Annons

står allt rätt till?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
har köpt en d300s och om man ruskar lite på kameran då låter de från blixten (den inbyggda) men fäller man upp blixten och skakar då hörs inget. ska de vara så?
har köpt den begagnad också. sen en till liten grej jag märkt. om man aktiverar automatisk rengöring då gnisslar de i kameran när den sätts på och av. så ska de väl inte vara va?

har köpt en d300s och om man ruskar lite på kameran då låter de från blixten (den inbyggda) men fäller man upp blixten och skakar då hörs inget. ska de vara så?
har köpt den begagnad också. sen en till liten grej jag märkt. om man aktiverar automatisk rengöring då gnisslar de i kameran när den sätts på och av. så ska de väl inte vara va?

Jag har visserligen en D300 men min skramlar oxå lite om blixten är infäld och tystnar då jag sprättar upp den. Sensor-rengöringen "gnisslar" då den rengör..

jag tror att det är den metalarmen som håller blixten i läge när den är uppfälld som inte är spänd kan röra sig lite.
Gissar bara här men jag har funderat på det på olika canonkameror ibland

I min canon manual står det just om att blixten skramlar när man skakar på den och det är fullt normalt. Inget att oroa sig för. Sen angående sensorrengörning så låter det olika på modellerna. De äldre ska ju låta mer, speciellt om det inte ultra ljud skakning har jag för mig.

Gjorde så på min D700 också så jag ringde Nikon och dom provskakade på några andra D700 och alla skramlade när blixten inte var uppfälld

Jodå, kameran gnisslar till ett ögonblick när den rengör sensorn.

Rengöringen fungerar så att sensorn vibrerar ett ögonblick så att smutsen ska ramla av. Eftersom den gör det varje gång hinner smutsen aldrig sätta sig ordentligt som den gjorde förr. Jag tycker att det är en fantastisk funktion, jag behöver svabba sensorn 1/5 så ofta på min D300s som jag fick göra innan på min D200!

Du borde absolut ha på rengöringen!

ANNONS
Götaplatsens Foto