Annons

Ständig färgbandning ifrån min 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

closette

Aktiv medlem
Jag upplever färgbandning på alla mina foton ifrån min 5D, trots att jag fotograferar i RAW. Vet någon vad som kan vara felet och vad jag kan göra åt det?

Bandningen visar sig främst då jag drar i ljus, kontraster, oskärpa och liknande i ps, hur minimalt jag än justerar!

8_bit.png
Bandningen är såklart inte lika extrem som denna, men inte långt ifrån!
 
Senast ändrad:
Tänk på att alltid använda så lågt iso som möjligt.. bäst är 5d mellan iso 100 och 400. Vilket raw-bildbehandlingsprogram använder du? Tex så har jag Nikon Capture NX2 till min D3, men det programmer är i stort sett oanvändbart pga att det uppstår bandning och jpeg-artefakt-liknande sönderfallande separation i färger så fort man drar i minsta lilla reglage.. Kan ju vara så att det är ditt bildbehandlings-program som är problemet.
 
Bandning på 5DMk2 uppstår främst om du underexponerar eller har mörka partier och vill ljusa upp skuggorna. Själv råkar jag nästan aldrig ut för bandning, men det finns exemplar som är bättre och sämre i det har avseendet. Jag vet inte hur det är på 5D.
 
Bandning på 5DMk2 uppstår främst om du underexponerar eller har mörka partier och vill ljusa upp skuggorna. Själv råkar jag nästan aldrig ut för bandning, men det finns exemplar som är bättre och sämre i det har avseendet. Jag vet inte hur det är på 5D.

Det stämmer. Jag äger 5d mark 1 och när man har höga ison över 800 och exponeringen blir mörk ser man ganska tydliga linjer. Men de är ganska lätt att få bort de värsta genom lightroom.
 
ANNONS