling och då är raw precis lika lätthanterligt som jpg.

Att visa bilderna på skärmen för kompisar går ju precis lika bra med raw-filer. Har du dem organiserade i t ex LR är det ju dessutom otroligt smidigt att göra urval, och omedelbart dra igång ett snyggt bildspel eller bara bläddra igenom dem.

Jag vidhåller, att om man har ett bra bildbehandlingsprogram typ Lightroom finns det ingen anledning att fota i JPG. Det enda undantaget jag kan tänka mig är den MYCKET aktive fotografen som tar tusentals bilder varje dag och helt enkelt inte har plats för raw-filerna.

Det är möjligt att min entusiasm för raw beror på mitt användande av just Lightroom. För i det programmet gör man ju faktiskt ingen som helst skillnad på arbetsflödet om man fotar i jpg eller raw. Arbetsmomenten är identiska, skillnaden är att raw ger bättre möjligheter till justeringar.


Mvh
Anders
 
Minita skrev:
Fick för länge sedan ett tips på inställningar. Du kan testa att lägga in

Skärpa +5
Kontrast +1
Färgmättnad +1
Färgton 0

//Micke
Är du nöjd med bilderna direkt ur kameran med de inställningarna?

Jag undrar alltså om du använde bilderna som de är eller om det bara är ett kompliment till raw som de flesta tycks föredra.

Hittade ett par länkar om inställningar direkt i kameran
http://www.kenrockwell.com/canon/40d/color-tone.htm
http://www.imaging-resource.com/PRODS/E40D/E40DIMAGING.HTM
 
Även om man inte skaffar sig något annat än det som redan följer med en Canon-kamera, alltså Digital Photo Professional, finns det möjligheten att kolla vad som ger önskvärt resultat på en RAW-bild från ett visst tillfälle, och sedan tillämpa samma inställning på önskat antal RAW-bilder helt automatiskt.

Tar en stund om datorn inte är riktigt giftig, förstås. Koka kaffe.
 
Hej!

Jag har just köpt en 40D. Jag har inte kommit igång att börja använda den ordentligt. Jag läser mest manualen än så länge. Tidigare ikväll kom jag fram till just avsnittet om bildstilar. Jag förstod inte riktigt vad bildstilar var först, vilket väckte mitt intresse lite extra. Sedan insåg jag att det handlade om samma sak som de inställningar jag har i min S3 IS om att justera kontrast etc redan i kameran, fast med betydligt större möjligheter.

Självklart är det bästa att fota i RAW eller RAW+JPEG, men jag har ingen erfarenhet av RAW, så först och främst vill jag bekanta mig med fotograferingsfunktionerna hos 40D. Kanske väljer jag ändå RAW+JPEG. På så sätt kan jag ju spara RAW-filerna tills dess att jag lärt mig arbeta med dem.

Det jag vill komma fram till är att jag generellt sett är skeptisk till att mixtra med färger, kontrast etc i kameran. Bilddata kan gå förlorad som inte går att återskapa. Om man inte efterbehandlar bilderna utan vill att de ska se så bra ut som möjligt direkt ur kameran är det en annan sak. Då kan de här inställningarna säkert vara mycket användbara. För min del efterbehandlar jag mer än gärna bilderna och då vill jag ha dem i så orört skick som möjligt.

Jag hade som sagt även möjlighet i min S3 IS att ändra kontrast, färgmättnad etc, men föredrog att inte göra det. I synnerhet ökad kontrast känns riskabelt eftersom det torde finnas ganska stor risk att bildpartier kan förlora bilddata både uppåt och nedåt, dvs partier blir vita respektive svarta som annars skulle haft detaljer kvar.
Även skärpa är ju ett slags kontrast, kantkontrast, så liknande risk borde finnas där, fast det inte handlar om stora bildpartier.

stef-n skrev:
Med risk för att låta som en ordmärkare; varför ta bilder som inte känns viktiga? Kör RAW rakt av och sortera sedan.
...
Poängen är att ofta vet man (jag, åtminstone) inte exakt vilka bilder som kommer kännas extra viktiga i efterhand.
Jag tror jag förstår vad Richard menar. Vissa bilder känns viktigare än andra för mig också när jag tar dem. Tar jag exempelvis en bild med ett personligt och viktigt motiv som är unikt och där jag aldrig kommer att få en andra chans känns detta som en extra viktig bild, och jag gör vad jag kan för att den inte ska misslyckas.
Jag fotar annars mest natur, och går jag som vanligt runt i naturen och tar hundratals bilder och dessa inte känns särskilt unika och där motiven vid tillfället inte verkar ovanligt lovande känns dessa bilder inte lika viktiga.

Sedan kan det mycket väl bli så att de naturbilder jag trodde starkt på vid fototillfället inte blev särskilt märkvärdiga alls, medan andra som jag inte hade några större förväntningar på blev mycket bättre än väntat, när jag sedan kollar dem i datorn, så jag förstår hur du menar, Stefan.

Jag har som sagt ingen praktisk erfarnhet av RAW än, men såvitt jag förstår kan programvaran konvertera massvis av bilder åt gången. Att fota i RAW borde därför inte behöva betyda att man måste ägna massor av extra tid åt koverteringsarbetet även om det handlar om många bilder.
Att bedöma och välja bland bilderna kan ju däremot ta sin lilla tid, men det gör det ju i så fall oavsett vilket format man använder :).

Mvh.
Lasse C
 
Lasse C skrev:
Det jag vill komma fram till är att jag generellt sett är skeptisk till att mixtra med färger, kontrast etc i kameran. Bilddata kan gå förlorad som inte går att återskapa.
Ja, det är just därför det är en bra idé att alltid köra raw+jpg. Även om man kanske höjer skärpa och kontrast nåt snäpp för mycket i jpg-inställningarna så finns ju den orörda raw-filen kvar.
 
apersson850 skrev:
Även om man inte skaffar sig något annat än det som redan följer med en Canon-kamera, alltså Digital Photo Professional, finns det möjligheten att kolla vad som ger önskvärt resultat på en RAW-bild från ett visst tillfälle, och sedan tillämpa samma inställning på önskat antal RAW-bilder helt automatiskt.
Jag vill också slå ett slag för programvaran som följer med kameran. Den duger riktigt bra, tycker jag.

Numera har ju Digital Photo Professional (raw-konverteraren) dessutom korrigering av linsfel för en hel del Canonobjektiv. Det man kan korrigera automatiskt är:
  • Vinjettering
  • Distorsion
  • Kromatisk abberation (CA)
  • Färgfel vid kontrast i mycket ljusa områden (jag tror att det brukar kallas "purple fringing")
 
ANNONS