Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stöd för HSB till Photoshop CS3

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle gärna vilja kunna jobba i modellen HSB i Photoshop. Det finns en plugg med på installationsskivan som kan omvandla en bild fritt mellan RGB, HSB och HSL med.
Men eftersom Photoshop inte stöder HSB visas bilden som om kanalerna Hue, Saturation och Brightness vore RGB-kanaler när bilden är i HSB-läge, vilket naturligtvis blir en väldigt konstig bild.

Det kan ändå vara användbart att tillfälligt växla till HSB med denna plugg för att justera bilden på sätt som är mycket enklare, eller kanske rent av endast möjliga, i HSB. Men man har ju tyvärr väldigt dålig visuell feedback till arbetet medan bilden är i HSB.

Det jag framförallt är ute efter att kunna göra är att kunna använda Hue och Saturation som kanaler i exempelvis Curves, på samma sätt som man kan använda RGB, CMYK och LAB där, när bilden är i respektive läge.
Någon som vet om det går att lägga in stöd för HSB på något sätt, eller om det finns något annat sätt att kunna jobba med Hue och Saturation som kanaler?
Jag kanske ska tillägga att jag använder Windows XP.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Hej igen!

Vad jag förstått fanns HSB-modellen med i Photoshop 2.0, alltså som en färgmodell det gick att arbeta i, precis som RGB, CMYK etc.
Photoshop 2.0 var långt före min tid inom bildbehandling. Ni som använder eller har erfarenhet av PS 2, går det att justera HSB-kanalerna individuellt i Curves, Channel Mixer etc där? Fanns överhuvudtaget Curves, Channelmixer och andra nuförtiden vanliga Photoshopfunktioner i PS 2?
En fråga till. Går det att spara bilder med lager i PS 2, i psd eller tiff, om det nu finns lager i PS 2 vill säga?

Mvh.
Lasse C

Hej igen!

Ja, hittils är ju detta en enmanstråd :), men jag hoppas jag får något svar så småningom. Även om det inte är det svar jag hoppas på.

Jag ville först av allt tillägga att sedan mitt förra inlägg har jag kollat upp Photoshop 2 och kommit fram till att det inte är av intresse för mig, trots att det stöder HSB. Det saknar alltför mycket av det jag är van vid från senare versioner. Så mina frågor om Photoshop 2 i mitt förra inlägg kan ni glömma.

Vad jag fortfarande skulle vilja veta är om det finns något sätt att kunna arbeta med HSB som färgmodell i Photoshop CS3, dvs att kanalerna är Hue, Saturation, Brightness istället för RGB, CMYK etc?
Om inte detta går, förresten det är av stort intresse ändå, finns det något sätt att bygga ut Curves från att bara, såvitt jag förstår, kunna justera kurvorna för ljusheten i respektive kanal och/eller i den sammanlagda kompositkanalen?
Återigen är det parametrarna Hue och Saturation jag i första hand skulle vilja kunna använda som både input och output i Curves. Allra helst i fullständigt fria kombinationer med aktuell färgmodell, exempelvis RGB.

Jag vet att ni är många därute som kan mycket, mycket mer än jag både vad gäller färghantering och Photoshop, tekniskt och bildbehandlingsmässigt. Snälla, tipsa mig om hur jag eventuellt kan gå vidare för att förhoppningsvis kunna omsätta mina idéer i praktiken.
Och dra er absolut inte för att berätta att det än så länge inte finns programvara till konsumentpriser för att kunna göra dessa saker, om det är så det ligger till. Jag tar mycket hellre ett "det går inte" än att inte veta.

Glädjande nog vet jag från information om Adobes senaste program att åtminstone intresse för och även i viss mån den här typen av funktioner faktiskt redan finns. Jag läste t ex att antingen ACR i CS4 eller senaste Lightroom hade Hue Curves. Även det relativt nya Vibrance (som jag redan har i ACR CS3) är en enkel variant av ickelinjär färgmättnadsjustering, vilket är en av de tillämpningar jag är intresserad av.

Jag har i vilket fall som helst så småningom både tänkt uppgradera till CS4 och också köpa Lightroom. Men jag är ändå intresserad av möjligheten att mer flexiblare och friare redan nu i CS3 kunna skräddarsy framförallt Curves och välja bland fler parametrar till både input och output och kombinera dessa fritt.
Kanske finns det någon plugg som kan åstadkomma detta, någonstans därute i djungeln av plugins?

Vänliga hälsningar och förhoppningar om svar!
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto